ועדת הכספים התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא דרישת רשות המיסים להשבת מענקי סיוע שקיבלו עשרות אלפי עצמאים בתקופת הקורונה על בסיס הצהרתם, שלאחר מכן התבררו כלא זכאים. לאחרונה הוטלו עיקולים על חשבונותיהם של חלקם, לאחר שלא השיבו עדיין את הכספים שנדרשו. במהלך הדיון הזכירו חלק מנציגי העצמאים שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח "להחזיר את הכספים שנדרשו מהעצמאים" באחד מראיונותיו לפני הבחירות. שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', נכח גם כן בדיון והבהיר כי פעולות רשות המיסים מוצדקות אך ביקש להשהות את העיקולים למי שהגיש ערעור וגם לאפשר פריסה רחבה יותר של התשלומים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
"רשות המיסים אמרה שמה שקרה יקרה, הם ביקשו להעביר את התשלום רק לאחר בחינה של הדוחות, אבל אנחנו חברי הכנסת דרשנו מרשות המיסים להעביר את המענקים מידית להתבסס אך ורק על ההצהרות. צדקנו, ב-99 אחוז זה סייע למבקשי המענקים, כפינו על רשות המיסים, ואמרנו להם להתבסס על הבקשה של בעל העסק, כאשר אנחנו התחייבנו ובעלי עסקים התחייבו, שמי שיקבל את המענק ויתברר שלא היה זכאי, יצטרך להחזיר אותו. היינו יחד בחקיקה הזו, ידענו שבשוליים זה המחיר שיהיה לתהליך הזה, ושעמדו בפנינו שתי החלופות, אמרנו שצריך פה עזרה ראשונה, עזרה למשק, וכן מי שיקבל ולא היה צריך לקבל, יחזיר. נקודה שנייה מי שקיבל כספים שלא אמור היה לקבל, אני בטוח שזה היה בשוגג, טעות, העריך שיצטרך ולא היה צריך, טעות בחישוב וכדומה".

"אחרי שאלה הקריטריונים שנקבעו, אם אנחנו משנים את הקריטריונים אחורה למי שהגיש, אנחנו חייבים לשנות גם למי שלא הגישו. אנחנו חיים בעולמות של שוויון, אני לא יכול לומר מי שהגיש ויש לו רק 38 אחוז נמחל לו, אבל מי שלא הגיש לא יקבל. אני צריך לפתוח לכולם, וזה אירוע של מיליארדים. אי אפשר לומר שרק לקבוצה אחת אנחנו משנים רטרואקטיבית".

"לומר את האמת, כולנו דחיינים וישראלים"

לגבי העיקולים אמר: "השאלה היא כמה באים לקראת. באו לקראת ודחו מספר פעמים את המועדים, בדקתי כל פנייה שהגיעה אליי, הרשות גם שלחה הודעות וגם סמסים. לומר את האמת, כולנו דחיינים וישראלים, ולא תמיד אנחנו מטפלים במה שיש לנו על השולחן, בכל המקרים של העיקולים זה אנשים שלא הגישו השגות, לצד כך יכול להיות שהיו תקלות ולהם ניתן מענה.
עוד אמר סמוטריץ': "נקודת המוצא היא שאנשים קיבלו הודעות וניתנה להם אפשרות להגיש השגה, ונקודת המוצא היא שמי שהגיש השגה לא אמור לקבל עיקול, ואם יש תקלות נפתור אותן, אנחנו עונים לכל".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם בכירי הנהלת איפא"ק
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם בכירי הנהלת איפא"ק
ראש הממשלה בנימין נתניהו. דרשו שיקיים את ההבטחה
(צילום: קובי גדעון \ לע"מ)
שר האוצר הוסיף על נושא העיקולים: "ביקשתי להשהות את סוגיית העיקולים. כן ביקשתי שתהייה פריסה יותר גדולה ממה שרשות המיסים נתנה עד היום. נאפשר פריסה כמה שיותר רחבה, כל אחד לפי עניינו, בעניין הזה תהייה ועדת חריגים. הכלל בפריסה הוא 24 חודש, אבל יש מקרים חריגים ויש אנשים חולים. ביקשתי שאנשים יקבלו עוד הזדמנות להגיש השגות. אנשים שפנו לרשות, הגיעו איתם להסדרים לגבי היכולת שלהם. הבקשה שלי שאם יש מקרים קונקרטיים שנופלים בין הכיסאות, תפנו. כל פניה נבדקת, צרכן הקצה הוא זה שאמור לקבל את השירות שלנו כמדינה".
המשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון, שהייתה נציגת הרשות בדיון, אמרה: "כשזיהינו שיש הרבה תשלומים לעסקים שלא עומדים בקריטריונים פעלנו בצורה מדורגת שהכסף יחזור למדינה ולשמור על שוויון. במשך תקופה ארוכה אפשרנו החזרה וולונטרית של המענקים בפריסה רחבה. יותר מ-87 אלף עוסקים חיבו את עצמם והחוזרו כמעט 1.8 מיליארד שקלים".
"איך אפשר לעצור את העיקולים? מי שחושב שהוא לא צריך להחזיר את המענקים תהיה לו אפשרות להגיש השגה והיא תיבדק, במשך זמן הבירור נעצור את הפעולות. לעצור את כל העיקולים בצורה גורפת זה בלתי אפשרי, יש גם חובת מס אחרים נוספים הוטלו עיקולים בחלק מהמקרים. נטפל במהירות בכל פנייה שתהייה. אני מבינה את האמירה של שר האוצר, ואנחנו נבחן אותה, אבל כמו שאמרתי מי שחושב שהנתונים הם אחרת יכול להגיש השגה והעיקולים יעצרו. נאפשר את זה עד סוף פברואר. דבר נוסף, חלק גדול מהעסקים שקיבלו מענקים וצריכים להחזיר נאפשר לפרוס את החוב הזה בשישה תשלומים כאשר הפריסה היא בלי תנאים נוספים".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אנחנו מבקשים לעשות פסק זמן בעיקולים, אנחנו רוצים פריסה רחבה, כפי שהשר דיבר עליה. אנחנו אחרי אירוע קשה, הוא פגע בעסקים הקטנים, הוא פגע בתפקוד שלנו כמדינה. אנחנו מכבדים אתכם אבל אנחנו יודעים גם להיות קשים, מדובר באירוע מאוד קשה".