הורים לפעוט בן 3.5 שנולד עם הפרעה התפתחותית המתבטאת בתסמינים כגון אוטיזם ומוגבלות שכלית, הגישו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת רשלנות רפואית על סך מיליוני שקלים נגד "אסותא". לטענתם הרשת התרשלה בפענוח בדיקה שהראתה כי הליך ההפריה שעברה האם יסתיים, בסבירות של יותר מ-95%, בהולדת תינוק בריא.
באמצעות עו"ד סיוון לאונר סיפרו ההורים כי אחרי שנולדה בתם הבכורה הם ביקשו להרחיב את משפחתם, במהלך תקופה של חמש שנים עברה האם חמש הפלות עקב ממצאים חריגים בהדמיות העוברים, לרבות פגמים גנטיים. הפסקת ההיריון האחרונה, של עובר חי ובועט, הייתה טראומטית במיוחד עבורה, והיא נכנסה בעקבותיה לדיכאון.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בעקבות זאת החליטו בני הזוג להיכנס להריון בהפריה חוץ-גופית, שבמסגרתה ניתן לבצע אבחון טרום השרשתי (PGD). מדובר בבדיקה שמתבצעת על ביציות המופרות בתנאי מעבדה, שמהן ניתן לברור עוברים בריאים כאשר אלה בלבד מוחזרים לרחם.
ב-2019 הם החלו את טיפולי הפוריות באסותא, כאשר לדבריהם, בטופס ההסבר לקראת בדיקת ה-PGD שעליו הוחתמו, נכתב שהבדיקה בעלת מהימנות של יותר ל-95% להחזרת עובר בריא לרחם. לשמחתם, ארבעה עוברים מתוך 24 הביציות שנשאבו מהתובעת דווחו תקינים, ושניים מהם הוחזרו לרחמה.
האם הרתה בשביעית עם עובר אחד שנקלט, אולם שמחת בני הזוג הייתה זמנית בלבד. במהלך ההיריון, וכחלק מדרישת אסותא, ביצעה האם בדיקת צ'יפ גנטי במי השפיר, שהעלתה כי בניגוד להערכת ה-PGD, גם עובר זה סובל מפגמים גנטיים.
ההורים תיארו כי בשלב זה הרגישו שהשמיים נופלים עליהם. לדבריהם, הם הסתמכו על המידע שנמסר להם לפיו אמינות בדיקת ה-PGD ככזו השוללת פגמים גנטיים אצל העובר, נושקת למאה האחוזים. לטענתם, רק בשל נתון זה בחרה האישה לעבור טיפולי פוריות מייסרים, הגם שיכלה להרות בקלות באופן ספונטני.
ההורים סיפרו שלמרות הממצא המייאש, האם לא יכלה לעמוד בעוד הפלה יזומה ובנסיבות אלה נולד הפעוט. כבר בסביבות גיל שנה, לטענתם, הבחינו בעיכוב התפתחותי אצלו. בדיעבד התברר להם שבנם סובל מהפרעה המתבטאת בתסמינים משתנים כגון אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, אי-יציבות, עיכוב התפתחותי, אפילפסיה והפרעות התנהגות.
לדברי ההורים, כתוצאה מהרשלנות סובל בנם כיום ויסבול כל חייו ממוגבלות שכלית התפתחותית קלה והפרעה על הספקטרום האוטיסטי, המאופיינת בתפקוד נמוך. הם צירפו לתביעתם חוות דעת של מומחית לגנטיקה קלינית, לפיה "ברור" כי תוצאת ה-PGD המוטעית "מקורה באי מיצוי או אי הקפדה על שימוש בכל השיטות הקיימות על מנת לוודא את אמינות בדיקה זו", ומכאן שמדובר ברשלנות. סכום התביעה מוערך ביותר מ-2.5 מיליון שקל.
מאסותא נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל בימים אלו ולאחר שיילמד אסותא תגיב ותתייחס לטענות בבית המשפט".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד סיוון לאונר ממשרד גוטמן-אמיר • ynet הוא שותף באתר פסקדין