1 צפייה בגלריה
התמכרות התמכרויות קנאביס
התמכרות התמכרויות קנאביס
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בירושלים ביטל לארונה הרשעה של צעירה שהודתה במסגרת הסדר טיעון בכך שהציעה קנאביס למכירה בטלגרם ולא ידעה שהרוכש הוא שוטר סמוי. השופט דוד שאול גבאי ריכטר ציין כי התייחס לנסיבות חייה ולעובדה שמדובר במעידה חד-פעמית. עם זאת, היא תרצה 150 שעות שירות לתועלת הציבור ותתרום 2,000 שקל לעמותת אל-סם.
ביוני 2016 הציעה הנאשמת -אז בשנות העשרה לחייה - למכירה בטלגרם 10 גרם קנאביס במחיר של 650 שקל. שוטר סמוי הגיב להודעה, קבע להיפגש עימה, מסר לה את הכסף והיא העבירה לו בתמורה את הסם. הצעירה הודתה במיוחס לה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירה של סחר בסם מסוכן. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה לגבי העונש, והנאשמת נשלחה לשירות המבחן לצורך עריכת תסקיר.
מהתסקיר עלה כי מדובר בבת 22 ואם לתינוק, שסיימה 12 שנות לימוד אך לא התגייסה לצבא בגלל התיק הפלילי. היא סיפרה שהאירוע קרה בזמן ששכרה עם חברתה דירה בירושלים, וכשרצתה לחזור לבית הוריה ולא היה לה כסף, החברה הציעה לה למכור את הסם.
עוד נכתב בתסקיר שמדובר במקרה חד-פעמי, הנאשמת לא צורכת סמים, אין לה עבר פלילי אחר והיא לקחה אחריות מלאה על המעשה. כמו כן, היא מקבלת טיפול פרטני ומגיעה להישגים ברמה הטיפולית, המשפחתית והמקצועית. לאור גילה הצעיר המליץ שירות המבחן על הטלת צו מבחן לשנה, 150 שעות של"צ לצד ביטול ההרשעה בשל חשש מפגיעה בדימוי העצמי של הנאשמת.
בטיעונים לעונש הגיעו הצדדים להסכמה ביחס להטלת של"צ נוכח נסיבות המקרה, אולם המאשימה התעקשה להשאיר את ההרשעה על כנה. הצעירה ביקשה לאמץ את המלצת שירות המבחן.
ואכן, השופט דוד שאול גבאי ריכטר הורה על ביטול ההרשעה. הוא הסביר כי העבירה פוגעת בערך המוגן של שמירה על שלום הציבור ובריאותו מפני נגע הסמים ובמקרה זה העבירה בוצעה בתכנון ובאמצעות תיאום מוקדם מתוך מניע כספי. עם זאת, ציין, העבירה לא גרמה במקרה זה נזק ממשי, שכן הקונה היה שוטר סמוי.
הוא הוסיף כי הימנעות מהרשעה תיעשה רק במקרים חריגים ובהתקיים שני תנאים מצטברים: האחד, טיב העבירה המאפשר בנסיבותיה לוותר על אינטרסים ציבוריים אחרים, והשני, הוכחת נזק קונקרטי וחמור שייגרם לנאשם מעצם ההרשעה. באשר לתנאי הראשון ציין השופט כי ישנם פסקי דין רבים העוסקים במקרים של סחר בסמים, שבהם בוטלה הרשעת הנאשם.
לגבי הנזק לנאשמת נקבע כי בהתחשב ברקע שלה והיותה אם צעירה לתינוק, ובהינתן שמדובר באירוע חד-פעמי שאינו מאפיין את אורח חייה, יש חשש כי הרשעה תפגע בה, בטח בשנים הקרובות שהן קריטיות להשתלבות בשוק העבודה.
לפיכך החליט השופט לבטל את ההרשעה. לצד זאת, הוא גזר עליה 150 שעות של"צ, מתן תרומה בסך 2,000 שקל לעמותת אל-סם, צו מבחן לשנה והתחייבות בסך 5,000 שקל שלא לעבור עבירת סמים בתקופה זו.
• לקריאת הכרעת הדין המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד מאיר לוברבאום מתביעות ירושלים • ב"כ הנאשמת: עו"ד עידן גמליאלי מטעם הסניגוריה הציבורית • עו"ד סמי פ. פייסל עוסק בפלילי • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין