1 צפייה בגלריה
סוכני נדל"ן
סוכני נדל"ן
אילוסטרציה
(אילוסטרציה: Shutterstock)
בבית המשפט המחוזי בתל אביב הוכרעה לאחרונה פרשה שבמסגרתה אדם שירש קרקע בחולון התמהמה ברישומה על שמו, וכעבור עשור גילה שאלמוני ניצל זאת כדי למכור את הנכס לצד שלישי באמצעות שורת זיופים.
זהות האדם ש"מכר" את המגרש לא התבררה עד היום. עם זאת ידוע שהוא זייף צו ירושה של המנוחה שהלכה לעולמה ב-2005 והייתה רשומה כבעלי המגרש בחולון. בצו נעשה שימוש בזהותו של אדם אחר, יהודי צרפתי, שתעודת הזהות שלו אף היא זויפה. ב-2011, באמצעות עורך דין ששכר, הוא הגיש בקשה לרישום הירושה, והמגרש נרשם על שמו של אותו יהודי צרפתי. בהמשך מכר הנוכל באמצעות תעודת הזהות המזויפת את המגרש לצד שלישי, שלשל את כספי התמורה לכיסו – ונעלם.
צו הירושה האמיתי ניתן לבקשת בנה של המנוחה ויורשה היחיד ב-2006, אלא שהוא התמהמה והגיע ללשכת רישום המקרקעין רק ב-2016. אלא שאז הוא גילה לתדהמתו שהמגרש אינו רשום עוד על שם אימו המנוחה, מה גם שעבר כמה ידיים לאחר שהרוכשים המקוריים מהנוכל מכרו אותו לאחרים.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן
היורש ניהל במשך מספר שנים תביעת נזיקין נגד המדינה (לשכת רישום המקרקעין) כמו גם נגד עורך הדין שייצג את הנוכל בבקשה לרישום הירושה. בפסק דין שניתן בשנה שעברה קבע בית משפט השלום בתל אביב כי יש לחלק את האחריות בין הצדדים כך שעורך הדין שייצג את הנוכל יישא ב-45% מהנזק; המדינה – 35%; והיורש – 20%. הפיצוי הועמד על סך של כ-1.3 מיליון שקל. הצדדים כולם הגישו ערעורים על פסק הדין.
שופטי המחוזי שאול שוחט, נפתלי שילה וסיגל רסלר-זכאי מצאו בסיס להתערב בפסק הדין. הם פטרו את המדינה מכל אחריות לנזק והגדילו את אחריות יתר המעורבים, כך שעורך הדין יישא בשיעור של 70% מהאחריות ואילו היורש ב-30%. נפסק כי יש להגדיל את אחריותו של היורש לאור אשם תורם מצדו בכך שיצר "פרצה הקוראת לגנב" כשנמנע מלרשום את צו הירושה בקשר למגרש, ופגע באמינות מרשם המקרקעין.
הם הדגישו שהיורש יכול היה למנוע את מעשה המרמה לו העביר את הנכס על שמו בסמוך לאחר שקיבל את צו הירושה, וכי "הדעת נותנת כי נוכלים ייטו לבצע פעולות מרמה בנכסים של נפטרים שאין בהם מעש ושהרישום בהם לא עודכן משך שנים ולכאורה אין גורם המתעניין בהם. במיוחד הדברים אמורים, מקום בו מדובר בנכס מקרקעין שאינו בנוי".
פסק הדין הוא בבחינת קריאת אזהרה לכל היורשים באשר הם, שלא להסתפק בקבלת צו ירושה או צו קיום צוואה אלא לוודא כי הנכסים אותם ירשו מכוחו יירשמו בפועל על שמם בלשכת רישום המקרקעין או אצל הגורמים שאצלם הזכויות רשומות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד עדי חן עוסקת בירושות וצוואות ועיזבונות בינלאומיים • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין