1 צפייה בגלריה
טבח אסייתי
טבח אסייתי
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הכיר לאחרונה כנפגע עבודה בשף ממלון "אגמים" באילת, שנפצע במהלך אימון נבחרת הכדורגל לקראת יום ספורט שערכה רשת ישרוטל. השופט עדו בן-צור קבע כי העובדה שהוא נפגע בפעילות על חשבון זמנם הפרטי של העובדים ובמהלך יום המנוחה השבועי, אינה גורעת ממשקל התביעה.
הפציעה התרחשה ביום שבת באוקטובר 2017, ובמסגרתה מעד התובע נפגע בקרסול ובברך. הוא פנה לביטוח לאומי בבקשה להכיר בפציעתו כתאונת עבודה אולם תביעתו נדחתה בנימוק שהאימון התקיים שלא במסגרת הליגה למקומות עבודה וביום שאינו יום עבודה, כך שאין לראותו כ"פעולה נלווית לעבודה".
השף לא השלים עם התוצאה והגיש לבית הדין לעבודה תביעה שבה תקף את החלטת הביטוח הלאומי. לשיטתו, הפגיעה אירעה במהלך פעולה נלווית לעבודה ויש להכיר באירוע כתאונת עבודה. בין היתר הוא הדגיש כי מדובר בפעילות שהיוזמת והמארגנת שלה היא "ישרוטל", שלה יש אינטרס מובהק בקיום הפעילות לגיבוש העובדים ורווחתם.
עו"ד אורן מעוזעו"ד אורן מעוזעידן גרוס
השופט בן-צור הסביר שישנם כמה פרמטרים להכרה בפעילות כלשהי כנלווית לעבודה. הראשי הוא קיומו של אינטרס למעסיק בפעילות, כאשר העלאת שאלות מסוימות כגון מי יזם את הפעילות, מי ארגן אותה ומי מימן אותה – עשויות לעזור בבירור האינטרס.
מסקנת השופט הייתה כי מירב הסממנים מצביעים על אינטרס מצד "ישרוטל" לקיום האימון. כך, ממסכת הראיות עלה שיום הספורט עצמו יזום, מאורגן וממומן באופן מלא על ידי הרשת, והאימונים לקראת יום הספורט נעשים בידיעתה ובעידודה. בהקשר זה צוין שהתובע שיחק בנבחרת המלון במשך שמונה שנים, כאשר מאמן הנבחרת – עובד בכיר במלון – דחף אותו להשתתף במשחקים.
"מהאמור", נכתב בפסק הדין, "ניתן להתרשם כי אף שלא חלה חובה להשתתף ביום הספורט ובאימוני הקבוצה לקראתו, התובע חש במחויבות מסוימת להשתתף באימונים אלה בהיותו חלק מנבחרת הכדורגל אשר מייצגת את המלון בו הוא מועסק".
השופט ציין שחלק ממאפייני האימון, כמו עריכתו בשבת ועל חשבון זמנם הפרטי של העובדים, אכן מקשים לראות בו כחלק מהעבודה. עם זאת, הוא קבע שישרוטל, על רקע דאגתה לרווחת עובדיה, מעוניינת בראייה כוללת הן בקיומו של יום הספורט והן באימונים לקראתו. לפיכך נקבע שהאירוע שבמהלכו נפגע הטבח מהווה תאונת עבודה. ביטוח לאומי חויב בהוצאות התובע בסך 3,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע (הטבח): עו"ד אירינה גוטקין • ב"כ הנתבע (ביטוח לאומי): עו"ד הילה גולן • עו"ד אורן מעוז עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין