1 צפייה בגלריה
גב כואב
גב כואב
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט השלום בקריות קיבל לאחרונה תביעה שהגיש תושב הגליל נגד מרכול בירכא שבו החליק על גבו במהלך קניות ונגרמה לו נכות בעמוד השדרה. השופטת אלואז זערורה עבדאלחלים קבעה שהמרכול התרשל בכך שלא דאג שהרצפה תישאר יבשה, וחייבה אותו לשלם ללקוח פיצויים של כ-200 אלף שקל.
האירוע התרחש לפני כשש שנים. התובע, אז כבן 36, הגיע עם אשתו ובתם התינוקת לערוך קניות במרכול. בדרכו החוצה, בעודו אוחז בידו האחת את בתו ובידו השנייה ארגז בקבוקי שתייה, הוא החליק ונפל על גבו. בעקבות התאונה הוא החל לסבול מכאבים בגב ובמרפק ונאלץ להיעדר מעבודתו כאח מוסמך למשך כשלושה שבועות.
בתביעה שהגיש באפריל 2018 הוא טען שבגלל המקרה הוא הפך לנכה ומוגבל, שמחת החיים שלו אבדה והוא סובל מכאבים. לדבריו, האחריות לתאונה מוטלת על המרכול שהפר את חובתו לדאוג לסביבת קניות בטוחה ולרצפה יבשה ולא מחליקה. המרכול התנער מאחריות וטען שייתכן מאוד שהתובע החליק בגלל מי גשם, ולא הוכח שהיה על הרצפה נוזל אחר שגרם להחלקה.
השופטת זערורה עבדאלחלים אימצה לחלוטין את גרסאות התובע ואשתו, שאומתו בסרטון מצלמות האבטחה שתיעד את האירוע. היא ציינה שגם אם נפלו אי דיוקים מינוריים כאלה ואחרים בגרסת התובע לעומת הממצאים שבסרטון, זה לא פוגע במהימנותה הכללית.
היא דחתה את האפשרות שלפיה התובע החליק ממי גשם. היא נימקה זאת בכך שהליכתו לכיוון היציאה מהמרכול נראית בסרטון רגילה לחלוטין, לא פזיזה או נמהרת, ומנגנון הנפילה מלמד שהוא החליק מנוזל שהיה במקום.
עו"ד אליהו קייקובעו"ד אליהו קייקוביקיר עמוס
השופטת קבעה כי המרכול הפר את חובת הזהירות שלו כלפי התובע כשלא דאג למשטחי הליכה יבשים ובטיחותיים, והדגישה שאין הבדל בין שטחי הקניות הפנימיים לבין מעברי הכניסה והיציאה. בכל אלה חייב המרכול לדאוג לבטיחותם של הנמצאים.
עם זאת, השופטת ציינה שגם התובע לא היה זהיר מספיק. היא הסבירה שהליכתו עם שתי ידיים עמוסות – האחת עם תינוקת והאחרת עם בקבוקי השתייה – תרמה להחלקתו. בנסיבות אלו היא קבעה לו אשם תורם לא מבוטל של 30%.
ביחס לשיעור הנזק היא קיבלה את ממצאי המומחה מטעם בית המשפט, שקבע כי נגרמה לתובע נכות צמיתה של 10%. היא ציינה שעל רקע מצבו הרפואי התובע בחר לעזוב אחד משני מקומות העבודה שבהם עבד, אך לא ניתן לקבוע שהתאונה הייתה הסיבה הבלעדית לעזיבה.
בסופו של דבר, בניכוי אשם תורם, נפסק לתובע פיצוי של 152,513 שקל עבור הפסדי שכר ופנסיה, עזרת צד שלישי, הוצאות רפואיות וכאב וסבל. בנוסף ישלם לו המרכול שכר טרחת עו"ד בסך 36 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ג'יהאן עבד אלחק חמדאן • ב"כ הנתבעות: עו"ד גסאן אגברייה ואח' • עו"ד אליהו קייקוב עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין