אחרי חצי שנת לחימה ובזמן שהרשתות מתלוננות על מיעוט כוח אדם: משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם רשימת מוצרי מזון חיוניים וכן רשימת "סניפי ברזל" של רשתות השיווק שיחויבו להישאר פתוחים וימשיכו לספק מוצרי מזון ומוצרים חיוניים גם בעת לחימה אינטנסיבית, בכפוף להנחיות פיקוד העורף ובהפעלת עובדים ייעודיים. לרשימת הסניפים לחצו כאן.
במהלך השבועות האחרונים, מינהל החירום, בשיתוף רשתות השיווק, בחר במאות "סניפי ברזל" לפי קריטריונים כמו מיגון, גנרציה, מלאי וכוח אדם.
1 צפייה בגלריה
קופסאות שימורים בסופרמרקט
קופסאות שימורים בסופרמרקט
קופסאות שימורים בסופרמרקט
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

בין היתר מחסני השוק אופקים, סטופמרקט אבן יהודה, קרפור ושופרסל דיל אורה באילת, יוחננוף קריית עקרון וטיב טעם בת"א. בכל עיר כזאת יש מספר סניפים שנבחרו. כך למשל באשדוד: חנויות רמי לוי, שופרסל, שפע ברכת השם ונתיב החסד הן סניפי הברזל.
מהמשרד נמסר כי "סניפים אלה ימשיכו לפעול ולתת שירות לציבור גם במצב מלחמה ופגיעה בעורף, בהתאם למצב ולהנחיות פקע"ר. כן גובש מנגנון תיאום מול הרשתות והרשויות המקומיות, לצורך תעדוף סניפים אלה בכל הנוגע לאספקת אנרגיה ומלאים, וכן לצורך תיאום הפצת המידע לציבור בנוגע לפעילותם השוטפת של סניפי הברזל.
"רשימת סניפי הברזל מעודכנת באופן שוטף והיא תמצא בכל הרשויות המקומיות ופקע"ר, באופן מקוון, על פי פריסה ארצית. במקביל, פועל המשרד יחד עם רשתות השיווק להכנת כח אדם מותאם, ייעודי, אשר ייתן מענה לרשתות בעת הצורך".
משרד הכלכלה אף הנחה את רשתות המזון להיערך למכירת כמויות מזון שיספיקו לשבוע להצטיידות האוכלוסייה והוא מסר כי הוא מקיים בדיקות שוטפות ונמצא כי יש די מלאים ברשתות, במרלוגים ובייצור, ו"אין כל צורך באגירת מזון".
לצד המלצת פקע"ר להחזיק בכל בית מוצרים שיוכלו לתת מענה ל-3 ימי שהייה, בהם מזון, מים, תרופות, מוצרי טואלטיקה, סוללות נטענות לנייד ומכשיר רדיו (טרנזיסטור) הפועל על סוללות, קיים משרד הכלכלה דיונים פנימיים בחודשים האחרונים עם משרד הבריאות, רח"ל ופקע"ר, וגיבש רשימת מוצרי מזון להצטיידות לעת חירום.
רשימת מוצרי המזון עליה ממליץ משרד הכלכלה כוללת מוצרים יבשים שאינם מצריכים בישול כמו טחינה גולמית, אגוזים, קוסקוס, בורגול, שיבולת שועל, שימורים שונים, טונה, מוצרי אטריות, אורז או פירה להכנה מהירה, ביסקוויטים, פריכיות, קרקרים, פירות יבשים, קטניות מבושלות, חמאת בוטנים, דבש, סוכר, חלבה, תה וקפה.
המשרד הודיע כי עדכן ושדרג את מלאיי המזון האסטרטגיים של מדינת ישראל. במסגרת זו הוגדלו כמויות מלאי החירום והוספו פרטי מזון, תוך שכל העת נבדקת מוכנות המוצרים וכשירותם. יחד עם זאת תעשיינים רבים טוענים שהמלאי לא מעודכן וחסר, שאיש לא בדק את המלאים אצלם שהם אמורים לאגור לפי חוק עבור שכת חירום מדינית.
כן נמסר כי המשרד "סיים את ההליך להכנת עשרות אלפי מארזי מזון הכוללים מוצרים חיוניים, לצורך הפצתם במידת הנדרש, לאזרחים שיהיו נצורים בביתם. המארזים הוכנו על ידי מספר רשתות שיווק שנבחרו לאחר הליך מכרזי ייחודי אשר התבצע, לראשונה, בשיתוף רח"ל ומשרד האוצר. המארזים מאוחסנים ומוכנים להפצה, לרבות אפשרות להכנת כמויות נוספות בהתאם לצורך, באופן מיידי".