ברקע קריסת שני הבנקים בארה"ב השבוע והצרות הקשות אליהן נקלע קרדיט סוויס בשוויץ, הבנק המרכזי האירופי הודיע היום (חמישי) על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד של 0.5%. בכך, שיעור הריבית הבסיסי באיחוד עלה ל-3.5% ושיעור הריבית על פיקדונות עלה ל-3%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, האינפלציה באירופה עדיין מהגבוהות בעולם ועמדה בחודש פברואר האחרון על 8.5% - משמעותית מעל היעד השנתי של 2%. בשל כך, עד סערת הבנקים באירופה ובארה"ב הצפי היה להעלאת ריבית נוספת באירופה בשיעור חד של 0.5%, בניסיון להמשיך ולהתמודד עם האינפלציה, וכאמור הערכות אלו התממשו כעת על אף המצב המתוח בשווקים.
2 צפייה בגלריה
דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
אמש, בצל קריסת המניה של קרדיט סוויס, ננעלו הבורסות באירופה בירידות חדות: מדד פוטסי 100 (בריטניה) ירד ב-3%, דאקס (גרמניה) ב-3.3% וקאק 40 (צרפת) ב-3.6%. עם זאת, היום - לאחר שנודע כי הבנק יקבל הלוואה של 50 מיליארד פרנק (כ-54 מיליארד דולר) מהבנק המרכזי של שוויץ באשראי לתקופת שונות - המגמה השתנתה.
עם הכרזת הריבית, נכתב בהודעת הבנק כי "האינפלציה צפויה להיות גבוהה מדי לתקופה ארוכה מדי. לכן, החלטנו על העלאה של 0.5%, בהתאם לנחישות שלנו להחזיר את האינפלציה לטווח היעד. שוק הבנקאות בגוש האירו חזק הן בהיבטי הון והן בהיבטי נזילות. בכל מקרה, סל הכלים של הבנק המרכזי האירופי מאפשר לספק תמיכה כספית למערכת הפיננסית בגוש במקרה הצורך, ולשמור על תמסורת חלקה (smooth transmission) של מדיניות מוניטרית".
עוד נטען בבנק, כי "ההערכות המאקרו-אקונומיות הנוכחיות של צוות הבנק המרכזי האירופי הושלמו בתחילת מרץ, הרבה לפני המתח האחרון בשווקים. לכן, מתחים אלו מוסיפים לחוסר הוודאות לגבי הערכות האינפלציה והצמיחה. כעת, הבנק צופה אינפלציה של 5.3% ב-2023, 2.9% ב-2024 ו-2.1% ב-2025".

ברקע המהפכה המשפטית: השקל שוב נחלש

בתוך כך, החששות סביב השפעות המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית ממשיכות להחליש את השקל: שער הדולר היציג נקבע היום על 3.667 שקלים - עלייה של 0.71%, והאירו נקבע על 3.8828 שקלים - עלייה של 0.63%.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
היחלשות השקל למחרת פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שעלה מעבר לתחזיות בשיעור של 0.5% מפתיעה, שכן העלייה מחזקת את הסיכויים להעלאת הריבית בישראל בשיעור של רבע עד חצי אחוז נוספים ב-3 באפריל. זאת, לאחר שבשל קריסת הבנקים בארה"ב קיימת הערכה שבארה"ב הריבית תעלה בשבוע הבא רק בשיעור מתון מאוד או שלא תעלה כלל.
העלייה בשערי כל המטבעות הזרים מול השקל בימים האחרונים מייקרת לא רק את היבוא, כי אם גם במאות שקלים לפחות את טיולי הישראלים בפסח, כאשר רוב המתכננים טיסות רוכשים כבר את כרטיסי הטיסה ומזמינים חדרי המלון ורכב לקראת נסיעתם, ואלה התייקרו מאז ה-24 בינואר - אז שער הדולר היה רק 3.34 שקלים - בכ-10%.
כעת, האנליסטים לא מוציאים מכלל אפשרות שהאירו יתקרב לשער של ארבעה שקלים, אם חקיקת הרפורמה תיכנס להילוך גבוה בשבוע הקרוב.
פורסם לראשונה: 15:17, 16.03.23