1 צפייה בגלריה
ירון לונדון מתי כספי
ירון לונדון מתי כספי
ירון לונדון ומתי כספי
(עומר מסינגר, אלדד רפאלי וצביה שמואליביץ')
שופטת המחוזי בחיפה אורית ויינשטיין קיבלה לאחרונה תביעת קניין רוחני שהגיש המוזיקאי מתי כספי נגד אליהו נובוסלסקי, שהתמודד בבחירות לראשות עיריית אריאל והשתמש בקמפיין בשיר "אליעזר בן יהודה". נקבע שהוא יפצה את כספי, שהלחין את השיר, ב-170 אלף שקל. במקביל הגיע נובוסלסקי להסדר פשרה עם ירון לונדון, שכתב את מילות השיר, והוא ישלם לו 7,000 שקל.
בכתב התביעה טען כספי כי ב-2018 הפסיק נובוסלסקי שני סרטוני תעמולה תוך שימוש בשיר ובלחן, כשמילות השיר שונו למילות שבח והלל לנתבע. הסרטון הראשון הוצג בדף הפייסבוק שלו ושודר בתוכנית "מה נסגר" בהנחיית רועי בר נתן בכאן 11. הסרטון השני אף הוא הועלה לדף הפייסבוק של הנתבע.
בסרטון הראשון, שאורכו דקה ו-15 שניות, מופיעות תמונות של נובוסלסקי בקמפיין הבחירות שלו, ותמונות מטיולים ואירועים חברתיים מקומיים. לאורך כל הסרטון מושמע ברקע לחן השיר כשמילותיו המקוריות הוחלפו במסרים תעמולתיים כגון: "אלי אליהו נובוסלסקי, מועמד משגע. אמין, אמין – מוכח הוכח. רק אריאל במוחו הקודח, רק אריאל בזכותו תתפתח". הסרטון השני הוא גרסה של הסרטון הראשון, מופיעות בו תמונות נוספות של הנתבע וגם הוא הועלה לעמוד הפייסבוק שלו.
נובוסלסקי טען להגנתו כי הזכויות בלחן הן של המדינה שכן כספי יצר את הלחן בהיותו חייל בלהקת פיקוד דרום. הוא הוסיף שאין לו קשר לסרטון הראשון, שאותו יצרו אחרים, וכי בסרטון השני השימוש בלחן קצר ומדובר ב"שימוש הוגן" לפי החוק.
עו"ד איתי הפלרעו"ד איתי הפלר
אבל השופטת אורית וינשטיין קבעה שכספי הוא הבעלים בזכות היוצרים בלחן המוגן. היא ציינה שאיש מהעדים שהביא נובוסלסקי לא היה יכול לשפוך אור על המועד המדויק שבו הסתיים הליך היצירה של הלחן, ואין סיבה שלא לתת אמון בגרסתו של כספי בעניין מועד סיום הלחנת השיר. כמו כן, הנתבע לא הוכיח שהלחנת השיר הייתה תוך כדי ועקב שירותו הצבאי של התובע.
בפסק הדין צוין כי הסרטון הראשון נוצר ביוזמתו או באישורו של נובוסלסקי וכי השימוש בלחן, שנעשה על ידו בסרטון הראשון ובסרטון השני, הוא שימוש פוליטי מובהק ולא מדובר ב"שימוש הוגן" שחוסה תחת הגנות חוק זכויות יוצרים.
השופטת הוסיפה שנובוסלסקי פגע בזכותו המוסרית של כספי ביצירה, בכך שלא נתן לו קרדיט, פגע בשמו הטוב ואף כפה עליו, ללא הסכמתו, שייכות פוליטית שמנוגדת לדעותיו. גם העובדה שהקליפ הופק באיכות וביצוע ירודים, עשויה להיחשב כפעולה הפוגעת במוניטין של התובע כמלחין.
באשר לפיצוי הודגש כי מדובר באחד הלחנים הידועים, המוכרים והידועים בישראל, נכס צאן ברזל, והנתבע השתמש בו לצרכיו הפוליטיים ללא רשות. נובוסלסקי חויב לפצות את כספי ב-130 אלף שקל בתוספת הוצאות בסך 2,000 שקל ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד דויד בלום • ב"כ הנתבע: עו"ד אורי שילת ואח' • עו"ד איתי הפלר עוסק בקניין רוחני • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין