1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
ארכיון
(צילום: משה גלנץ)
בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע לאחרונה כי הוא ידון בתביעת מזונות שהוגשה אליו שעות ספורות בלבד לפני שההורה השני הגיש תביעה נגדית לבית המשפט למשפחה. הדיינים הרב אוריאל לביא, הרב דוד מלכא והרב חיים ו' וידאל סמכו את קביעתם על פסיקת בג"ץ שקבעה כי אפילו הקדמה של דקות בודדות בהגשת התביעה לערכאת הרלוונטית מקנה לה סמכות.
בני הזוג בתיק הם הורים לקטין. ביולי האחרון הם התגרשו כאשר ההליכים המשפטיים ביניהם בנוגע לזמני השהות והאחריות על בנם נדונו בבית המשפט למשפחה. עם זאת, בנושא המזונות הם נקלעו למצב נדיר יחסית: שניהם הגישו תביעה בעניין באותו היום, אך לערכאות שונות. הבעל הגיש את התביעה לבית המשפט למשפחה ואילו האישה לבית הדין הרבני.
האישה טענה באמצעות עו"ד משה פרדס שהגישה את תביעתה בשעה מוקדמת יותר ולכן היא הזוכה ב"מרוץ הסמכויות" – שהמתנהל בין בית המשפט האזרחי ולבין הרבני בנושאים שנתונה להם סמכויות מקבילות.
מנגד טען הבעל כי בית המשפט למשפחה כבר החל לדון בענייני השהות והאחריות ההורית, ובהתחשב בעובדה שאף הוא הגיש תביעת מזונות לערכאה זו – הגם שבשעה מאוחרת יותר – יש לדון בה במאוחד עם יתר העניינים.
אבל הדיינים קבעו שהסמכות לדון בתביעת המזונות נתונה להם וכתבו: "אין ספק כי תביעת המזונות של האם שהוגשה בביה"ד קדמה לזו של האב שהוגשה בבית המשפט". הם מצאו כי תביעת האב הוגשה ב-9 ביולי 2023 בשעה 20:45, ובאסמכתה על פתיחת התיק בבית המשפט למשפחה נכתב התאריך "10.7.23", שכן תביעות המוגשות אחרי השעה 17:00 מוצגות ככאלה שהוגשו ביום המחרת. לעומת זאת, תביעת האישה הוגשה לבית הדין ב-9 ביולי בשעה מוקדמת יותר.
הם הבהירו שלפי פסיקת בג"ץ, הערכאה שאליה הוגשה התביעה לראשונה רכשה את הסמכות לדון בה, אפילו אם פער הזמנים היה של דקות ספורות בלבד. אגב, בפסיקת בג"ץ אף נדחתה עמדת בית הדין הרבני לפיה איחור של עד 15 דקות נחשב לחסר משמעות.
לסיום דחו הדיינים את ניסיון האב לכרוך את כלל התביעות, לרבות תביעת המזונות, על מנת לנהל אותן בערכאה הרצויה מבחינתו. הם קבעו שמדובר בתביעות נפרדות אשר כל אחת מהן עומדת בפני עצמה ואין לקשור ביניהן, כך שמימד הזמן הוא היחיד שקובע. הם פסקו שתביעת המזונות תידון בבית הדין הרבני, וכי הצדדים יעדכנו אותם האם הגיעו להסכמות כלשהן מחוץ לכותלי בית הדין אשר ייתרו את ניהולה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד משה פרדס • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין