1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בראשון לציון דחה לאחרונה תביעה שהגיש גבר נגד אשתו לשעבר, שבמסגרתה ביקש לקבוע כי הוא בעל מחצית מהזכויות בדירה שבה גרו ביחד 23 שנה, אף שבאופן רשמי רק רבע מהן רשומות על שמו. השופטת מיכל סער קבעה שרכישת הדירה מומנה ברובה ממכירת נכס אחר שהיה בבעלות האישה קודם לנישואים, ולא הייתה כוונת שיתוף.
בני הזוג נישאו ב-1992 וקודם לכן הייתה בבעלות האישה דירה. ב-1996 רכשו השניים בית תמורת 280 אלף דולר. הזכויות בנכס נרשמו כך: רבע על שם אבי האישה, רבע על שם אמה של האישה, רבע על שם האישה ורבע על שם הבעל.
כחודש וחצי לאחר מכן מכרה האישה את הדירה שהייתה בבעלותה תמורת 163 אלף דולר. בשנת 2010 העבירו הורי האישה את זכויותיהם בבית לבתם במתנה, כך שהרישום הפך להיות שלושה רבעים על שמה.
בתביעה שהגיש טען הבעל שהם גרו בדירה שהייתה שייכת לאשתו במשך כארבע שנים טרם מכירתה, והם התייחסו אליה כדירה משותפת ואף שיפצו אותה באופן יסודי. לדבריו, רכישת הדירה לאחר הנישואים נעשתה על ידי שניהם בלבד, ורישום חצי ממנה על שם הורי אשתו היה פיקטיבי.
הוא הוסיף כי עד הגירושים, במשך 23 שנה, שימש הנכס רק אותו ואת אשתו, ולא את הוריה. בבית זה הם גידלו את ילדיהם והתייחסו אליו כאל ביתם, בלי קשר לאופן רישומו. לטענתו הנכס גם שופץ מכספים משותפים, ובנסיבות אלה נוצר שיתוף ספציפי חרף הרישום הלא שוויוני.
האישה טענה מנגד כי הדירה שהייתה בבעלותה לפני הנישואים הייתה שלה בלבד. היא הדגישה שחוץ מהתקנת מזגן לא נעשה בה שיפוץ. לגבי הדירה השנייה היא ציינה שפרט לסכום זניח, הוריה שילמו את מלוא התמורה והרישום על שמם לא היה פיקטיבי. בהמשך, לאחר שמכרה את דירתה, העבירה להם את התמורה כנגד השקעתם.
ואכן, השופטת מיכל סער קיבלה את גרסתה וציינה שהגרוש לא צירף אסמכתאות לשיפוץ הנטען בדירה הראשונה. נקבע שהתמורה ממכירתה הועברה להורים לאחר ששילמו על הבית, ולא נטמעו ברכוש המשותף של הצדדים. "אופן הרישום משקף את הפער שקיים בין הצדדים ביחס למימון רכישת הבית", נכתב בפסק הדין. השופטת הוסיפה כי הרישום נעשה בידיעת התובע ובשיתופו, ללא כל מחאה.
היא הבהירה כי מאחר שמחצית מהזכויות בבית הוענקו לאישה במתנה על ידי הוריה, חלק זה הוא בבחינת נכס "חיצוני" שלגרוש אין זכויות בו. במקביל היא דחתה את טענתו שלפיה בוצעו שיפוצים בבית, וציינה כי הוא לא צירף אף לא קבלה אחת. הוא חויב בהוצאות משפט בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד מילכה נועה אורן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין