בית המשפט למשפחה בחיפה חייב לאחרונה בעל לשלם לאשתו לשעבר 168 אלף שקל פיצויים בגין פערי השתכרות דרמטיים ומחצית ממענק שקיבל בעקבות מכירת חברת הסטארט-אפ שלו. השופטת אלה מירז קבעה שהאישה ויתרה על התפתחות מקצועית כדי לאפשר לבעלה להגשים את חלומותיו המקצועיים ולהפוך למנכ"ל של החברה שנמכרה תוך כדי הנישואים. הסכום יתווסף ל-242 אלף שקל שישלם הבעל עבור איזון המשאבים ביניהם.
בני הזוג התחתנו ב-2003 ובתקופת הנישואים הבעל התקדם והפך למנכ"ל של חברת סטארט-אפ מצליחה. האישה, לעומת זאת, עסקה בהוראה וויתרה על התקדמות מקצועית כדי לטפל בילדים.
ב-2016 התערערו היחסים בין בני הזוג וכשנתיים לאחר מכן החלו להתנהל ביניהם הליכים משפטיים לגבי מזונות הילדים, הסדרי השהות וחלוקת הרכוש. המחלוקת המורכבת ביותר ביניהם הייתה בסוגיית הרכוש ואיזון המשאבים.
1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט מינה רואה חשבון שקבע שהבעל צריך לשלם לאישה 242 אלף שקל עבור איזון הזכויות הפנסיוניות שלו. השאלה הנוספת שעמדה על הפרק היא אם בנוסף לכך זכאית האישה לפיצויים על הפרשי השכר המשמעותיים בינה לבין בעלה, שעומדים ביחס של 1:4 לטובתו, וחצי מ-414 אלף שקל ברוטו שקיבל כמענק שימור אחרי שהחברה שלו נמכרה.
הבעל התנגד לשלם לאשתו כספים נוספים בטענה שלא ויתרה על הקריירה למענו אלא בחרה שלא לממש את הפוטנציאל שלה. לדבריו היא לא זכאית לכספי המענק משום שזה התקבל אחרי הפרידה.
אבל השופטת אלה מירז לא הסכימה עם גישתו של הבעל. היא ציינה כי לאישה לא הייתה הפריווילגיה להשקיע בהתפתחות המקצועית שלה בהתחשב בכך שלבני הזוג יש שלושה ילדים שמישהו צריך לגדל.
מאיה רוטנברגעו"ד מאיה רוטנברגצילום: לימור יערי
נקבע כי הבעל יכול היה להשקיע את כולו בקריירה טובענית בתחום תחרותי רק משום שהאישה הגיעה מדי יום הביתה וטיפלה בילדים: "הצלחתו המטאורית של הנתבע ופערי ההשתכרות המשמעותיים שפתח כלפי התובעת, התאפשרו על בסיס ויתורים מקצועיים מצידה, ולא רק על בסיס כשרונו המבורך של הנתבע".
בסיכומו של עניין קבעה השופטת כי בהתחשב בכך שבני הזוג היו נשואים 14 שנים, שבמהלכן האישה הקריבה את ההתפתחות המקצועית שלה כדי להעניק לבעל את החופש להגשים את שאיפותיו המקצועיות, היא זכאית לפיצויים של 65 אלף שקל על הפרשי ההשתכרות ביניהם.
בנוסף, היא תקבל חצי ממענק השימור של הבעל בערכי נטו, אף שקיבל אותו אחרי הפרידה. השופטת מתחה ביקורת על ההחלטה החד-צדדית של הבעל שלא לכלול אותו באיזון המשאבים וקבעה כי הוא קיבל את המענק על בסיס המעמד הרם שלו בחברה, שאותו השיג במהלך ובזכות החיים המשותפים. בנוסף היא הדגישה כי העסקה למכירת החברה נרקמה בתקופת הנישואים.
בסופו של דבר זכתה האישה, בנוסף לכספי איזון המשאבים, גם ב-168 אלף שקל עבור פיצויי הפרשי השתכרות וחלקה במענק. הבעל חויב בהוצאות של 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד גיא אופיר • ב"כ הבעל: עו"ד משפחה איריס מנור • עו"ד מאיה רוטנברג עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין