האם מחלת ריאות שבה לקה מומחה טבק בחברת "דובק" אחרי 38 שנות עבודה תוכר כתאונת עבודה? בתביעה שהגיש נגד החלטת ביטוח לאומי שלא להכיר בו כנפגע עבודה, קבע לאחרונה בית הדין לעבודה בתל אביב כי לנוכח שלל עדויות התומכות בטענתו הבסיסית שלפיה חויב לעשן במסגרת התפקיד, יש למנות מומחה רפואי לבחינת שאלת הקשר הסיבתי שבין העבודה לבין פרוץ המחלה.
התובע (68) החל לעבוד בחברת "דובק" לייצור סיגריות ב-1978. הוא הוגדר מומחה לטבק – תפקיד ייחודי בו משמש אדם אחד בלבד בישראל ברגע נתון. בשנת 2014 הוא אובחן כסובל ממחלת ריאות חסימתית (COPD). שנתיים לאחר מכן סיים את עבודתו בחברה.
1 צפייה בגלריה
ריאות לאחר עישון
ריאות לאחר עישון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
באפריל 2021 הוא הגיש לביטוח הלאומי תביעה להכרה במחלתו כתאונת עבודה. טענתו המרכזית הייתה שכחלק מתפקידו ב"דובק" היה עליו לטעום את הטבק שממנו מיוצרות הסיגריות באמצעות עישון שלו, על מנת לבחון את הפוטנציאל העסקי הגלום בו. ביטוח לאומי דחה אותו בנימוק שהוא יכול היה להשתמש בדרכים אלטרנטיביות מלבד עישון לצורך מילוי תפקידו, ולכן לא מדובר במחלה שאירעה תוך כדי ועקב העבודה.
הוא לא ויתר ובתביעה שהגיש לבית הדין לעבודה סיפר שנאלץ לעשן סיגריות במשך כשעה וחצי-שעתיים ביום, ומכאן שמחלת הריאות ממנה הוא סובל קשורה לעבודתו. ביטוח לאומי טען מנגד שהתובע מעשן כבד ללא קשר לעבודתו, וכי הוא מעולם לא חויב לעשן במסגרת העבודה.
לצורך תמיכה בגרסתו זימן התובע למשפט כמה עדי מפתח ששפכו אור על נסיבות העסקתו. מי ששימשה כמזכירתו והעוזרת האישית שלו במשך 14 שנה העידה שנהגה להכין עבורו את הסיגריות לעישון בבקרים וכי לאחר העישון הוא נהג לתעד את התרשמותו. גם גיסו של התובע, ששימש בשלב מסוים כמומחה טבק בעצמו, אישר בעדותו כי חלק אינהרנטי מהתפקיד הינו עישון הטבק. עמית נוסף למקצועו העיד כי "אין שום אפשרות לקבוע טעם של סיגריות ללא טעימה שלהן בפועל".
לפיכך כתבה השופט מירב קליימן: "מכלל האמור עולה כי כל העדים מטעם התובע העידו כי תפקידו כמומחה טבק כלל עישון סיגריות וטבק". עם זאת היא ציינה שמנכ"ל "דובק" העיד ממקום מושבו בלונדון כי התובע לא חויב לעשן כחלק מתפקידו, וכי גם מחליפו אינו מחויב בכך. אלא שלדבריה, בחינה מדוקדקת של עדות המנכ"ל מובילה למסקנה שגם הוא עצמו אינו שולל לחלוטין את האפשרות כי התובע אכן נדרש לעשן בהיקף מסוים כחלק מהתפקיד.
עוד זקפה השופטת לטובת התובע את תקופת עבודתו הארוכה, שכללה מטבע הדברים התפתחויות טכנולוגיות ביחס לאפשרות בחינת הטבק ללא עישון, והן תהפוכות תודעתיות ביחס לנזקי העישון.
לבסוף היא קבעה כממצא עובדתי שהתובע עישן תוך כדי ועקב עבודתו, והורתה על מינוי מומחה רפואי שיבחן את הקשר הסיבתי שבין תנאי העבודה שלו ב"דובק" לבין מחלת הריאות. מסקנת המומחה היא שתקבע, קרוב לוודאי, אם המחלה תוכר כתאונת עבודה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אושרה קידר • ב"כ הנתבע: עו"ד נתנאל אבאיו • עו"ד שי נתן עוסק בביטוח לאומי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין