הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, אישרה להפקדה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית בעיר כפר סבא, שתיתן מענה למאות מבנים מפני רעידת אדמה ותאפשר תוספת של כ-6,000 דירות חדשות. מדובר למעשה בתוכנית התחדשות בניינית, שמהווה תחליף לתוכנית תמ"א 38 בעיר עבור כ-515 מבנים טעוני חיזוק, הכוללים כ-5,900 יחידות דיור.
התוכנית, שקודמה על ידי הרשות להתחדשות עירונית ועיריית כפר סבא, מאפשרת התחדשות הדרגתית של המרקם הבנוי בעיר במנגנון של חיזוק ותוספות בנייה או במנגנון של הריסה ובנייה מחדש. היא מקודמת מכוח סעיף 23 לתמ"א 38, שמאפשר לקדם תוכניות התחדשות עירונית גם אחרי פקיעת התמ"א.
1 צפייה בגלריה
מרכז כפר סבא
מרכז כפר סבא
מרכז כפר סבא
(צילום: אלי דסה)
מהתוכנית, שנערכה על ידי משרד גוטמן-אסיף אדריכלים ומתכנני ערים, הוחרגו אזורים בעיר שלא יתחדשו מכוחה, ובכלל זה אזורי תעסוקה, שכונות של בתים צמודי קרקע, שכונות שהוקמו אחרי שנת 1984 ומתחמים המיועדים להתחדשות מתחמית (כלומר התחדשות של מתחמים שלמים במסגרת פינוי בינוי). יצוין כי מטרתה של תוכנית התחדשות בניינית, שמהווה תחליף לתמ"א 38, לספק ודאות בענף על רקע העובדה שתוקפה של התמ"א עתיד לפוג.
התוכנית הוגשה במקור לוועדה עם יעד של כ-9,500 דירות חדשות, שהתבסס על הערכה על סמך כמות המבנים שיועדו להתחדשות עירונית. לאחר בדיקה שנערכה בנושא שדייקה את מסד הנתונים, וכן לאחר דיונים לגבי האזורים שבהם תחול תמ"א 70 (תוכנית הבנייה סביב תחנות המטרו, שבה לא יחולו תוכניות אחרות של התחדשות עירונית), היעד עודכן ל-6,000 דירות.
נזכיר כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת כיום ב-19 ערים תוכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל ממתחמי פינוי בינוי רחבים). לאחרונה אושרו תוכניות מחליפות תמ"א בערים פתח תקווה, נהריה, רמלה, רעננה, חדרה, רמלה ואשדוד והוגשו תוכניות מחליפות לערים ראשון לציון, לוד, באר שבע, חיפה, קריית ביאליק, בית שמש ואשקלון.
לדברי מנכ"ל הרשות, אלעזר במברגר, "כפר סבא מצטרפת ל-7 ערים שכבר אושרו בהן להפקדה תוכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, במסגרת המהלך הכולל להחלפת תמ"א 38 הארצית בתוכניות עירוניות. תוכניות אלו מתוכננות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, ולוקחות בחשבון את הצרכים והמאפיינים הספציפיים של כל עיר ועיר. המהלך נמצא בעיצומו, ואנו צופים שנאשר להפקדה עד סוף השנה תוכניות מחליפות תמ"א 38 גם לערים לוד, קרית ביאליק, חיפה, באר שבע, ראשון לציון, בית שמש ואשקלון. בכך נייצר לערים אלה אופק של התחדשות לשנים ארוכות".
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, הוסיפה כי "מדובר בתוכנית משמעותית להתחדשות עירונית בכפר סבא, המשפרת את אפשרויות ההתחדשות הבניינית לעומת תמ"א 38, שהוחלט על ביטולה, וזאת על ידי התאמת הוראות הבינוי לאופי העירוני, מתן אפשרות להקצאה של שטחי ציבור, קביעת חזיתות פעילות והקמת מעברים חדשים לטובת שיפור הנגישות עבור הולכי הרגל".