על רקע הבדיקה של הרשות לניירות ערך בנוגע לתהליך רכישת רשת שופרסל ע"י האחים אמיר, מועצת המנהלים של רשת השיווק דחתה ב-90 ימים את אסיפת בעלי המניות שהייתה אמורה להתקיים ביום רביעי. הרשות בודקת את תהליך רכישת רשת השיווק ע"י האחים יוסי ושלומי אמיר.
האסיפה הייתה אמורה לאשר את תנאי הפרישה החריגים של איציק אברכהן, יו"ר שופרסל היוצא, ומנכ"ל שופרסל היוצא, אורי וטרמן, בסך 14 מיליון שקל, לשניהם יחד. בנוסף, הייתה אמורה האסיפה לאשר את תנאי השכר של האחים אמיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אורי וטרמן (מימין) ואיציק אברכהן
אורי וטרמן (מימין) ואיציק אברכהן
אורי וטרמן (מימין) ואיציק אברכהן
(צילומים: אביגיל עוזי, אלעד גוטמן)
בעקבות חקירת הרשות החליטו האחים לוותר על תפקיד יו"ר אותו ימלא סגן מנהל בית החולים איכילוב וחבר דירקטוריון שופרסל, פרופסור יצחק שפירא. האחים ישמשו כמנכ"לים משותפים לאחר שנטען כי העובדה שיוסי תכנן להיות היו"ר ושלומי מנכ"ל, פוגעת בתקינות התאגידית של הרשת ויש טעם לפגם שבני משפחה יפקחו זה על זה.
ההחלטה לדחות את האסיפה הכללית בשלושה חודשים פירושה שהאחים יכהנו בינתיים ללא שכר, וגם תנאי הפרישה של קודמיהם, כאמור, אינם מאושרים בשלב זה. אחת השאלות שבודקת הרשות היא האם הייתה התערבות של האחים והסכמה על תנאי הפרישה של אברכהן ו-וטרמן עם המוסדיים עוד בטרם בוצעה רשמית רכישת שופרסל על ידם. כמו כן, בודקת הרשות האם העובדה שהאחים רכשו רק 24.9% ממניות שופרסל נועדה על מנת להימנע מהגדרתם כבעלי השליטה (על מנת להיות בעל שליטה יש צורך ברכישת 25%), ובכך להימנע מהצעת רכש לציבור ומאישור אסיפה לעסקאות בתוך המשפחה, עסקאות בעלי עניין.
כזכור, האחים אמיר רכשו את 24.9% האחוזים ממניות שופרסל מידי המוסדיים תמורת 1.6 מיליארד שקל, שלושה חודשים בלבד לאחר אסיפת בעלי המניות האחרונה בה נבחר אברכהן לכהונה נוספת כיו"ר שופרסל. הזיגזג המהיר של המוסדיים הוסבר בכך שנוצרה הזדמנות עסקית לכניסת האחים אמיר וכי יש אמונה שהם ישפרו את תוצאות הרשת אחרי שזו איבדה נתק שוק משמעותי בשנים האחרונות. התקווה היא שהם יחזרו על הביצועים המרשימים שלהם כשרשת פרשמרקט הייתה בבעלותם לפני שמכרו אותה לחברת פז תמורת 2.1 מיליארד שקל.