הוריו של החטוף אלון (לולו) שמריז ז"ל, שנורה בשבוע שעבר למוות בשוגג בידי חיילי צה"ל לאחר ששרד שבועות ארוכים בשבי חמאס ברצועת עזה, ביקשו ממשרד הביטחון להכיר בבנם כחלל צה"ל – ונענו בסירוב.
שמריז, שנחטף מביתו בכפר עזה ב-7 באוקטובר כאזרח לכל דבר ועניין, הוכר אמנם על ידי הביטוח הלאומי כחלל פעולת איבה, אולם בני משפחתו הייתה מעוניינת בהכרה אחרת. חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש"י-1950 ("חוק המשפחות"), שמכוחו מוענקות הזכויות למשפחות השכולות, מגדיר חלל צה"ל כ"חייל שנספה במערכה". חייל מוגדר בחוק כ"אדם בשירות צבאי". אין ספק כי שמריז ז"ל נספה במערכה, אך לא בהיותו חייל. האם במצב המשפטי הקיים יש אפשרות להכיר באזרח כחלל צה"ל?
1 צפייה בגלריה
אלון (לולו) שמריז ז"ל
אלון (לולו) שמריז ז"ל
אלון (לולו) שמריז ז"ל
(אחר)
אביו סיפר בראיון שאלון התנהג כמו חייל: הוא הנחה את החברים שלו איך להשתלט על השובים, איך לברוח ולצאת משם בלי פגע, ולכתוב את השלטים שנועדו להכווין אליהם את צה"ל. לטענת האב, הואיל ובנו התנהל כחייל לכל דבר ופעל להציל את עצמו ואת חבריו מידי האויב, מגיע לו להיות מוכר כחלל צה"ל.
יש בסיס משפטי מסוים לטענה הזו. בשנת 2019 הכיר משרד הביטחון בנווטת תמר אריאל ז"ל כחלל צה"ל, הגם שבעת פטירתה לא הייתה בשירות פעיל. היא נהרגה במהלך חופשה בנפאל תוך כדי טיול בהרי ההימלאיה, כשפעלה לחלץ ישראלים במהלך סופת שלגים קשה שפקדה את המקום. היא הוכרה מכוח חוק תגמול לחייל הנפגע בהצלת חיי הזולת, הקובע כי חייל שהקריב חייו עקב הצלת אדם בסכנת חיים, דינו כדין חייל שנספה במערכה.
עו"ד אורי צפוריעו"ד אורי צפורי
על פי הטענה, גם שמריז ז"ל, הגם שבעת מותו לא היה חייל בשירות פעיל, פעל בגבורה רבה וסיכן את חייו כדי להציל את עצמו ואת האנשים שעמו מהשבי. בנסיבות אלו יש מקום לכאורה לבחון את האפשרות להכיר בו כחלל.
עם זאת, מן הסתם, הנסיבות אינן זהות. מצד אחד אריאל, בשונה משמריז, לא הייתה חיילת משוחררת בעת פטירתה אלא שהתה בחופשה ללא תשלום, סטטוס המותיר זיקה כלשהי לשירותה הצבאי. מצד שני, הנסיבות שבהן מצא שמריז את מותו קרובות הרבה יותר לנסיבות מבצעיות, ואולי יש בכך כדי ליצור זיקה כלשהי לשירות הגם שאין לכך תקדים משפטי.
בכל מקרה, כדאי לדעת כי הזכויות והתגמולים המוענקים למשפחה שכולה מכוח חוק נפגעי פעולות איבה או מכוח חוק משפחות חללים שנספו במערכה, דן דומות ביותר. זאת הן בכל הקשור לגובה התגמולים, הן בהטבות הנלוות והן בסל השיקום.
להגדרה של אדם כחלל פעולת איבה או כחלל צה"ל יש בעיקר משמעות סמלית, אולם אין לזלזל בחשיבותה ובמשמעותה עבור המשפחות השכולות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אורי צפורי עוסק בזכויות נכי צה"ל ומשרד הביטחון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין