1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה של תלמידת תיכון מדיר חנא שנפצעה במהלך משחק באולם הספורט של בית הספר במהלך שיעור חופשי עם מורה מחליפה, והורה למועצה המקומית לפצות אותה ב-113 אלף שקל. השופט יואב פרידמן ציין שבהתחשב בעובדה שמדובר בתלמידי פרויקט לקידום נוער, שלחלקם בעיות משמעת, חובה היה לשבץ מורה נוסף בעל סמכות.
התאונה התרחשה ב-2012 בעת שהתובעת הייתה תלמידת כיתה י' בת 16. מדובר בבית ספר שבו התלמידים לוקחים חלק בפרויקט לקידום נוער בעל קשיי לימוד במועצה המקומית.
במהלך אחד השיעורים המורה הקבועה נעדרה והוחלפה באחרת. לטענת התובעת, המורה המחליפה נתנה שתי חלופות לקיום השיעור: לימוד ערבית או משחק במתנ"ס. לדבריה, התלמידים בחרו במשחק והמורה המחליפה אמרה שכל תלמיד ישחק במה שהוא רוצה, הותירה אותם לבד ויצאה מהאולם.
כחלק ממשחק עם כמה מחבריה, התובעת נתלתה באוויר באמצעות מתקן עם חבל, נפלה מגובה ונגרם לה שבר בחוליה. מומחה מטעם בית המשפט קבע שהנערה סובלת מ-5 אחוזי נכות.
גרסת המורה המחליפה, שהעידה מטעם המועצה המקומית, הייתה שונה. לדבריה, היא אינה מורה אלא עובדת סוציאלית המשמשת כמדריכה בפרויקט. היא אישרה שהתבקשה באותו יום למלא את מקומה של המורה שנעדרה וליוותה את התלמידים לאולם הספורט.
ואולם, לדבריה, מאחר שאין לה הסמכה כמורה להתעמלות לא הייתה לה כוונה לאפשר להם להשתמש במתקנים, והיא הורתה להם להתיישב במעגל על מנת לבצע פעילות מודרכת. חלק מהתלמידים, בהם התובעת, לא שמעו לקולה והתאונה התרחשה תוך כמה שניות - לפני שהספיקה למנוע אותה.
השופט פרידמן ציין ששני הצדדים נמנעו מלהביא ראיות, כגון עדות של תלמידים שנכחו בשיעור, והוא מעדיף את גרסת המורה. עם זאת, הוסיף, גרסתה לא פוטרת את המועצה המקומית מאחריות.
עו"ד אורן דטלעו"ד אורן דטלתמי בר ישי
הוא התרשם מעדות המורה שתלמידי הפרויקט הם לא רק בעלי קשיי למידה. לפחות חלקם אופיינו בבעיות משמעת והתלמידים לא ראו בה מקור סמכותי.
התלמידה אמנם בחרה בעצמה לקחת חלק במשחק המסוכן, אך סביר להניח שנוכחות של מורה שנתפס על ידי התלמידים כבעל סמכות הייתה מונעת את הנזק, ולכן מדובר בהתרשלות – גם של המורה וגם של המועצה שאפשרה שיעור במתכונת זו.
נקבע שלתלמידה אשם תורם בשיעור 25%, מאחר שבגילה היא הייתה צריכה להבין שמדובר בפעילות מסוכנת שאסור לבצע ללא נוכחות מורה לספורט.
בגין הפחתת כושר השתכרות לעתיד, אובדן תנאים סוציאליים, נזק לא ממוני, עזרת צד שלישי והוצאות רפואיות, ובניכוי האשם התורם, נפסק לתובעת פיצוי בסך 88,781 שקל וכן שכר טרחת עו"ד והוצאות בסך 24,181 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אורן דטל עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין