משרד האוצר מתנגד נחרצות לתוכנית של שר התקשורת, שלמה קרעי, לפגוע בתאגיד השידור הציבורי. קרעי מבקש בין היתר, באמצעות חוק ההסדרים, ליזום איסור לשדר פרסומות בתאגיד השידור הציבורי ולהעביר את תקציבו לשליטה מלאה וישירה של המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, מתח ביקורת חריפה ביותר התוכנית. במכתב ששיגר היום (ג') ליועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד ברוריה מנדלסון, הטיח מסינג ביקורת קשה על כך שהיוזמה, לטענתו, לא נשענת כלל על עבודת מטה מסודרת והדגיש שלתאגיד שידור ציבורי צריך להיות מקור תקציבי בלתי תלוי. לדבריו, יוזמת קרעי תביא לתוצאה הפוכה ותטיל נטל נוסף דווקא על תקציב המדינה.
1 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי ויועמ"ש משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג
שר התקשורת שלמה קרעי ויועמ"ש משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג
שר התקשורת שלמה קרעי ויועמ"ש משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג
(צילום: הדר יואביאן, דוברות משרד האוצר)
יצוין כי הפרסומות שמשדר תאגיד השידור הציבורי מסתכמות בהכנסה שנתית של כ-100 מיליון שקל. כמו כן, מבוסס התקציב על אגרת רדיו הנגבית באמצעות רישיונות הרכב.
השר קרעי, שפועל מרגע מינויו לשר התקשורת במטרה לצמצם את פעילות תאגיד השידור הציבורי, דורש בתוכניתו לבטל את שידור הפרסומות בתאגיד השידור, כמו גם בגלי צה"ל. כמו כן, הוא דורש לכלול את תקציבו בתוך תקציב המדינה הרגיל וכך להטיל נטל נוסף על התקציב, במקום לצמצמו. עוד מציע קרעי, להפריט חלק מתדרי הרדיו של התאגיד ולהעביר בכף חלק מתאגיד ציבורי לגורמים עסקיים פרטיים, מצב שעלול אגב לפגוע באפשרות שישראל תשתתף אירוויזיון.
עו"ד מסינג מבקר קשות את התוכנית וכתב בין השאר כי "למיטב ידיעתי, לא נעשתה עבודת מטה כלשהי בין הדרג המקצועי במשרד התקשורת לבין הדרג המקצועי במשרד האוצר וצורך בחינת השינוי המבני המוצע בטיוטת הצעת ההחלטה של משרד התקשורת. מטעם זה, כשלעצמו, לא ניתן בשלב זה לדון בפרטי ההצעה".
עוד טוען מסינג, כי ההצעה כולה פוגעת בעצמאותו של התאגיד, בניגוד לחוק הדורש שמירה על עצמאותו התקציבית. "לנוכח כל האמור לעיל, בשלב זה, אין לטעמנו כל מקום לדון בפרטי ההצעה האמורה ולא ניתן לכלול אותה במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024", סיכם מסינג.
השר קרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה כי "מכתב מסינג הוא בדיוק החתרנות הפקידותית מהסוג שנבחרנו למגר. חוק ההסדרים הוא רכיב חשוב ביכולתה של ממשלה למשול ולהגשים מדיניות. בצלאל סמוטריץ', אחריותך היא לוודא שמדיניות שרי הממשלה הנבחרת לא מושמת לאל בידי פקידים בעלי סדר יום משלהם".