1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בטבריה דחה לאחרונה תביעה שהגיש גבר לביצוע בדיקת אבהות לבתו הבגירה. השופט ארנון קימלמן קיבל את התנגדות הבת לביצוע הבדיקה וקבע שזכותה לפרטיות גוברת על זכותו של התובע לברר מי צאצאיו.
הבת נולדה פחות משישה חודשים אחרי חתונת התובע והאם. בתביעה שהגיש נגד הבת ואמה הוא ביקש להפנות את הצדדים לבדיקה גנטית. לטענתו, במסגרת הליכים שהתנהלו בינו לבין האם כבר ב-1998 הוסכם ביניהם שבדיקת הרקמות של הבת, שהייתה אז קטינה, תיערך "במועד מאוחר יותר". לדבריו, מסיבות השמורות עמו הוא לא ביקש לבצע את בדיקת הרקמות כשהבת הייתה קטינה, אלא רק כשכבר בגרה ובהיותה נשואה ואם לשתי בנות.
התגובה הגישה האם בקשה לסילוק התביעה על הסף בטענה שבתה כבר בגירה ואין לה מעמד כלפיה. לדבריה, אין כל ערך בבדיקה שלה עצמה מאחר שאין מחלוקת שהיא האימא.
הבת טענה כי התובע תמיד הציג את עצמו כאביה והתביעה הוגשה רק כחלק ממסע נקמה שלו באימה. לדבריה, הוא מבקש באמצעות התביעה לאלץ את אימה לפצות אותו כספית בגין נזקים שנגרמו לו, לשיטתו, לאורך השנים בעת שקיבל על עצמו את האבהות לגביה.
הבת הבהירה שהיא מתנגדת לבדיקה על אף מורכבות היחסים שלה עם התובע ואף שגדלה במרחק פיזי גדול ממנו. היא ציינה שעצם הידיעה על הגשת התביעה גרמה לה למשבר עצמי ונפשי עמוק ולפגיעה בתפקוד. היא ביקשה שהוא יחזור בו מהתביעה ויניח לה לחיות את חייה בשלווה ובמנוחה.
ואכן, השופט ארנון קימלמן קבע שהתובע לא הצביע על כל זכות מכוח החוק שמחייבת את הבת לעבור בדיקת רקמות. אמנם, אם היה נותר חוב כספי כלשהו בגין מזונות הבת, ייתכן שהוא יכול היה לטעון שמגיע לו סעד מבית המשפט וניתן היה לאלץ את הבת לעבור בדיקה שאותה היא ממאנת לבצע. אלא שחובת המזונות של התובע כלפי הבת פקעה לפני שנים רבות ותקופת ההתיישנות שבמסגרתה התאפשר לו לדרוש החזר בגין תשלום מזונות שאותו שילם, לטענתו אולי שלא כדין, חלפה אף היא.
כלומר, נקבע, למעט הרצון לדעת מי הם צאצאיו, התובע לא הצביע על זכות כלשהי שבגינה על בית המשפט לאלץ את ביתו לעבור את הבדיקה. "עסקינן ברצון החוסה, אולי, תחת המטריה הרחבה של עיקרון כבוד הבריות", נכתב בפסק הדין, "עדיין יש לאזן זכות זו עם זכויות אחרות כגון זכותה של הבת לפרטיות, ובפרט כאשר התובע השתהה במשך שנים רבות והגיש התביעה רק עם הגיעה של הבת לגיל מבוגר יחסית, כשהיא כבר נשואה וחובקת ילדים משלה", סיכם השופט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אילן גבע עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין