דירה היא בית, אבל היא גם כר פורה לשלל עיצובים, מפרטים ואינסוף אפשרויות. שאלנו מה אוהבים הרוכשים בדירה שלהם, מה היו מעדיפים למצוא בדירת החלומות ומה הטרנדים החדשים שיובילו גם בשנה הבאה. התשובות אגב לא פעם מפתיעות, ומה שבטוח, מוכיחות שבתחום הזה – הגבול הוא השמיים.
"לפני מפרט ולפני עיצוב פנים הדבר החשוב ביותר לרוכשים הוא הפונקציונאליות של הדירה. התכנון קריטי. רוכשים יכולים להגיע אלינו אחרי שראו דירה בשטח של 124 מ"ר, אבל כזו שלא מנוצלת נכון מבחינת החללים, ואנחנו נראה להם דירה של 110 מ"ר ובסוף הם יקנו אצלנו, כי השטחים מנוצלים היטב, וזה הדבר הראשון שחשוב להם", כך פותחת ומסבירה אורטל ליבר, סמנכ"לית השיווק של חברת רוטשטיין. "הרזולוציות של המפרט מגיעות רק אחר כך, והתחרות היא גדולה, כי כל היזמים נותנים כמעט אותו דבר. בסופו של דבר הפרטים הקטנים הופכים להיות משמעותיים. בסוף כל שנה אני בודקת מול מתאמות שינויי הדיירים ומול אנשי הקשר שלי אצל הספקים השונים שאיתם אני עוברת, על כלל הפרויקטים של החברה, בודקת מה היו הבחירות הבולטות שחזרו על עצמן ומה לא נמכר כלל - זאת על מנת לגבש החלטות ורעיונות לקראת בחירה של אלמנטים לשנה הבאה בפרויקטים החדשים ובכלל. לגבי טרנדים לשנה הבאה, ריצוף דמוי בטון נחשב לדבר החם, בעיקר ריצוף שדומה ליציקה באריחים מיוחדים. מבחינת הכלים הסניטריים, הצבעים כבר לא מתרכזים בלבן ואפור, ובשנה האחרונה שמתי לב שרוכשים הולכים אפילו לקיצון עם צבעים, כמו ורוד פודרה, תכלת וירקרק".

"מרחב פתוח"

תמיר לולו, מנהל שיווק ומכירות באפריקה ישראל מגורים, סבור ששינוי משמעותי שניכר בשטח קשור ישירות ללקחי הקורונה והסגרים: "בפרויקטים של אפריקה ישראל מגורים מבאר שבע בדרום ועד נהריה שבצפון אנו מזהים כי מרחב פתוח, כגון גינה או מרפסת בבית המגורים, הוא צורך מובהק ומרכזי בקרב הרוכשים. עידן הפוסט קורונה ומאפייניו חידדו את החשיבות הטמונה במרחב כדוגמת חדר אירוח, סלון ומטבח מרווחים, כשלצידם שטח שיוקצה עבור מרחב פתוח. אני צופה כי בשנת 2023 והבאות אחריה נמשיך לראות את המרחב הפתוח כ'דיל ברייקר' עבור הדיירים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בר דרדיק, סמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת יעז, מציינת כי יותר ויותר רוכשים מעדיפים קווים נקיים ושימוש בחומרים טבעיים בדירות שלהם: "אני מאמינה שהטרנד הזה ימשיך גם ב־2023. בסדרות שאנו בוחרים לריצופים ולחיפויים בפרויקטים שלנו, אנו מוודאים שיהיה מבחר מספיק גדול של ריצופים בעלי מראה טבעי וקווים נקיים, כדי שכל רוכש ימצא את מה שמתאים לו. עוד מגמה שזיהינו בשנה החולפת היא ביקוש לדו־פונקציונליות בחללים מסוימים. הכוונה היא שבחלק מהחללים בדירה יש שתי פונקציות, למשל סלון שיש בו גם פינת עבודה, מטבח שיש בו אי שנפתח לפינת אוכל בעת האירוח, חדר שינה שכולל גם פינת עבודה וכדומה. בעידן הפוסט קורונה יותר אנשים עובדים מהבית, ולכן זיהינו את הצורך לייצר חצי חדר בדירות או עמדת עבודה. מעבר לכך יש רצון מצד הרוכשים לקבל במפרט מערכת חשמל חכם, אשר כוללת שליטה בתאורה, תריסים, דוד, מזגן ועוד".
גם יוסי לאטי, בעלים חברת לאטי יזמות ובנייה, מצביע על הטרנדים הרלוונטיים ל־2022: "הרוכשים אוהבים היום דירות עם מראה פתוח, גדול ואוורירי, מפתחי חלונות גדולים, תקרות גבוהות, ריצוף גדול וכמובן, מרפסות גדולות. גם נושא השליטה מרחוק באמצעות הסמארטפון תופס תאוצה, והיום חשמל חכם בדירה הופך בהדרגה לסטנדרט בנייה. בשנת 2022 ראינו מגמות חדשות, כאשר מרפסות סטנדרט של 12 מ"ר בדירה כבר נחשבות לפאסה, וכיום הרוכשים רוצים לראות מרפסות גדולות ומרווחות יותר של 25 מ"ר ומעלה. עוד שינוי מתייחס למראה החיצוני של הבניינים. היום נעשה יותר שימוש בחומרי זכוכית, אלומיניום וטרפסה (דמוי עץ) כחיפוי לבניין. אני מעריך שמגמה זו תתעצם".
שחף ליבוביץ, סמנכ״ל המכירות של סלע בינוי, מספר כי בשנה האחרונה זיהו בחברה התייחסות משמעותית יותר למרפסות: ״כשרוכשים נכנסו למשרדי המכירות שלנו, השאלה הראשונה שרובם שאלו לאחר המחיר, היא מה גודל המרפסת? זה לא סוד שעם ישראל אוהב לארח והיום יותר מתמיד. עבור חלק זה נובע מצורך לפצות על שנתיים וחצי של סגרים. אצל חלק מהרוכשים המרפסת לא נתפסת כחלל מנוחה קטן עם שימוש מועט, אלא ממש סלון חיצוני המאפשר אירוח באוויר הפתוח. המגמה באה לידי ביטוי גם בפגישות הרוכשים עם מחלקת שינויי דיירים, כאשר השינוי הפופולרי ביותר היום הוא אבזור המרפסת בנקודת טלוויזיה והוספת נקודות חשמל לצורך תליית רמקולים והתקנת מנורות לד כדי למקסם את חוויית השימוש".

"חכם, בריא ואקולוגי"

בין הטרנדים השונים ניתן לזהות את הקו הטכנולוגי שעליו מספרים לא מעט גורמים. מדובר במערכות או חידושים שמושכים את הרוכשים. "הקהל מחפש היום בעיקר בית 'חכם' יותר מבחינת המערכות שלו, בריא ואקולוגי יותר, גם כשמדובר בכל הבניין ולא רק בדירה לבדה. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח ולהתקדם, גם מערכות הבית החכם משתכללות ונכנסות יותר לסטנדרט המפרט של דירות בפרויקטים שונים, יוקרתיים יותר או פחות", כך אנה פוגל, מנהלת השיווק של קבוצת סופרין. "אנו רואים יותר בתים עם שליטה מרחוק דרך הסמארטפון, כאשר ניתן לבצע פעולות כמו: להדליק ולכבות מזגנים, דוד חימום או אורות. יש יותר דרישה לתריסים חשמליים, וגם מיזוג אוויר בטכנולוגיית VRF, שנחשבת לאיכותית ויקרה יותר - נכנס יותר לפרויקטים כסטנדרט. לגבי הטרנדים הצפויים לשנים הבאות, אני סבורה שנראה בניינים אקולוגיים יותר עם דגש על מערכות השקיה חסכוניות, שיעשו שימוש במי הגשמים המתנקזים על הגגות למשל".
גל קסטל, סמנכ"ל התחדשות עירונית באורון נדל"ן מקבוצת אורון אחזקות והשקעות, מציין כי החדשנות תופסת תאוצה משנה לשנה: "רוכשי הדירות רוצים הרבה יותר גאדג'טים ומערכות חכמות, שמעבר לנראות ולסטטוס המגיע איתן, מספקות גם המון נוחות, קלות ויעילות של תפעול מערכות הבית השונות. ההיבט הטכנולוגי הולך ומתפתח, ומדי שנה אנחנו רואים שהמערכות משתדרגות ומתחדשות בעוד פונקציות, פיצ'רים ואפשרויות. החדשנות באה לידי ביטוי גם מצד הספקים, שמציעים לרוכשים אולמות תצוגה מרהיבים וחדשניים במטרה לעמוד בדרישות ובהתפתחויות של הענף".
5 צפייה בגלריה
ארון חדר רחצה מקולקציית PURE של המותג האיטלקי Falper
ארון חדר רחצה מקולקציית PURE של המותג האיטלקי Falper
ארון חדר רחצה מקולקציית PURE של המותג האיטלקי Falper
(צילום: יחצ חו"ל)
עינב כהן, סמנכ"לית שיווק ומכירות באפי קפיטל נדל"ן, מתייחסת גם לסוגיית הרכב החשמלי ועמדות הטעינה: "במהלך השנה האחרונה ראינו את הנהירה אחר הטכנולוגיה והרצון לבית חכם. אחת מהשאלות הראשונות שרוכשים פוטנציאליים שואלים את אנשי המכירות, מתייחסת לבית החכם ולתוספות של תאורה חכמה, מיזוג אוויר חכם וכו'. מלבד זאת קיבלנו המון פניות להתאמת עמדת טעינה חשמלית לרכבים. ניתן לראות כיצד הזינוק ברכב החשמלי בכבישי ישראל משפיע על הלך החשיבה של רוכשי הדירות. גם כאלה שאין להם כיום רכב חשמלי, שואלים אם יש תשתית מוכנה לכך".

"התכנון הפרסונלי יתקדם"

רחלי בריזל, סמנכ"לית שיווק באשדר מקבוצת אשטרום, מסבירה שרוכש הדירה הישראלי מעורב מאוד במפרט ומייחס לנושא חשיבות גדולה: "לישראלים חשוב להיכנס לבית יפה, אסתטי, נוח ומושקע. הרוכש הישראלי רואה בבית את מרכז חייו, דורש סטנדרטים גבוהים וגם משקיע רבות באבזור. המפרט הטכני של הדירה תמיד היה אחד מהכלים השיווקיים החשובים וכזה שמייצר בידול ביחס למתחרים ומסייע למכירות בפרויקט. הצרכן הישראלי חשוף ומודע למגוון האפשרויות הקיימות, מעדיף את הביטוי האישי, מעורב ומבקש להתאים את הדירה לצרכיו ולעיתים גם מוכן להשקיע ולשלם יותר כדי לקבל יותר. אני צופה כי בעתיד נגיע למצב שבו התכנון הפרסונלי יתקדם אף יותר מכפי שהוא היום. על־פי רוב, ככל שהדירות יקרות יותר, המפרט הטכני גבוה יותר. לגבי 2023 אני מעריכה, כי לצד תכנון של דירות חכמות, תמשיך מגמת תכנון החללים הציבוריים כחלל אחד פתוח ומרווח. נמשיך גם לראות משטחים חבויים במטבח - יחידות מטבח המתוכננות בתוך נישה, שניתן לסגור אותן עם ארון. האדריכלים ומעצבי הפנים משקיעים את עיקר תשומת הלב באזור המטבח, מהסיבה שהוא הפך להיות החלק המרכזי בבית, וזה יימשך כמובן במגמת עיצוב בתים בשנה הבאה".
חגית לאניאדו, יועצת בכירה לאסטרטגיה ושיווק, מתייחסת לסוגיית המפרט והעיצוב ככלי שיווקי בידי החברות: "לאחר שנתיים שבהן רתח שוק הנדל״ן ונרשמו שיאי מכירות חריגים ביחס לעבר, נרשמה ברבעון האחרון האטה משמעותית בקצב המכירות. הדבר נובע ממספר סיבות, בהן הריבית שעולה, פיטורים והיצע שלא גדל בהלימה לאוכלוסייה. בסיטואציה הקיימת, חל סוג של מהפך והחברות היזמיות צריכות להשקיע כיום הרבה יותר במתן ערך מוסף לרוכשי הדירות, חוויית לקוח מוקפדת ושדרוג המפרט ככלי שיווקי מכירתי חשוב. במיוחד בזמנים כאלה, שבהם הריביות גוזלות למעשה את התקציב הפנוי המיועד לשדרוגים, ומקפיצות משמעותית את סך ההוצאה הצפויה, מפרט משודרג ומגוון רחב כחלק מהסטנדרט הם פקטור משמעותי בקבלת ההחלטה בקרב רוכשים. אנו עדים כיום לכך שחברות יזמיות מעניקות מגוון בחירות עשיר כסטנדרט אצל ספקי הקרמיקה, מטבח משודרג והטבות נוספות, כדוגמת שובר משלים לגופי תאורה. ניתן לראות גם טרנד חדש, שבו רוכשי הדירות יכולים לבחור תכנון פנים דירתי מתוך מספר אפשרויות, דבר החוסך עלויות נוספות רבות של שינויים. במצב הקיים, שבו עלויות הדירה הכוללות עולות בצורה כה חדה, חברות שלא ימצאו פתרונות יצירתיים המיטיבים עם רוכשי הדירות, יאבדו נתח ניכר של קהל זה בכלל ומשפחות הרוכשות למטרת מגורים בפרט".
5 צפייה בגלריה
‎מטבח מודרני עם חזיתות פורניר בשילוב למינציית בטון. כולל מקרר אינטגרלי ויחידת מדפים דקורטיבית. מבית המותג האיטלקי STOS
‎מטבח מודרני עם חזיתות פורניר בשילוב למינציית בטון. כולל מקרר אינטגרלי ויחידת מדפים דקורטיבית. מבית המותג האיטלקי STOS
‎מטבח מודרני עם חזיתות פורניר בשילוב למינציית בטון. כולל מקרר אינטגרלי ויחידת מדפים דקורטיבית. מבית המותג האיטלקי STOS
(צילום: יחצ חו"ל)
יורם אביסרור, סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברת אביסרור משה ובניו, מוסיף: "ציבור רוכשי הדירות בישראל אוהב לבצע שדרוגים בדירות הנרכשות 'על הנייר'. הם רוצים לייצר לעצמם יחידת מגורים מושלמת, שתתאים לכל צורכיהם ואף תהיה מעין סמל סטטוס, והם מוכנים להשקיע בכך עשרות ומאות אלפי שקלים. המגמות שזיהינו הן הגדלה של יחידת ההורים או של הסלון. בפרויקטים שלנו בבאר יעקב ובשכונת נאות הדרים בבאר שבע רוכשים רבים קנו דירות 5 חדרים והסבו אותן ל־4 חדרים, לטובת סוויטת הורים מוגדלת וסלון מרווח. לזאת מצטרף כמובן שדרוג המטבח, שכמעט כל רוכש מבקש".
טלי שרון, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת רם אדרת, מסבירה כי יש הבדל בין מי שרוכש הדירה למגורים ובין מי שרוכש אותה להשקעה: "רבים מאלה שרוכשים את דירתם הראשונה בפרויקטים שלנו עושים זאת במסגרת מחיר למשתכן. חלק מהם מתכננים לגור בדירה וחלק קונים אותה להשקעה. אלה הקונים להשקעה, נוטים לבחור סגנון עיצוב נועז יותר, הכולל למשל ברזים וכיורים כהים, ריצוף כהה, ארונות אמבטיה משולבים צבעים נועזים עם נגיעות פורניר וכדומה. הם כנראה עושים זאת כדי לבדל ולייחד את דירתם. משפרי הדיור, לעומת זאת, בוחרים בעיצוב קלאסי יותר ופחות נועז".

"מנגנון היברידי"

מגמה נוספת מאפשרת לרוכשים לבחור בין מספר עיצובים.
גיל גורביץ', סמנכ"ל שיווק באזורים, מספר על הדרך שבה בחרו בחברה לאפשר לרוכשים להשפיע על התכנון והעיצוב. "בפרויקט Exchange Ramat Gan אימצנו מהלך שנהוג כבר שנים רבות בערים מרכזיות כמו ניו יורק ולונדון. הצרכן הישראלי, בין שהוא משקיע או רוכש דירה למגורים, אוהב שנותנים לו אפשרויות בחירה ומגוון במפרט הדירה. יחד עם זאת, לא מעט מהרוכשים רואים נטל ובזבוז זמן בכניסה לפרטים קטנים ובביקורים הארוכים באולמות תצוגה. ניתן כמובן לקחת מעצב פנים לתכנון הדירה ובחירת הפריטים, אך זה שירות שמייקר את עלות הדירה לעיתים באופן משמעותי. בפרויקט ברמת גן החלטנו לאמץ מנגנון היברידי שהצרכן הישראלי אוהב. בחרנו לעבוד בצמוד עם שלושה מעצבים - דנה אוברזון, דוד לבנטל ומיכל האן. הרוכש בפרויקט יכול לבחור איזה עיצוב מבין שלוש החלופות הוא רוצה לדירה. המנגנון ההיברידי שיצרנו מאמץ שיטות מחו"ל, אבל מותאם ללקוח הישראלי. מחד הלקוח מקבל מידה מסוימת של בחירה ומגוון, ומאידך מצליח לחסוך זמן וכסף".
טלי כהן, סמנכ"ל שיווק שפיר מגורים, מוסיפה: "הרוכשים מבקשים גמישות תכנונית בדירה, ואנו משתדלים להביא לצרכן הסופי מוצר שיאפשר לו לתכנן את הדירה לפי צרכיו. אנחנו חושבים להכין מספר אפשרויות ושינויים, ושהרוכשים יוכלו לקבל את הדירה בארבעה או חמישה פורמטים לבחירתם, בעיקר בדירות יוקרה, ומנגד לאפשר לאנשים לקנות דירות מעטפת בלבד, כדי שיוכלו לעשות ככל העולה על רוחם ובכך להעניק גמישות תכנונית מרבית".

"הבית הופך למקלט מזמין ומרגיע"

איה רואש טייבלום, סמנכ"ל מכירות ושיווק פרויקטים ב־MODY מסבירה מה הישראלים אוהבים, מה השתנה בהעדפות הרוכשים בשנים הקרובות וגם מה הטרנדים החדשים שנראה בשנה הבאה. "בעיקר בעקבות הקורונה אנשים הבינו כמה חשוב להשקיע בבית. זה בא לידי ביטוי בחלוקה שונה של שטח הדירה; מקדישים מקום מיוחד לפינות עבודה, רוצים מטבח גדול יותר וחדרי אמבטיה מפנקים יותר. במהלך 2022 ראינו שהדבר הכי משמעותי לרוכשי הדירות היה הפיכתו של הבית למקלט מזמין ומרגיע. הרבה מהלקוחות שלנו בחרו השנה בחומרים טבעיים, הרבה עץ למשל כחיפוי או בקירות כוח בסלון, ופרקט שממשיך מחדר השינה גם לכל חלל האירוח. בצבעים חל שינוי – יותר צבעי אדמה, טרה קוטה, נגיעות של ירוקים, כחולים, לצד צבעי אבן. עוד שינוי הרגשנו במטבח, בשילוב של שניים-שלושה צבעים, בדגש על פליז ונחושת, לצד הגדלה של שטח המטבח עם עוד מזווה, ארון אחסון ועוד".
5 צפייה בגלריה
איה רואש טייבלום
איה רואש טייבלום
איה רואש טייבלום
(צילום: פרטי)
באשר לשדרוגים המועדפים, מונה רואש טייבלום כמה דברים: "קודם כל ריצוף גדול. הלקוחות שלנו משדרגים לאריחים יותר גדולים עד כמה שמאפשר הקבלן או לפרקט שמלביש את הדירה ומכניס אווירה חמה. המגמה הייתה ונשארה בחירת צבעי בטון למחפשים מראה הומוגני. בתחום החיפויים ראינו השנה לא מעט לקוחות ששאפו למראה חלק ואחיד ובחרות באריחים מדוקקים 100X300 ו־120X280. מגמה נוספת שאנו מזהים היא של 'חלל קובייה' – מראה אחיד של פלטות גדולות עם ריצוף תואם במראה שיש או בטון. גם ברזים נכללים בשדרוגים - ראשי דוש גדולים ומעוצבים, היו במרכז תשומת הלב וכך גם אביזרים שמעניקים תחושה של ספא. שדרוג ניכר נוסף קשור לאסלות, כאשר הלקוחות בחרו להשקיע גם באסלות חכמות עם שטיפה היקפית ובצבע לבן מט, שממשיך להיות הצבע הפופולרי ביותר גם השנה, יותר מלבן מבריק". ומה לגבי הטרנדים ל־2023? על־פי רואש טייבלום מדובר בעיקר בשינוי גישה: "הסטנדרט הבא בעיני הוא פחות סטנדרט ויותר סגנון עיצוב והתאמה אישית, מפרט שמאפשר יותר גמישות ומודולריות. הלקוחות שלנו רוצים סיוע ביצירת שפה וסגנון לבית. אנחנו רואים יותר ויותר מפרטים לדירות בפרויקטים של סגנונות עיצוב: נורדי, כפרי, מודרני וכו', או מעצבים ישראלים שעיצבו טיפוסים לבחירה - אם זה בבחירת הריצוף שהולך וגדל, השילובים הנכונים בחיפויים, הברזים והסניטריה, אבל בטח למטבח - הלב של הבית הישראלי. כאן הישראלים מצפים ובצדק ליהנות מגמישות: בחירה מודולרית של הפנים, תוספות ושינויים נקודתיים ולא תכנון מטבח מחדש. אנחנו ב־MODY מאפשרים ללקוחות לשכלל את מטבח הקבלן לצרכים האישיים בשדרוג נקודתי, למשל קלפה נוספת, שילוב אי, משטחי עבודה גדולים יותר, הסבת ארונות סטטיים למגירות. עוד מצאנו שלקוחות מתחילים לאהוב את דמוי הטפט באריחים, המכניס צבע ועניין לחדרי הרחצה; יש רצון לייצר שפה עיצובית ברורה בבית על ידי שילוב כיורים ואסלות בצבעים נוספים מלבד שחור או לבן". רואש טייבלום מעניקה לסיום שורת עצות לבעלי דירות או רוכשים על מה להקפיד לפני שיוצאים למסע קניות: "אריחים גדולים משפרים ויזואלית את תחושת המרחב בחלל ציבורי בדירות קטנות; גימור סאטן/מט משי פרקטי יותר מבחינת ניקיון על פני הלאפטו; חשוב להשקיע במטבח עם מחשבה תחילה על הצרכים הפרטיים והתאמתו לשימוש יומיומי מבלי להתפשר על האיכות והמודולריות. כדאי להגיע מראש עם רעיון לצבעוניות או לקו מסוים; מומלץ לשדרג בפרטים הקטנים - לפעמים הם אלה שדווקא יעשו את ההבדל הגדול".

בלעדי ל"ידיעות הנדל"ן: סקר קבלני השיפוצים

לצד מפרט בדירות חדשות ועיצובים מיוחדים, יש גם עולם שלם שקשור לשיפוץ דירה קיימת. סקר מיוחד שערכה התאחדות קבלני השיפוצים בעבור "ידיעות הנדל"ן", בהשתתפות 752 קבלני שיפוצים רשומים בישראל, מעיד על ההעדפות של המשפץ הישראלי.
נתחיל ממיקום השיפוץ בדירה. לשאלה מה האזור המשופץ ביותר בדירה, עולה כי חדרי הרחצה הם המבוקשים ביותר לשיפוץ. "זוהי השנה השנייה ברציפות שחדרי הרחצה מדיחים מהמקום הראשון את החללים האחרים בבית", מסבירים בהתאחדות קבלני השיפוצים, "הפעם האחרונה בשלוש השנים האחרונות שחדר הרחצה לא עמד בראש הרשימה היה בשנת הקורונה, שם שלט בפסגה שיפוץ חדר והסבתו לחדר עבודה בעקבות המעבר לעבודה מהבית". כך, חדר הרחצה זוכה ל־51% מקולות קבלני השיפוצים כחדר המבוקש ביותר לשיפוץ בבית, כשאחריו מגיעים המטבח עם 22% מהקולות, חלל הסלון שעומד בצמידות למטבח עם כ־19% מהקולות ובמקום האחרון חדר השינה עם 8% אחוזים מהקולות בלבד. נושא נוסף שנבחן בסקר היה צבע – מה הצבעים הטרנדים ביותר. "הכוכב של שנת 2022 הוא הצבע האפור, שרשם כ־51%, כשמיד אחריו מגיעים לבן ושמנת עם 24% ו־21% בהתאמה. את הרשימה, אגב, סוגר הצבע הירוק.
עוד נושא שנבחן בסקר מתייחס לשאלה כמה משקיע הישראלי הממוצע בשיפוץ. על־פי התוצאות, רוב הלקוחות משקיעים למעלה מ־75 אלף שקל בממוצע. כ־37.2% משקיעים בין 75־120 אלף שקל, כ־31% מקרב המשפצים ישקיעו בשיפוץ סכום של למעלה מ־120 אלף שקל; 17.8% משקיעים בין 30־75 אלף שקל; והשאר, כ־14%, ישקיעו בין 30-10 אלף שקל בלבד.
עוד בחן הסקר העדפות המשפצים בסוגיית שיפוצי חוץ בגינות או במרפסות. מהנתונים עולה, כי שיפוץ החוץ המבוקש ביותר הוא דק או ריצוף, שקיבל 41.5% אחוז מהקולות. הבאים אחריו בהתאמה: מטבחי החוץ והפרגולות עם 25.7% ו־22.2% את המקום האחרון תפסו הבריכות.
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב: "נתוני הסקר מבטאים את הנעשה בשטח. אחד מהדברים שאנחנו שמים אליהם לב הוא ההתעניינות הגוברת בשיפוצי חוץ - גינות ומרפסות, ריצופים, פרגולות ואף בריכות. אנשים משקיעים בבית שלהם כדי לארח יותר וכן גם לעניין ה'שואו אוף' שקיים בלא מעט דירות. אחת הנגזרות של זה היא עלייתו של הצבע האפור למקום הראשון, צבע שמשתלב עם יוקרה, ריהוט בגוון שחור ועוד".

נקודה למחשבה / אורית גבאי, סמנכ"לית השיווק של קבוצת גבאי

רוכשים מבקשים לשדרג לסטנדרט גבוה מאוד ומוכנים לשלם
רכישת דירה, אף שהיא ההוצאה הגדולה ביותר עבור משק בית, מונעת משיקולים אמוציונליים לצד אלה הרציונליים.
הניסיון מלמד שרוכשים מעדיפים לבצע את השינויים והשדרוגים בטרם מסירת דירה על מנת לחסוך עבודות שיפוץ בעתיד. כמו כן רוכשים מעדיפים להעמיס את עלויות השדרוג על המשכנתה במקום לקחת הלוואה נוספת שלרוב תהיה יקרה יותר, מגמה שצפויה להתגבר ככל שהריבית תעלה ותייקר עוד יותר את עלויות המימון.
5 צפייה בגלריה
אורית גבאי
אורית גבאי
אורית גבאי
(צילום: יח"צ)
לאורך השנים עלה הסטנדרט שנותנים היזמים עוד לפני השדרוג. כך לדוגמה, אסלות תלויות שפעם היו נחשבות למותרות, הפכו לנפוצות, וכך גם חיפויים מגוונים ורצפת פרקט. גולת הכותרת בדירה היא לרוב המטבח, שבעבר שימש חלל פונקציונלי המוסתר מיתר הבית, הפך עם השנים להיות מרכזו ונחשב לחלל אירוח בדומה לסלון. ההשקעה הכספית בשדרוג המטבח עלתה רבות, עם שידרוגים שמתחילים בברזים וכיורים, דרך משטחי דקטון ועד כיורים חבויים. העלייה במפרט הסטנדרט משפיעה במידת מה על עליית מחירי הדיור, אם כי באופן מינורי ביחס להשפעת מחירי הקרקע ועלויות הבנייה, אולם היא מושפעת מדרישות הצרכנים. ככל שחומרי הגלם איכותיים ויקרים יותר ובכך דורשים גם התקנה בידי אנשי מקצוע וזמן ביצוע ארוך יותר, הרי שהדבר מגולם במחיר הדירה.
למרות הסטנדרט הגבוה, הרי שמניסיוננו לאורך השנים, כ־90% מהרוכשים מבצעים שינויי דיירים ובוחרים לשדרג את המפרט בהתאמה אישית, תוך השקעה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים ויותר.
הקבלנים מצידם נערכים לענות על דרישות השוק. עליהם לצפות מראש את המגמות בעיצוב, גם בהיבט של תכנון המרחב. ההסכמים עם ספקי המפרטים נחתמים בשלבים מוקדמים של הייזום, ולכן יש להתכונן למגמות העיצוב והגימור, שצופים שיהיו בעת מסירת הדירות אפילו שנתיים-שלוש קדימה.
בסופו של יום אנחנו, בדומה ליזמים מובילים נוספים בשוק, מציעים רמת גימור מצוינת. ההחלטה האם לשדרג את המפרט תלויה בצרכים הספציפיים וביכולות הפיננסיות של הרוכשים. אך לא פעם נתקלנו ברוכשים, בעיקר זוגות צעירים, שביקשו לבנות את הבית כפי שתמיד דמיינו, עוד לפני שהפנימו את העלויות הכרוכות בכך. לכן אנו מסייעים להם, יחד עם אנשי מקצוע, לתעדף בין הנחוץ ובין מה שניתן לוויתור, תוך הבנה של משמעות העלויות בכל רכיב. לא צריך לוותר על החלום, אך לא כדאי להיכנס לסחרור פיננסי. חשוב להבין מה בדיוק מקבלים מהקבלן, אילו זיכויים ניתן לקבל בעקבות ויתור על חלקים מהמפרט והיכן כדאי להשקיע בעיצוב הסופי.