רשות המסים עצרה בעל חברה המספקת תשלומי שכר לעצמאים ועובדי שליחויות בחשד לביצוע עבירות מס במיליוני שקלים. אהוד צפרירי, בעלי חברת "תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ", שוחרר בסופו של דבר בתנאים מגבילים.
מהחקירה, שמנוהלת על ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ת"א ברשות המסים, עולה החשד כי החברה קיזזה בספרי החשבונות שהיא מנהלת חשבוניות מזויפות/פיקטיביות אשר שימשו כיסוי חשבונאי פיקטיבי להעסקת שליחים בשחור - וכל מטרתן היא להפחית את חבות המס של החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה משלוחים
אילוסטרציה משלוחים
משלוחים
(shutterstock)
על פי החשד, מאז ינואר 2021 החברה קיזזה חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-80 מיליון שקלים, שסכום המס בגינן מסתכם בכ-16 מיליון שקלים. החשבוניות הוצאו על שם חברות שונות, חלקן חברות שלא ביצעו שום פעילות כלכלית מעבר להנפקת חשבוניות.
במקביל להליך הפלילי, בוצע הליך אזרחי שבמסגרתו הוצאו לחברה צווי עיקול מיוחדים, ובמסגרתו נתפסו לחברה סכומים גבוהים. לטענת רשות המסים, מיום מעצרו של צפרירי ב-13 במרץ, נעשו ניסיונות מצד עורכי דינו להטיל צו איסור פרסום על הפרשה, אולם כעת בית המשפט המחוזי בלוד דחה בפעם השנייה את הקשה ושם המעורבים בה הותר לפרסום.

שיטה מוכרת

יש לציין כי חברת "תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ, עובדת גם עם וולט, אבל הם לא קשורים לחשדות הללו. לפני קצת פחות משנה וחצי, מחלקת החקירות מכס ומע"מ ת"א ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, פתחו בחקירה גלויה כנגד ליאור סויסה מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, שעבדה עם וולט ו"כיכבה" בתחקיר ynet על חברות הקבלן שעובדות עם ענקית השליחויות.
לפי החשד אז, סויסה הקים כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף, נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.
עוד עלה לפי החשד כי במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת סויסה להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים, כאשר במצטבר מדובר בכ-1,300 שליחים, כשחברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32 מיליון שקל בשנים 2019-2020.
בנוסף, לפי החשד, על מנת להתחמק מתשלומי "ניכויים" למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע סויסה מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום אשר הינו חב מס במס הכנסה וביטוח לאומי ואשר נמוך משמעותית מהסכום אשר קיבלו השליחים בפועל כשכר – במזומן וללא דיווח. בהמשך וכתוצאה מכך חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי – חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם כי הינם מובטלים, למרות שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת סויסה.
עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין , עו"ד ד״ר ליה פלוס-דומב, עו"ד תומר בנבנישתי המייצגים את צפרירי: "מדובר בחקירה שנמצאת בראשיתה. מרשינו שיתף פעולה באופן מלא בחקירותיו ומסר את גרסתו ביחס לחשדות שהועלו כנגדו. לא יכולה להיות כל מחלוקת כי השליחים קיבלו את משכורתם וכי מרשינו ביצע את כלל הפעולות הנדרשות עפ"י החוק לאימות זהות קבלני המשנה אשר שילמו לשליחים את שכרם. ככל שחלילה יסתבר כי מי מקבלני המשנה לא שילם את כלל המיסים הנדרשים, אזי שהדבר נעשה ללא ידיעתו של מרשינו ומבלי שמרשינו הפיק כל רווח מכך. אנו סמוכים ובטוחים שעם התקדמות החקירה ואימות גרסתו של מרשינו, וכן בדיקות נוספות שטוב היה אילו היו נעשות בשלב מוקדם יותר ובטרם גרימת הנזק הכבד למרשינו בשל האופן בו התנהלה החקירה, יתברר כי לא דבק רבב במעשיו וההליך בעניינו יסתיים ללא כלום".