"אין לאילת שום כוונה לוותר על הרכבת לאילת". כך כתב היום לשרי האוצר והתחבורה ממלא-מקום ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, בעקבות הפרסום ב-ynet כי תוכנית הרכבת לאילת לא תיכלל בתוכנית ההשקעה הגדולה בתשתיות שמגבשים במשרד האוצר ושתיכלל בחוק ההסדרים הנספח לתקציב הדו-שנתי ל-2022-2021.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפנייתו הדחופה אל שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי כותב מ"מ ראש עיריית אילת (ראש העיר מאיר יצחק הלוי נבחר לכנסת והתפטר מראשות העיר), כי "לאחר עשרות שנים וחלומות רבים, תוכנית הרכבת לאילת נמצאת בשלבים אחרונים של תכנון, בהשקעה של למעלה מ-150 מיליון שקל, בהתאם להחלטת ממשלה מספר 4223, ואנחנו נחושים לתבוע את קיום ההחלטה".
1 צפייה בגלריה
עבודות ברכבת ישראל
עבודות ברכבת ישראל
עבודות ברכבת ישראל
(צילום: רכבת ישראל)
לנקרי ציין, כי במגזר הפרטי יש התעניינות רבה בפרויקט עם יותר מ-27 חברות בינלאומיות שמוכנות להשקיע בו. עוד הדגיש מ"מ ראש העיר אילת בפנייתו לשרי האוצר והתחבורה, כי "העת הזו היא הזדמנות אדירה לאילת למצות את הפוטנציאל האדיר שלה אחרי הסכמי השלום וכגשר המחבר בין אסיה ואפריקה לאירופה. לצד התרומה האדירה לאילת יסייע פרויקט הרכבת בהתיישבות אזור הערבה המהווה יותר מ-19% משטחה של מדינת ישראל וגרים בו פחות מ-1%".
"זו ראייה לטווח הארוך. לא ניתן לאילת לפספס את הרכבת", אמר היום לנקרי, שהעביר לשרת התחבורה לבקשתה פרטים על תכנון קו הרכבת לאילת. במכתבו לשר האוצר כתב לנקרי: "אני מקווה ומאמין שאין מדובר בהחלטה של השר אלא בעמדת פקידי האוצר נגד הפרויקט מטעמים של חוסר כדאיות כלכלית, עמדה ידועה מימים ימימה שאין בה חדש".
עוד כתב לנקרי: "לצערי, פקידי האוצר אינם יכולים לראות את החזון הגדול שבתוכנית ואת התרומה הגדולה ליישוב הנגב והערבה, לקראת הגידול הצפוי באוכלוסיית מדינת ישראל בעשורים הקרובים והאפשרויות המוגבלות ליישב אותם במרכז הארץ הצפוף. זהו חזון שאינו יכול להיבחן אך ורק בבחינה של שיעור התשואה של הפרויקט".
בראשית השבוע פורסם ב-ynet כי משרד האוצר לא יכלול את פרויקט מסילת הברזל לאילת, בארורך 260 ק"מ, שעלותה 40-35 מיליארד שקל, בתוכנית ההשקעות בתשתיות לשנתיים הקרובות. גורמים באוצר הדגישו כי "רכבת לאילת היא לא כלכלית ואין בה כל צורך בעת הזאת. מדובר בהשקעה של כסף גדול, עשרות מיליארדי שקלים, שדרושים כעת לקידום דחוף של תשתיות במרכז הארץ, בצפונה ובנגב. לחלץ את כבישי הארץ מהפקקים ולהשקיע בקווי מים וביוב חדישים חשוב הרבה יותר מקו לא כלכלי ושלא דרוש כעת לאילת".
ראש עיריית אילת לשעבר, מאיר יצחק הלוי, שפרש מראשות העיר עם כניסתו לכנסת, פעל במשך 18 שנות כהונתו להקמת קו הרכבת מהנגב לאילת. יצחק הלוי אמר היום ל-ynet כי ייאבק בכנסת כדי שפרויקט הרכבת לאילת לא יירד מסדר היום, וכי בעקבות תכנון הקו יוחל גם בהקמתו. "העיר אילת זקוקה לרכבת כאוויר לנשימה, לצד הרחבת הכביש לאילת בשנים הקרובות. קיבלנו הבטחות לרוב שהרכבת תיבנה ואעמוד על כך שהן יקוימו".
יצוין שח"כ בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה, הבטיח בכל שנות כהונתו כראש ממשלה כי קו הרכבת לאילת יונח תוך שנים ספורות, ובפעם האחרונה הבטיח שהקו יוקם בקיץ שעבר, בעיצומו של משבר הקורונה. גם בשנת 2019, כשכינס את הממשלה באילת, הכריז נתניהו על הנחת מסילת ברזל לעיר בתוך שנים מעטות.