הכל מאחורי התוכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ': גד ליאור ופרופ' דן בן דוד
(צילום: משי בן עמי)

במסגרת התוכנית הכלכלית שהציגו אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', השניים הבטיחו, בין השאר, כי מחיר הארנונה יוקפא, הפחתה של 10 אגורות בדלק וקיצוץ של 70% מעליית מחירי החשמל והמים, זאת לצד תוספת לשכר הנטו שהייתה מתעדכנת גם אם לא היו עושים כלום. מעבר לבעיות עם מימוש הצעדים שהוצגו והתרומה המזערית שלהם להקלה ביוקר המחייה, התוכנית סופגת ביקורת נוספת.
"לא רק שאין פה פתרון של בעיות, ממשלת נתניהו מחמירה את הבעיות ארוכות הטווח של מדינת ישראל", אומר פרופסור עומר מואב, מומחה לכלכלה מאוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת ווריק. "אם הממשלה גובה מאיתנו פחות מיסים, אבל ממשיכה להוציא כרגיל, אפילו אולי יותר, המשמעות היא שאת הפער הזה נשלם בעתיד, הילדים והנכדים שלנו. זה אפילו לא פלסטר, אלא זה נזק".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' מציגים את התוכנית הכלכלית
(צילום: שלו שלום )
עוד אומר מואב בנושא: "רפורמה שמורידה את יוקר המחיה היא רפורמה שבגלל תחרות וחשיפה לייבוא גורמת לציבור לשלם פחות כסף למי שמוכר לו מוצרים ושירותים. ליצרן, ליבואן. אבל אם אנחנו משלמים פחות כסף לממשלה, המשמעות היא שנשלם את זה במקום אחר בעתיד. לכן זה באמת בזבוז כספי ציבור. יתרה מזו, הגזרה האמיתית היא על הוצאה המיותרת של הממשלה על דברים שלא מועילים ואפילו מזיקים. זאת אומרת לא רק שיש עידוד ליילודה המופרזת במגזר החרדי, עידוד ההשכלה הירודה. אנחנו באמת הולכים למדינת עולם שלישי אם לא יקרה משהו".
פעם שיבחת את נתניהו ואמרת שהוא מבין כלכלה. "עד היום, כשהוא מדבר, ובמיוחד באנגלית, נפלטת לו האמת. לא רק שהוא מבין שיש מגבלות תקציב, הוא אפילו מבין את הנזק האדיר שממשלת ישראל בהנהגתו עושה. הילודה המופרזת והבורות. בחור חרדי כתב לי שבן אדם שמסיים תיכון לא יודע חשבון, לא מבין אנגלית ולא יודע לקרוא אותיות. אי אפשר להיות כלכלה משגשגת בצורה כזו".

פרופ' עומר מואב על התוכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: משי בן עמי)

פרופסור דן בן דוד, כלכלן בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת ת"א, מוסיף בנושא: "בסך הכל המצב שלנו די טוב, יש לנו עודף תקציבי, לשם שינוי, שהדור הזה בכלל לא מכיר את המושג הזה. זה ממש לא אומר שנכניס את היד לכיס ונחלק לכולם, להפך, בואו נתחיל לדבר על הבעיות ארוכות הטווח של מדינת ישראל, שזו ההזדמנות לטפל בהן. אנחנו נמצאים על תוואי שהוא פשוט בלתי אפשרי. אם יש לנו צפיפות במדינת ישראל, צריך לשאול מה גורם לזה? בואו נדבר על המקור לבעיות ואז נתחיל לטפל בכל הבעיות. בוא נתחיל לדבר על רפורמה מהותית, מבנית, מערכתית של מערכת הכלכלה בישראל".
המדד עלה, ומדרגות המס עודכנו, כמה תקבלו יותר בנטו ב2023?
(צילום: משי בן עמי)