חברות הביטוח הראל וכלל ביטוח יפצו לקוחות זכאים במתן ימי ביטוח חינם לנוסעים לחו"ל. זאת במסגרת אישור הסדר פשרה שאושר ביום חמישי על ידי השופטת הדס עובדיה מבית המשפט המחוזי מרכז. לזכאים להטבה תשלחנה הודעות באמצעות מסרון או הודעות במייל.
על פי הערכה, קבוצת הזכאים מונה עד עשרות אלפי אנשים, והיא כוללת את כל מחזיקי כרטיסי אשראי של כאל ושל ישראכרט אשר היו זכאים לקבלת ביטוח נסיעות לחו"ל ללא צורך בתשלום נוסף, ואשר רכשו ב-2007-2014 ביטוחי נסיעות לחו"ל מהראל ומכלל דרך המוקדים הטלפוניים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נוסעת בשדה תעופה בזמן הקורונה
נוסעת בשדה תעופה בזמן הקורונה
(צילום: Shutterstock)
הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2014 על ידי שני מבקשים, שטענו כי נמכרה להם פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל בתשלום על אף שהיו זכאים באותה תקופה לפוליסת ביטוח כזאת ללא צורך בתשלום נוסף.
הבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד שאול ציוני ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ, עניינה במכירת פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל לבעלי כרטיס אשראי של חברת כ.א.ל על ידי חברת הביטוח הראל, ולבעלי כרטיס אשראי של חברת ישראכרט על ידי כלל ביטוח, אשר היו זכאים בתקופה הרלוונטית לפוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל ללא צורך בתשלום נוסף.
עו"ד שאול ציוניעו"ד שאול ציוני

580 אלף ימי ביטוח ללא צורך בתשלום נוסף

במסגרת התובענה נטען כי המוצר שנמכר על ידי חברות הביטוח במסגרת מוקדי השירות להפעלת הפוליסה הבסיסית, אינו "הרחבה" או "תוספת" של הפוליסות הבסיסיות, כפי שהוצג למתקשרים באופן מטעה לטענת המבקשים, אלא פשוט הכיסוי שמגיע להם בפוליסה. כך, מחזיקי כרטיס האשראי שרכשו את ההרחבה, שילמו שלא לצורך על החלק החופף שבין שתי הפוליסות האמורות.
בהקשר זה נטען כי בשל מעשי החברות חברי הקבוצה מבוטחים פעמיים מ"השקל הראשון" בכל הנוגע לכיסויים החופפים, פעם אחת מכוח הפוליסה הבסיסית ופעם שנייה מכוח הפוליסה הרחבה שנמכרה להם.
חברות הביטוח דחו בתוקף הטענות נגדן, וטענו כי הלקוחות לא הוטעו. בהמלצת השופטת פנו הצדדיים לגישור שבסופו מבלי שמי מהצדדים מודה בטענות הצד השני הגיעו להסכם פשרה.
על פי הסדר הפשרה, הראל תעמיד לרשות חברי הקבוצה הזכאים 580 אלף ימי ביטוח נסיעות לחו"ל לפי תנאי פוליסת "פירסט קלאס" ללא צורך בתשלום כספי כלשהו על ידם. הפיצוי על פי ההסדר יינתן לחברי הקבוצה אשר רכשו, בתקופה הרלוונטית, לפחות 10 ימי ביטוח חופפים (כלומר, רכשו ימי ביטוח של הפוליסה הרחבה בגין תקופת ביטוח שבמהלכה היו זכאים להיות מבוטחים גם בפוליסה הבסיסית), ללא כיסויים נוספים והרחבות.
ימי הביטוח שינוצלו על ידי מי מחברי הקבוצה הזכאים, במסגרת הזכאות, יופחתו ממאגר ימי הביטוח לפיצוי, עד שכמות ימי הביטוח במאגר הכולל של ימי הביטוח תעמוד על אפס.
באשר לכלל הוסכם כי כלל תעמיד לרשות חברי הקבוצה מאגר ימי ביטוח נסיעות לחו"ל בשווי כולל של 5.6 מיליון שקל לפי תנאי פוליסת פרט. עוד הוסכם כי חבר קבוצה זכאי, יהיה זכאי לקבל בכל הפעלת ביטוח נסיעות לחו"ל שלושה ימי ביטוח נסיעות לחו"ל מתוך מאגר ימי הביטוח לפיצוי ללא תשלום.
בהסכם הפשרה, כאמור, הקבוצה הוגדרה כל מחזיקי כרטיסי אשראי של כאל ושל ישראכרט אשר היו זכאים לקבלת ביטוח נסיעות לחו"ל ללא צורך בתשלום נוסף, ואשר רכשו בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה (מנובמבר 2007) ביטוחי נסיעות לחו"ל מהראל ומכלל דרך המוקדים הטלפוניים שהפעילו הראל וכלל.
את כלל ייצגו עוה״ד ברק טל, גיא פורר וגיא קורתני. את הראל ייצג עו"ד שמואל גלינקא.
מעו״ד שאול ציוני, בא כוח הקבוצה הזכאית, נמסר: "אנחנו שמחים שלאחר שנים ארוכות מאז שהוגשה התביעה, אישר בית המשפט המחוזי הסדר פשרה מצוין ביחס לביטוחי נסיעות לחו"ל. הסדרי הפשרה יוצרים מאגר עצום של ימי ביטוח נסיעות לחו"ל, כאשר חברי הקבוצה יהיו זכאים לביטוח נסיעות לחול בחינם, ללא כל תשלום נוסף מצידם. הזכאים צפויים לקבל הודעה אישית על כך. אני קורא לכל מי שזכאי, לנצל את ההסדר, ולקבל ימי ביטוח נסיעות לחו"ל בחינם וללא כל תשלום נוסף".
עו"ד ברק טל, בא כוח כלל, מסר בתגובה: "אישור הפשרה הוא סיום של הליך משפטי שנמשך שנים רבות גם בשל משבר הקורונה, אשר לא אפשר, לדברי בית המשפט, אישור פיצוי בימי נסיעות לחו"ל עד עתה. בית המשפט קיבל בפסק הדין את טענת כלל ביטוח ופיננסים לפיה מבחינת המבוטחים יש עדיפות בקבלת מוצר בעל ערך דוגמת ימי ביטוח חינם על פני תשלום סכום נמוך לכל מבוטח, ודחה את טענת היועמ"ש שעמד על פיצוי כספי בכל מקרה של פשרה. לימי הנסיעות חינם שיינתנו על ידי כלל ביטוח ופיננסים במסגרת הסכם הפשרה תהיה זכאית קבוצת מבוטחים רחבה".
מכלל ביטוח ופיננסים נמסר: "בתקופה המדוברת בין 2007 - 2016, כלל פעלה בהתאם להוראות הדין, כשהציגה בפני המבוטחים 2 אופציות לביטוח נסיעות לחו"ל: ביטוח חינם מכרטיס האשראי וביטוח רחב יותר בתשלום. כלל קשובה להלך רוח הציבור והיא שמחה להעניק במסגרת הסדר הפשרה שאושר 3 ימי ביטוח נסיעות לחו"ל בחינם, וזאת לציבור רחב מאוד הכולל בשלב ראשון את ההטבה לכל מי שרכשו ביטוח דרך ישראכרט בתשלום. יובהר, כי אין הגבלה מצד ציבור הזכאים לכמות המימושים (3 ימים בכל נסיעה). כלל מזמינה את הציבור לממש את ההטבה".
מהראל בחרו שלא להגיב.