משרד האנרגיה צפוי להודיע מחר (רביעי) על מחירי הדלק החדשים בתחנות התדלוק בחודש מרץ שיחל בסוף השבוע. לפי הערכות המומחים, תיתכן עלייה קלה במחיר לצרכן, שעומד כיום על רף גבוה יחסית של 7.38 שקלים.
מחיר הדלק עלה מתחילת השנה כבר ב-44 אגורות, וזאת לאחר שהממשלה החליטה לבטל את סבסוד מס הבלו שהיה בתוקף במשך כשנה וחצי. עלות סבסוד המס עלתה למדינה בהפסד הכנסות של כשלושה מיליארד שקלים, ובמסגרת מאמצי משרד האוצר להקטין את הגירעון הגדול בתקציב בשל המלחמה בוטלה הנחת המס על הדלק.
כעת, ככל הידוע, בממשלה לא מתכוונים לחדש את סבסוד המס בתקופה הקרובה ובטח שלא בחודש הקרוב, מה שעשוי להוביל לעוד עליות מחירים בחודשים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכירים במשרד האוצר וכן שר האנרגיה, אלי כהן, אמרו לאחרונה ל-ynet כי יש לבחון מחדש את סבסוד המס על הדלק, מחשש שעליית מחירו תלבה את האינפלציה ותמנע אפשרות שבנק ישראל ימשיך בתהליך הפחתת הריבית במשק בחודשים הקרובים. בינתיים, האינפלציה דווקא התמתנה בחודשים האחרונים ל-2.6%, אולם היא התייקרות הדלק השפיעה עליה וצפויה להשפיע גם בהמשך, וכמו כן נגיד בנק ישראל החליט השבוע שלא להוריד בפעם השנייה ברציפות את הריבית - בגלל החשש מליבוי האינפלציה.
שר האנרגיה כהן אמר עוד בתחילת חודש פברואר ל-ynet כי "על מנת לתת זריקת תמריץ למשק, במיוחד בתקופה הכלכלית המאתגרת שלפנינו, יש לקדם צעדים שיבלמו כעת את האינפלציה ולכן יש לשקול שוב את הקטנת הבלו על הדלק וכן על מוצרים בסיסיים נוספים כמו החשמל והמים". בינתיים, ככל הידוע, לא צפוי שינוי במדיניות כאמור.
חמשת ימי החישוב של מחירי הדלק באגן הים התיכון הסתיימו היום, ונרשם שינוי מסויים במחיר לעומת החודש שעבר, שעוד לא ברור לגמרי איך יתבטא במחיר לצרכן בישראל. מחיר הדלק באגן הים התיכון עלה ב-7%-8% יחסית לחודש שעבר, אולם שער הדולר צפוי להיות זהה לשערו בסוף חודש ינואר, כאשר עמד על 3.65 שקל ביום הקובע למחיר הדלק בחודש פברואר, ממש כמו השער היציג שנקבע אתמול - 3.649 שקל.
מחיר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי עומד כיום כאמור על 7.38 שקל. מחירו עלה לראשונה לאחר שבוטל סבסוד המס על ידי הממשלה בחודש ינואר ב-28 אגורות, ובחודש פברואר המחיר עלה בעוד 16 אגורות, כך שבסך הכל מאז חודש דצמבר 2023 ב-44 אגורות. העלייה הוסיפה למדד המחירים לצרכן 0.2%, כאשר מחירי הדלקים משפיעים באופן משמעותי על מחירי המוצרים והשירותים במשק.