חלק מהציבור בישראל סבל אתמול (ראשון) מהפסקות חשמל, ולאור המצב בו אנו נמצאים עם המלחמה בעזה והלחימה מול חיזבאללה בגבול הצפון, היה חשש כי מדובר במתקפת סייבר, מה שבסופו של דבר התברר כלא נכון. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. "זה לצערי הרב נבע שוב פעם ממצב שבו היה כשל בהפעלת 'מחז"ם', שזה מחזור משולב באורות רבין", הסביר מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר בשיחה עם ynet.
"מדובר ביחידה שנמצאת בהרצה, ובהרצה אנחנו מאתרים תקלות עד שמכניסים את המערכת לפעילות שוטפת", הוסיף שפיגלר, ואמר: "חברת נוגה, שאחראית לוודא בכל רגע נתון שהיקף הייצור הוא לא פחות מהיקף הצריכה, הייתה אמורה לקחת את זה בחשבון. מראש כולם יודעים שהיחידה הזו שבה מדובר נמצאת בהרצה. עוד נקודה שחשוב לציין, תוך 14 דקות הוחזרו מתוך 130 אלף מופסקים כ-121 אלף, ואחרי ארבע דקות נוספות כולם חזרו לקבל חשמל בצורה שוטפת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
תחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
תחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
( צילום: אלעד גרשגורן)
היו לאחרונה ניסיונות לפגוע באספקת החשמל באמצעות סייבר? "לא בצורה חריגה, זה חלק מהמצב השוטף שלנו אנחנו מתגברים על כל מיני ניסיונות כאלה בתיאום עם מערך הסייבר של הממשלה. אנחנו ערוכים לכל ניסיון לפגוע במערכות שלנו, ועושים את הכל כדי שלא יצליחו לפגוע בנו. לראיה עד עכשיו הצלחנו לעמוד במשימה".
לפני כשלושה שבועות הופץ בתפוצה רחבה מייל שהועבר מאגף הביטחון במשרד המשפטים תחת הכותרת "היערכות לתרחיש עלטה" והביא לבהלה רבה. בהודעה נכתב כי אנשי משרד המשפטים ומתקניו עלולים להימצא תחת איום בעת פריצתה של מלחמה כוללת בצפון. כחלק מה"שיבושים" עלולות להיפגע תשתיות החשמל שיובילו לעלטה. כתוצאה מאותו מכתב רבים שואלים את עצמם האם לרכוש גנרטור.
על כך אמר שפיגלר: "אני לא רכשתי גנרטור, ואין לי שום כוונה לרכוש גנרטור. אני חושב שאותו מכתב שיצא מבית היוצר של מישהו ממשרד המשפטים גרם נזק לא נורמלי לציבור במדינת ישראל, הכניס אנשים לחרדה, לפאניקה, ללחץ. עם זאת, אנחנו לא אומרים לאנשים מה לעשות. אני כן אומר שאם חס וחלילה תהיה סיטואציה של קטסטרופה שום גנרטור לא יועיל, גם לגנרטור צריך איש חשמל שיחבר אותו, כדי לנתק את הרשת מהבית. מעבר לזה, גם לגנרטור יש מגבלת זמן של פעילות בלי סולר או בלי נפט, או בלי דלק, כך שהדברים האלה יועילו אולי למספר שעות אבל הם לא יתנו מזור למצב שהרשת כולה חס וחלילה תקרוס".
אבל אתם נערכים למצב של קטסטרופה? "כן, זה אומר שאנחנו נעשה את הכל באמצעים ובצוותי העבודה שעומדים לרשותנו. האם אנחנו יכולים להיות קוסמים? לא. עובדי חברת החשמל, אגב, נמצאים בתרחיש של מלחמה מה-7 באוקטובר. הם כל הזמן בשטח, אנחנו לא צריכים לערוך תרחישים בחדרים, אנחנו עושים את זה כל יום, כל היום, מבינים מה המשמעות של שהייה בשטח, מה המשמעות של פגיעה במערכות שמספקות חשמל, אנחנו משפרים ומשדרגים את המערכות שלנו, תהליכי העבודה, רוכשים ציוד שבעבר לא חשבנו עליו ועושים את הכל כדי להתכונן גם לרע מכל. ואני עדיין אומר, אם חס וחלילה תהיה סיטואציה שנטווח במאות או אלפי טילים בעת ובעונה אחת, עם כל הכבוד לחברת החשמל, גם לנו יש מגבלות, וגם הגנרטורים לא יועילו".
למה אתה מתכוון כשאתה אומר ציוד שמעולם לא חשבנו שנרכוש? "ציוד שנותן מענה לאספקה סדירה של חשמל מבלי שעובדי חברת החשמל נדרשים להגיע לשטח. למשל, מכיוון שאנחנו לא יכולים להגיע לשטח אם כוחות הביטחון לא מאפשרים לנו, אז מצאנו על בסיס עבודה שהיא כל יום מאתגרת, אמצעים חדשים גם מחוץ לגבולות מדינת ישראל כיצד להצליח לספק חשמל גם אם באותה נקודת זמן אנחנו לא מסוגלים להגיע לשטח".