המדינה החליטה להחריג את ענף הבנייה ממתווה הפיצויים לעסקים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" – והקבלנים מתריעים מפני קריסת הענף. היקף הפעילות של ענף הבנייה והתשתיות צנח ביותר מ-85% מתחילת המלחמה, כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ד') התאחדות הקבלנים בוני הארץ, לקראת דיון שצפויה לנהל הערב (ד') ועדת שרים לענייני חקיקה בנושא אישור מתווה הפיצויים לעסקים.
מניתוח שביצע אגף כלכלה וכוח אדם בהתאחדות עולה כי מספר עובדי העבודות הרטובות ההכרחיות לפעילות באתרי הבנייה בישראל הוא 118 אלף, אולם מאז החגים ועם פרוץ המלחמה, 80 אלף עובדים מהרשות הפלסטינית הפסיקו לעבוד בישראל. מתוך 24 אלף עובדים זרים ממזרח אירופה ומסין נותרו בארץ כ-20 אלף עובדים.
2 צפייה בגלריה
 אתר בנייה
 אתר בנייה
ירידה של 75% בתשומות העבודה באתרי הבנייה
(LO-DESIGN/Pixabay)

כמו כן, מספר העובדים הערבים תושבי ישראל בענף, שעמד ערב המלחמה על כ-14 אלף איש, נחתך בכ-25% מסיבות שונות. מדובר בירידה של 75% בתשומות העבודה באתרי הבנייה. זאת לצד מגבלות הפעלת אתרי בנייה, הנובעות מגיוס למילואים של חלק מעובדים. מדובר בצניחה של לפחות 85% בפעילות הבנייה באתרים. פגיעה קשה נרשמה גם בפעילות מפעלי תעשיות הבנייה, כגון מלט, מוצרי סניטריה, מפעלי בטון, יצרני ברזל ועוד, שמדווחים על ירידה של כ-65% בפעילותם. מדובר בסיכון מקומות עבודה של מעל 100 אלף עובדים.
גם נתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לגבי מצב העסקים בזמן המלחמה מצביעים על פגיעה חריפה בענף הבנייה, שבו יותר מ-62% מהעסקים נמצאים במצב של כמעט סגירה – מדובר בנתון הגבוה ביותר מקרב הענפים שנבדקו, שמעידים על חשש מפני סגירה. עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי בענף הבנייה כ-74% מהעסקים מדווחים על פגיעה חמורה בהכנסות.
עוד מציינים בהתאחדות כי "היקף האשראי לענף זינק מ-500 מיליארד שקל ברבעון הקודם לכ-677 מיליארד שקל וקריסת חברות בנייה עומדת לסכן את הבנקים והמערכת הפיננסית כולה". לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, "ענף הבנייה והתשתיות הוא הענף הכלכלי המרכזי היחיד במגזר העסקי שהוחרג ממתווה הפיצויים לעסקים שהמדינה עומדת לאשר. מדובר בהחלטה הרסנית, שתוצאותיה יפגעו בכל בית בישראל".
לדבריו, "ענף הבנייה כמעט ולא עובד. הממשלה, שמתעלמת מהסיכון של ענף הבנייה והתשתיות, עומדת לפגוע בכל ישראלי. היא תפגע תחילה בענף שמעסיק 200 אלף עובדים ישראלים, ובהמשך בכל מי שירכוש דירה בשנים הבאות וכל מי ששוכר דירה או ישכור דירה בשנים הקרובות, ואחר כך בשאר הישראלים. חברות הבנייה שנקלעו למבוי סתום עם אי יכולת לבנות בצד אחד, וחובות ענק למערכת הפיננסית בצד השני, יתחילו לקרוס בקרוב, יביאו לזינוק במחסור הדירות, לזינוק קיצוני של מחירי דירות ולזינוק בעלות שהציבור ישלם עבור תשתיות חדשות".
סרוגו הוסיף: "אנחנו מתקשים להבין כיצד המדינה מרשה לעצמה להתעלם מהמשוואה הזו, וקוראים לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להתערב ולקחת אחריות אישית על שמירה על כוחו של ענף הבנייה והתשתיות. בשעה זו ממש נלחמים אלפי עובדים של הענף בחזית, עשרות קבלנים מפעילים ציוד מכני הנדסי שגויס ומאות מהם עוסקים כעת בהקמת מרחבים מוגנים ביישובי הגדר, ובשיקום תשתיות וכבישים שנדרשים לצורך המשך ניוד והפעלת הכוחות הלוחמים".
לדבריו, "ברגע שתסתיים המלחמה יזדקק הענף להיקף הון וכוח אדם גדול דרמטית ממה שהיו לו עד כה כדי להשלים את שיקום הישובים והתשתיות, לצד חזרה מהירה לבנייה מלאה של דירות, מתחמי תעסוקה, תשתיות, מערכות תחבורה וכו'. בשם ענף הבנייה והתשתיות אני קורא לממשלה, לבנק ישראל ולמערכת הפיננסית והשלטון המקומי לעמוד לצידנו ולתמוך בנו כדי שנמשיך לבנות ונהיה פה חזקים מאי פעם בתום הקרבות".

"מתנגדים לפיטורי פועלי בניין ערבים ישראלים"

אתמול ערכה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון בנושא המחסור בעובדים בענף הבנייה בשיתוף עם הוועדה לעובדים זרים. יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, דרש בדיון להביא לישראל עובדים עבור הענף לא רק באמצעות הסכמים בילטרליים בין מדינות, ולאפשר לתאגידים להביא עובדים באופן עצמאי שלא תחת הבירוקרטיה המסרבלת.
2 צפייה בגלריה
"לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים"
"לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים"
"לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים"
(צילום: מריה ראשד)

ח"כ אשר אמר את הדברים לאחר שנציג משרד החוץ בדיון העריך כי יתכן שמדינות כגון סין, איתה מבקשת המדינה לחתום הסכם בילטרלי לייבוא עובדים בתחום הבניין, תסרב לשלוח עובדים לישראל במהלך המלחמה. ח"כ אשר אמר בתגובה כי "חייבים לייצר פתרונות יצירתיים לתקופה הזו, אנחנו לא פועלים בתנאים סטריליים, זו תקופת חירום וחייבים למנוע את קריסת המשק ושוק הדיור".
עם זאת, נציגת משרד המשפטים בדיון, עו"ד דינה דומיניץ, הבהירה כי מטרת ההסכמים הבילטרליים היא "הבאת כוח אדם איכותי, מניעת סחר בבני אדם ומיגור תופעת דמי תיווך לא חוקיים". על כך השיב ח"כ אשר: "זה הזמן של משרדי הממשלה לזהות שאנחנו במצב חירום ולטפל בכלים לא רגילים בבעיה. התוצאה צריכה להיות רכבת אווירית של עובדים בתחום הבניין שיוציאו אותנו מהמשבר. תפתחו את השוק תוך פיקוח מירבי".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בישיבה כי יתקיים דיון בנושא ותימסר תשובה בעניין לוועדה. עוד נמסר בדיון על ידי נציג משרד החוץ כי יתקיים פיילוט עם מקסיקו להבאת בין 500 ל-1,000 עובדי בניין, וכי הסכם נוסף יחתם עם הודו. נציג המשרד אמר כי השגריר בהודו פועל לקבל מועד לחתימה על ההסכמים.
נושא נוסף עליו דובר בישיבה הוא פיטורי עובדי בניין ערבים ישראלים בעקבות המלחמה. ח"כ אליהו רביבו, יו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת, התייחס לנושא ואמר: "לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים על רקע המתיחות המלחמתית. מי שפוטר מוזמן לעדכן אותנו מי הקבלן שפיטר אותו ואנחנו נטפל בעניין - קבלן שפיטר עובדים ישראליים לא יקבל עובדים זרים מחו"ל".
יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר בתגובה: "התאחדות הקבלנים מתנגדת לכל התנהגות גזענית; אם יש קבלנים חברים בהתאחדות שפיטרו עובדים על רקע גזעני אנחנו נטפל בזה".