יוניליוור נותנת לצרכניה מתנה לסתיו: החברה הודיעה היום (שני) לקמעונאים שתייקר את הקרמבו ב-2 באוקטובר. זאת תהיה הראשונה בשרשרת התייקרויות שהחברה יוזמת: היא הודיעה שתעלה את מחירי שאר מותגיה החל מ-1 בנובמבר. היקף ההתייקרות עומד על 10%-20%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין היתר יתייקרו: שוקולד קליק, מוצרי דאב, בדין, פינוק, רקסונה, אקס ומוצרי בייגל בייגל, מוצרי גלידת שטראוס כמו מגנום, קורנפלקס תלמה, מרגרינה ומוצרי קנור.
2 צפייה בגלריה
מבחן טעימות קרמבו
מבחן טעימות קרמבו
קרמבו
(צילום: ירון שרון)
נראה שמחאת הצרכנים נגד התייקרויות דיפלומט (ובעיקר נגד התייקרות טונה סטארקיסט) לא עוצרות את חברות הענק ששולטות במדף בישראל. קימברלי קלארק לא חזרה בה מהכרזת ההתייקרות של מוצרי נייר טואלט לילי ושמורת טבע וכן ייקרה קלינקס, ניקול והאגיס כשחלק מהרשתות דחו את ההתייקרות. כמו כן, לאחרונה הודיעה טרה שהיא מעלה את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח המדינה.
2 צפייה בגלריה
הקרמבו מתייקר. ההודעה של יוניליוור
הקרמבו מתייקר. ההודעה של יוניליוור
הקרמבו מתייקר: "לא יכולים להמשיך לספוג את העלויות"
הסיבה לייקור לפי מכתב ששלחה החברה לקמעונאים היא "הגידול המתמשך בעלויות השונות". לפי החברה, היא לא יכולה להמשיך לספוג את ההתייקרויות, אך "השקיעה מאמץ רב בצעדי התייעחות משמעותיים כדי להביא לכך שעליית המחירים תהיה מצומצמת ככל שניתן. היא אינה מגלמת את הגידול המלא בעלויות של השנים האחרונות ויוניליוור תמשיך לספוג חלק ממנו".
בשלב זה לא ברור אם הקמעונאים יסכימו להתייקרות. יוניליוור היא חברה חזקה מאוד שיהיה קשה לרשתות לחיות בלי מוצריה. בנוסף, בל נשכח שחלק מהרשתות דווקא ששות להעלות מחירים. לאחרונה רשת אושר עד הורידה את מוצרי יוניליוור מהמדפים בטענה שהרשת העלתה מחירים. בינתיים, משופרסל נמסר כי לא יסכימו לעליית המחירים.
יוניליוור היא חברת מוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל כשבאוגוסט עקפה את חברת דיפלומט בדירוג. יוניליוור היא קונצרן בריטי הולנדי שפועל ב-190 מדינות. היא נחשבת לחברת מוצרי הצריכה הרביעית בגודלה בעולם וליצרנית הסבונים הגדולה בעולם. הרווח שלה ב-2021 עמד על 52.4 מיליארד אירו וכלל הכנסותיה: 6.6 מיליארד אירו.
יוניליוור היא גם הבעלים של בן אנד ג'ריס בעולם (אך לא בישראל) והסתבכה לאחרונה בפרשת ניסיון מניעת מכירת הגלידה בהתנחלויות - ניסיון שכשל.
ברקע, על אף גל עליות המחירים, נראה כי הישראלים לא מפסיקים לקנות בחודשים האחרונים: היקף רכישות הישראלים בכרטיסי האשראי בחודשים יולי-אוגוסט הסתכם בכ-74 מיליארד שקל, גידול של כ-27% לעומת יולי-אוגוסט 2019 (טרם הקורונה). כך עולה מנתוני חברת האשראי כאל, שאף ערכה אקסטרפולציה לכלל השוק (הערכה סטטיסטית שמאפשרת להרחיב את הנתונים לכלל השוק). גם מנתוני ישראכרט המתחרה עולה תמונה דומה.
מחברת יוניליוור לא נמסרה תגובה.