"דיירים שמקבלים דירה חדשה בפרויקטים של התחדשות עירונית לא חייבים תוספת של 25 מ"ר, או אפילו 12 מ"ר. ההטבה שאותם דיירים מקבלים היא בגובה של מאות אלפי שקלים לדירה - זה יותר מההטבות בתוכניות מחיר למשתכן ודירה בהנחה, וזה לא נכון ולא צודק". כך טען היום (ד') ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בכנס בנושא התחדשות עירונית שנערך בנתניה.
כיום בעלי דירות בבניינים שצפויים לעבור מתיחת פנים במסגרת של תמ"א 38 או פינוי בינוי מקבלים תוספת לדירה החדשה שלה הם זכאים, לרוב בהיקף של 12 מ"ר, ולעיתים יותר. בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים הסביר קוינט כי על רקע המחסור בעתודות הקרקע באזורי הביקוש במרכז הארץ, בעלי אותן דירות אינם חייבים לקבל תוספת לדירה, ולמעשה מהלך של קבלת דירה חדשה על פני ישנה הוא מספיק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
תמ"א 38
תמ"א 38
תמ"א 38
(צילום: באדיבות החברה לחיזוק מבנים)
קוינט הסביר כי "במרכז הארץ, טוב היה אם היו מסתדרים על ידי ציפוף או פתרונות כלכליים, לפני שבאים אלינו ומבקשים קרקע משלימה (על מנת שתהיה כדאיות כלכלית לקדם פרויקטים כאלה, בקרקע משלימה ניתן לבנות דירות נוספות שימכרו בשוק החופשי, מה שמאפשר את הכדאיות – ה.צ). "יש מאות אלפי יחידות דיור בעתודות קרקע באזור המרכז, מדינת ישראל צריכה 60 אלף יחידות דיור בשנה, ועליה להשלים את כל מה שהשוק הפרטי לא עושה".
2 צפייה בגלריה
יעקב (ינקי) קוינט
יעקב (ינקי) קוינט
יעקב (ינקי) קוינט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך התייחס קוינט ברמיזה לביקורת החריפה שמתח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שפרסמם אתמול, במסגרתו קבע כי רמ"י ניפחה את נתוני שיווקי הקרקעות. "גם אם מישהו חושב שספרנו כך או אחרת, בסופו של יום אנחנו צריכים להזרים 20 אלף עד 30 אלף יחידות דיור בשנה - זה מה שהשוק צריך", אמר.
גם עו"ד אלעזר במברג, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, התייחס לדוח המבקר שטען כי משרד השיכון לא גיבש תוכנית התחדשות עירונית, כנדרש מהתוכנית האסטרטגית לדיור. "המבקר עשה שגיאה גסה", טען במברגר, "הוא כתב שלכאורה אנחנו לא פועלים לפי התוכנית האסטרטגית, בעוד שאנחנו אמונים על האסטרטגיה ומיישמים אותה, בכל שנה אנחנו בודקים מדדים ויעדים, ובשנתיים האחרונות עברנו את היעדים בנושא ההתחדשות העירונית".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס להעלאות הריבית האחרונות על ידי בנק ישראל: "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת, מכל הזוויות והבחינות. גלולת הרעל של ענף הבנייה היא הריבית, היא פוגעת בענף הנדל"ן ובכלכלה הישראלית, גם מצד הביקושים, היא מושיבה את הדיירים על הגדר, וגם מצד היזמים והקבלנים שעוצרים ביצוע פרויקטים. זה בא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ-40% בהתחלות הבנייה, מקצב של 75 אלף התחלות בנייה של דירות חדשות בתחילת השנה לקצב של 50 אלף התחלות בנייה של דירו חדשות בלבד".
גם סרוגו התייחס לדוח המבקר וציין כי "הדוח קבע את מה שאנחנו אומרים כבר שנים: יש מחסור בדירות, כמות משקי הבית החדשים לעומת הבנייה יוצרים גירעון, וזה מגיע למספר מצטבר של 190 אלף יחידות דיור. בנוסף טען המבקר שיש נתונים שגויים, שלא לומר מכוונים, מצד רמ"י בנושא שיווקי הקרקעות. אני מקווה מאוד שממשלת ישראל תתעשת ותתחיל להוביל מהלכים לפתרון".