האינפלציה עוד רחוקה מרגיעה. שלוש התייקרויות משמעותיות עומדות כבר בפתח, ונראה שגם הממשלה החדשה, לכשתקום, תתקשה לבלום אותן. מדובר במחירי הדלק, החשמל ובעקבותיהם גם מחירי המים יתייקרו בשיעורים לא נמוכים כבר בשבועות הבאים.
מחיר הדלק תלוי מאוד בשיעור המס הגבוה הנגבה על הדלקים לסוגיהם. הממשלה היוצאת הפחיתה את המס על הדלק תחילה במחצית האחוז ולאחר מכן באחוז שלם, וגם בסכומים שבין חצי שקל לשקל שלם לליטר (77 ו-89 אגורות), אולם ההפחתה הזאת צפויה להסתיים ב-1 בדצמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)
באמצע החודש הייתה אמורה ההפחתה של המס על הדלק לפקוע, אולם שר האוצר אביגדור ליברמן הצליח להשיג הסכמה של היועצת המשפטית לממשלה להאריך את הצו בעוד שבועיים, עד לסוף חודש נובמבר, כדי לגשר על התקופה הקצרה שבין הממשלה היוצאת לממשלה החדשה.
אולם, לפי שעה קיים סיכוי קטן בלבד שעד סוף החודש תקום ממשלה חדשה ויתמנה שר אוצר שיחליף את ליברמן. במשרד האוצר אמרו היום (ב') ל-ynet כי הסיכוי שיינתן אישור משפטי נוסף בעת הביניים הזאת להמשך הפחתת מחיר הדלק הוא נמוך מאוד ולא נראה אף שהשר ליברמן יבקש כזה בנסיבות הקיימות.
פרט לכך אומרים במשרד האוצר כי אין כלל מקורות מימון כעת להמשך הפחתת הדלק, כאשר הפחתה בשקל של לחודש נוסף עשויה לעלות קרוב ל-200 מיליון שקל.
יצוין כי על פי הצו שעליו חתם שר האוצר היוצא עוד באמצע הקיץ, המס על הסולר יופחת במחצית השקל עד לסוף חודש דצמבר וצו זה יישאר בתוקפו גם עם מינויו של שר אוצר חדש.
בעולם קיימות תנודות למטה ולמעלה במחיר חבית נפט ולפי שעה המחיר נמוך יותר מאשר בעת החלטת משרד האנרגיה על המחיר של החודש הנוכחי. נכון לשעת כתיבת הידיעה מחיר חבית נע סביב 80 דולר בלבד, לעומת יותר מ-90 דולר בעת קבלת ההחלטה הקודמת שקבעה את המחיר בחודש זה.
גם שער הדולר נמוך כעת (3.465 שקל בצהרים היום) בשיעור של כ-1.5% מאשר שערו בעת קביעת מחיר הדלק בסוף החודש שעבר. שני הגורמים הללו צפויים לקזז בכמה עשרות אגורות את התייקרות הדלק שצפויה ב-1 בדצמבר, אם הבלו על הפחתת המס על הדלק לא יוארך ברגע האחרון. יש לציין כי מחיר הדלק בישראל גבוה יותר בכ-20% מאשר הממוצע בארצות המערב, בשל המיסוי הגבוה שמכניס לקופת המדינה כ-26 מיליארד שקל בשנה.

החשמל צפוי לעלות ב-10% נוספים

מליאת חברי רשות החשמל, שהיא רשות עצמאית המופקדת על קביעת מחירי החשמל בארץ, תתכנס ביום רביעי השבוע כדי לדון במחיר שיהיה צורך לגבות מצרכני החשמל החל ב-1 בינואר 2023.
על פי הערכות, בשל המשך השימוש בפחם בכ-23% מייצור החשמל בישראל עד לסוף שנת 2025, כאשר הפחם התייקר בשנתיים האחרונות בכ-150%, יהיה צורך להעלות את מחירי החשמל בארץ בפעם השנייה בתוך חודשים ספורים בשיעור גבוה, לאחר שהתייקר בראשית חודש ספטמבר בשיעור של 8.6%.
ההערכות נעות כעת בין צורך בייקור גבוה מאוד של 15% ל-20%, אולם כפי שהיה בעת הייקור הקודם, צפוי שהרשות, בהחלטת ביניים, לא תייקר את החשמל בשיעור כה גבוה ותסתפק בסביבות 10%, בתקווה שמחירי הפחם יפחתו ב-2023, כאשר אולי המלחמה באוקראינה תסתיים, וגם השימוש בפחם לייצור החשמל יצומצם מעט.
לממשלה אסור להתערב במחירי החשמל וכל שהיא תוכל לעשות יסתכם במתן הלוואה לחברת החשמל, כדי למתן את שיעור ייקור החשמל. ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, התחייב ערב הבחירות להוזיל את החשמל, וכעת מצפים לראות כיצד יוכל להוציא אל הפועל חוקית את הבטחתו.
יצוין שמחירי החשמל בישראל זולים באופן משמעותי מאשר המחירים בארצות אירופה, שהתייקרו בעשרות אחוזים שם עם פרוץ המלחמה המתמשכת באוקראינה, שגרמה למשבר אנרגיה גדול ביבשת.

הערכה: התייקרות של 5% בחשבונות המים

ייקור החשמל יוביל בהכרח לעלייה במחירי המים, כאשר עלות התפלת המים עולה ככל שמחיר החשמל יקר יותר. ההערכות במשרדי הממשלה הכלכליים הן שהמים יתייקרו בראשית 2023 בכ-5%.
ב-1 ביולי השנה התייקרו המים בשיעור זניח יחסית של 1.23%, בממוצע כשקל וחצי בחודש לצרכנים, יצוין כי התפלת המים המוגברת בישראל בשנים האחרונות מנעה התייקרות גבוהה של המים והם יחסית זולים יותר מאשר במדינות רבות במזרח התיכון.
יצוין כי עלייה תוך חודשיים בשיעורים משמעותיים במחירי הדלק, החשמל והמים, עלולים להעלות את האינפלציה בישראל בכ-0.5% ולתרום לאינפלציה הגבוהה ממילא.