רוכשי דירת גן בבת ים שגילו כי בניגוד להתחייבות המוכרים היא לא כוללת שני מקומות חניה וגם סובלת מרטיבות, יפוצו בכ-280 אלף שקל – כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בתל אביב. השופט עדי הדר קיבל את גרסתם שלפיה שהדברים הוסתרו מהם במכוון.
בתביעה סיפרו הרוכשים שבאפריל 2019 הם חתמו על הסכם מכר מול הנתבעים לרכישת דירתם שברחוב הנביאים בעיר תמורת 3.2 מיליון שקל. בהסכם צוין שלדירה צמודים חצר בשטח 176 מ"ר ושתי חניות בטאבו.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חניון מקום חניה
אילוס אילוסטרציה חניון מקום חניה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אלא שהתברר שהמוכרים הפרו את התחייבותם בעניין החניות. לטענתם, מי ששכרה מהם את הדירה סיפרה להם כי ביומה הראשון היא ביקשה לחנות בחניה ה"פרטית" שלה, אלא שאז הגיעה יו"ר ועד הבית וצעקה עליה שאסור להחנות שם. "מכרו לנו אוויר", העידה הרוכשת בבית המשפט.
התובעים הוסיפו שמצאו בדירה ליקויי רטיבות שהוסתרו מהם על ידי המוכרים טרם חתימת ההסכם, באופן שאילץ אותם – יחד עם סוגיית היעדר החניות – להפחית דרסטית את שכר הדירה מ-12 אלף שקל בחודש ל-5,000 בלבד. בשל אי ההתאמה בין התחייבות המוכרים לבין המציאות בפועל, הם דרשו פיצוי של 660,800 שקל.
מנגד טענו המוכרים שנתנו את מלוא המידע בנוגע לדירה עוד בטרם החתימה על ההסכם. הם הדגישו שהרוכשת – שהיא עורכת דין במקצועה – הצהירה שהם ביצעו את כלל הבדיקות הנדרשות ומשכך ידעו על מצב הנכס בפועל, כך שעל תביעתם להידחות על הסף.
עו"ד און איל ינקועו"ד און איל ינקו
אבל השופט הדר האמין לגרסת הרוכשים שלפיה הלכה למעשה לא ידעו על אי-ההתאמות הנטענות. בשולי הדברים הוא ציין שהרוכשת אמנם עורכת דין, אך אינה עוסקת בנדל"ן, כך שטענה זו כשלעצמה לא מסייעת למוכרים.
בסוגיית החניות הוא אימץ את עדות הרוכשת, השוכרת ועורכת הדין שייצגה את הצדדים, שלפיה המוכרים לא יידעו אותם בדבר היעדר חניות צמודות לדירה. הוא שוכנע שהנתבעים למעשה "מכרו" לרוכשים חניות שאינן שלהם מתוך משאלת לב שעד שהקבלן יבנה את החניות הצמודות לדירה, הבעיה תיעלם.
אלא שעד כה הקבלן לא בנה את החניות. "בעיות ופגמים אינם נעלמים מעצמם, הם צפים ועולים בסופו של יום", נכתב בפסק הדין. "בית המשפט קובע שהנתבעים בחרו להסתיר מהתובעים עובדות מהותיות שהיו בידיעתם, מכיוון שהיה ברור להם כי הגילוי בדבר העדר חניות צמודות, כפי שהתחייבו בהסכם, יפחית באופן משמעותי את התמורה שסוכמה", נכתב בפסק הדין.
בסוגיית הרטיבות השופט חלק אמנם על טענת הרוכשים שמדובר ב"זוועה", אך הגדיר את הליקוי כ"מצב רע מאוד". מכל מקום, הוא קבע שגם על הרטיבות מגיע להם פיצוי, כאשר בהצטרף להעדר החניות ולהוצאות המשפט של הרוכשים, על המוכרים לשלם להם בסך הכול 282,332 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד יורם בר • ב"כ הנתבעים: עו"ד עדי רוזנשטיין • עו"ד און איל ינקו עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין