1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לכל מדינה יש חוקי הגירה משלה, שלעיתים משתנים ומשתדרגים בהתאם לשינויי העיתים. שינוי כזה בדיוק בוצע בחוק האזרחות הפורטוגלי באוקטובר 2020, על מנת לאפשר לכל מי שנשוי לאזרח פורטוגלי לקבל אף הוא אזרחות.
חוק איחוד המשפחות הפורטוגלי מאפשר לבני משפחה מקרבה ראשונה להתאחד, ללא כל צורך בהוכחת זיקה כלשהי כגון קשר לצאצאי המגורשים, מבחני שפה ותרבות, מגורים במדינה ועוד. נכון להיום יש שתי אפשרויות עיקריות לקבל דרכון פורטוגלי עבור בני זוג וילדים:
1. נשואים או ידועים בציבור מעל 6 שנים. 2. נשואים או ידועים בציבור מעל 3 שנים, עם ילד משותף.
כלומר, מספיק שאחד מבני הזוג הוא אזרח המדינה, כדי להתניע תהליך של מתן אזרחות גם לבן/בת הזוג ו/או לילדיהם המשותפים. עבור ילדים עד גיל 13 ניתן להגיש בקשה מתוקף איחוד משפחות ללא הוכחת זיקה. עבור נערים בני 18-13 ניתן להגיש רק בהוכחת זיקה לפורטוגל. מעל גיל 18 ניתן להגיש בהליך רגיל של חוק צאצאי המגורשים.
זהו בהחלט שינוי משמעותי המקל מאוד על קבלת אזרחות אירופאית, בהשוואה למצב שהתקיים עד כה. חוק האזרחות הפורטוגלי בגרסתו הקודמת חייב להוכיח קשר כלשהו למדינה, מה שיצר אפליה בין זוגות בעלי ילדים ובין זוגות ללא ילדים. על רקע ההתנגדויות הרבות לגרסה זו, החוק שונה כך שיהיה קל יותר לאזרחי פורטוגל להנפיק אזרחות גם עבור בני משפחתם.
ככל הנראה, גרסתו החדשה של חוק האזרחות מתבססת על דין הדם (Jus Sanguinis) הנהוג בפורטוגל (וגם בישראל). מכוחו של דין הדם, ילדים שנולדו לאזרחים הופכים אוטומטית גם הם לאזרחים, בלי קשר למקום הלידה.

איך מתבצע תהליך ההתאזרחות?

ראשית כדאי לציין שמדובר בתהליך נפרד לחלוטין מתהליך קבלת האזרחות לצאצאי המגורשים. מרגע שאחד מבני הזוג קיבל את אזרחותו, יהיה עליו לרשום מיידית את הנישואין ברשויות פורטוגל - הליך שבלעדיו לא ניתן יהיה להתחיל בהוצאת אזרחות לבני המשפחה.
לאחר רישום הנישואין בפורטוגל, יש לספק אסופת מסמכים רלוונטיים: תעודות נישואין/ידועים בציבור של בני הזוג, תעודות לידה של כל אחד מהילדים, תעודות יושר של בני הזוג, אישורי אפוסטיל, תרגומי המסמכים לפורטוגזית, תשלומי אגרה למיניהם ועוד.
כמו כל תהליך בירוקרטי אחר, גם הוצאת אזרחות פורטוגלית אינה עניין של מה בכך. התהליך כולל אינספור שלבים, מסמכים ודקויות משפטיות שהופכים אותו למסובך ולכאב ראש לא קטן עבור המבקש.
מדובר בכמה תהליכים שיש לבצע בזה אחר זה. תהליך האזרחות הראשון עשוי להימשך כשנתיים, התהליך השני, רישום הנישואין, אמור להיות קצר ומהיר יותר בין 3 ל-6 חודשים. התהליך השלישי של קבלת אזרחות לילדים ו/או לבן הזוג זהה לתהליך הראשון - כשנתיים.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןוונסה כסיף היא בעלים של חברת Campus Pas המסייעת בהוצאת דרכון פורטוגלי • ynet הוא שותף באתר פסקדין