בית המשפט המחוזי בחיפה הוציא צו הקפאת הליכים לחברות הבנייה בן שטרית אלי ו-א. תמרים בניה ופיתוח מחיפה, לאחר שנקלעו לחובות של כ-55 מיליון שקל. השופטת בטינה טאובר מינתה את עורכי הדין ליאור מזור ואיתי פריימן כנאמנים לחברות והסמיכה אותם לנהל אותן.
השופטת קבעה בהחלטתה כי "שעה שאין חולק כי החברות מנהלות 17 פרויקטים פעילים ברחבי הארץ, שהאחרון בהם צפוי להסתיים בספטמבר 2027, על מנת לא לפגוע בנכס הליבה של החברה, לרבות בסיווג הקבלני, וכאשר קיימת היתכנות כי ניהול ההליך ומסלול הפעלה ושיקום ישמר את פעילות החברות, סבורני כי אכן ראוי ליתן צו לפתיחת הליכים כנגד החברות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
משמעות ההחלטה הינה כי במשך 90 יום לא ניתן יהיה לפתוח או להמשיך בשום הליך כנגד החברות, או כנגד הערבים (בעלי המניות-ל.ד), אלא באישור בית המשפט. צו הקפאת ההליכים האישי שניתן לערבים יחול על חובות בגין פעילות החברות ולא בגין חובות אישיים ככל שקיימים.
החלטת בית המשפט ניתנה לאחר שבשבוע שעבר הגישו החברות בקשה לצו פתיחת הליכים לשיקומן, זאת לאחר, שכאמור, נקלעו לחובות של כ-55 מיליון שקל. במסגרת הבקשה צוין כי "החברה מנהלת 17 פרויקטים פעילים ברחבי הארץ, חלק ניכר מהם פרויקטים חשובים ואסטרטגיים, האחרון בהם צפוי להסתיים בספטמבר 2027. פרויקטים שמהווים מנוע צמיחה חשוב למדינה".
החברות ציינו בבקשה שהגישו באמצעות עו"ד חובב ביטון כי הן חברות ותיקות שעוסקות בתחום קבלנות הבניין, ביצוע עבודות בניה ופיתוח: "ליבת הפעילות העסקית של החברות מתמחה בהנדסה אזרחית, קבלנות בניין ואחזקת מוסדות ציבור, כמו כן החברה פועלת בתחום הנדסה אזרחית, הרחבה ושיפוץ מבנים, שדרוג תחנות רכבת, עבודות הריסה, בניית מבני ציבור, בתי ספר, אולמות ספורט, שיקום מבנים ועוד".
החברות טענו כי "העדר פעילות ביצוע משמעותית במהלך ספטמבר 2023 בעקבות חגי תשרי בצירוף האסון שפקד את מדינת ישראל ב-7 באוקטובר 2023, ובעקבותיו פרוץ מלחמת חרבות ברזל, שהשלכותיה על ענף הבנייה משמעותיות והובילו למצב בו תזרים המזומנים של החברה נפגע עד כדי חוסר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות כלפיי ספקיה ונותני השירותים שלה".
בדיון טען בא כוח בנק דיסקונט, עו"ד מור נרדיה, כי חוב החברה לבנק עוד על כ-8.5 מיליון שקל, ובאת כוח בנק המזרחי, עו"ד קרין בירנבאום, טענה כי החוב לבנק עומד על כ-11 מיליון שקל.