"הטירוף נגמר זאת לא הקורונה", כך מדווחים ברשתות השיווק על ההתנהגות הצרכנית בימים אלה. ברשתות טוענים שלפי נתוני סטורנקסט יש 20%-25% גידול בין 8 ל-20 באוקטובר. נכון לשבוע זה נראה שהצריכה חזרה להיות דומה לצריכה רגילה. לפי נתוני חברת שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, חלה עלייה של 43.7% בהוצאות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון בשבוע הראשון ואז של 3.7% בשבוע השני.
2 צפייה בגלריה
הסתערות על סופרים בראשון לציון
הסתערות על סופרים בראשון לציון
הסתערות על סופרים בראשון לציון לפני כשבועיים. "הטירוף נגמר"
(צילום: אופיר שמיר)
נראה שלרוב המסחר מתנהל כבשגרה. המדפים מלאים לרוב, כולל במדפי הירקות והפירות. יש עדיין מחסור בבקבוקי מים מינרליים 1.5 ליטר, "זה מצרך נדיר". בלחם יש מחסור קל מאוד, כי הצבא מושך יותר לחם. ברשתות מדווחים על מחסור בסלמון טרי שמהווה 50% מהמכר בדגים בישראל וכן על מחסור בשמן זית "יש ספקים בארץ שהפסיקו פעילות ויש גם מחסור בעולם בשמן זית. הייבוא הפך יקר מאוד", אמרו לנו ברשת גדולה.
"ש גם מחסור אצל ספקים ממפעלים שבשדרות, כמו אסם. יש מחסורים בקרקרים, פתיתים אפויים, קרקרים, רטבים של אסם. קשה גם למצוא פסטה אסם. "המפעל שם עובד 7 שעות ביום במקום 18", טוענים ברשתות. ביוניליור אמרו לנו שמתעדפים קורנפלקס של אלופים, על פני סוגים אחרים כמו כריות ושוגי. "זה לא שלא מייצרים את הסוגים האחרים, מייצרים הכל, אבל נותנים עדיפות בייצור למוצר הנמכר ביותר".
2 צפייה בגלריה
מדפי הירקות הריקים בסופר
מדפי הירקות הריקים בסופר
מדפי הירקות הריקים בסופר לפני שבוע. זה כבר לא המצב
(צילום: מירב קריסטל)
פעילות האונליין של הרשתות שקרסה אצל חלקן, חזרה לעבוד. לגבי עליות מחירים הן הוקפאו. דיפלומט הקפיאה את ההתייקרות עלייה הכריזה מ-15.10 לסוף החודש. בימים אלה היא מודיעה לקמעונאים על דחייה נוספת בהתייקרות. בשופרסל, מחיר העגבניות לא השתנה מאז 7 באוקטובר. יש חשש מהעלאת מחירים.
גם הייבוא מתנהל כמעט כרגיל. רשת שמייבאת מוצרי מזון ופארם מטורקיה אמרה ל-ynet: "המפעלים שאנחנו עובדים איתם לא תומכים בארדואן באמת, הם חילונים. אין שאלה בכלל לגבי המשך הייבוא משם. חייבים ביטחון תזונתי. צריכים לדאוג שתהיה פה סחורה".
אחד היבואנים הגדולים בישראל אמר: "יש קצת קשיים בנמל, אבל אין משהו חריג. משרד הכלכלה עשה לנו שיחה שאם יש בעיות בנמל, הם יעזרו כדי לשחרר מפקקים, אבל אין כאלה כרגע. היו מעט מאוד ספקים מחו"ל שחששו שבגלל המלחמה תהיה בעיה ביכולת של הצד השני לשלם. הרגענו אותם. שוחחנו באופן ישיר עם כל אחד מהספקים להסביר את הסיטואציה. הם ממש אמרו לנו תודה כי אין להם באמת מידע".
מה לגבי יבוא מטורקיה? "חלק לא מבוטל מהמפעלים שמשווקים לישראל נמצאים בטורקיה. אין לנו שום בעיה שם כרגע. בכל מבצע צבאי תמיד היה רעש גדול מהצד הפוליטי, אבל לא מהעסקים. דווקא מערב אירופאים איטלקים והולנדים חשבו שהמצב פה הוא כמו באוקראינה. הבעיה הכי גדולה של יבואנים כרגע, זה לנסות להעריך מה תהיה הצריכה בעתיד הקרוב".
יש לכם בעיית עובדים? "יש עובדים מגוייסים ועובדי המגזר הערבי שכרגע חוזרים לעבוד, אחרי שחששו להגיע לעבודה. אצל חלק לא מבוטל מהרשתות אסור לנו לסדר מדפים, אבל יש הנחיה של משרד הכלכלה שמאפשרת לנו לסדר מדפים כרגע".
ואכן המחסור החמור ביותר בענף כרגע הוא בעובדים. "ראינו שרוצים להביא לארץ עובדים הודים. כבר מזמן היו צריכים להביא עובדים לארץ בעולמות הייצור והקמעונאות", אומרים באחת הרשתות. "יש מחסור בעובדים מגוייסים אבל הבעיה העיקרית היא ברשתות שמסתמכות על עובדים פלסטיניים".
ברשת אחרת אמרו: "רק 55% מהעובדים מגיעים לעבודה. זה מלמד אותי דבר אחד: שאם רוצים לנהל עסק ביעילות - נוכל להסתדר הרבה יותר טוב בעתיד. כולם ירוויחו מזה. אם יש לי 100 אלף שקל למחלקת ירקות במקום ולהביא 15 עובדים אביא 8 עובדים - הם יוכלו לקבל שכר גבוה יותר. כרגע הפיריון נמוך ומוסר העבודה נמוך אז בסוף כולם ירוויחו מזה".