בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה כי עיריית באר שבע ורשת מוסדות החינוך "נשי אמי"ת" יפצו ב-760 אלף תלמיד לשעבר, שעל רגלו נפלה פלטת שולחן פינג פונג השוקלת קרוב לטון. השופט משה תדמור-ברנשטיין קבע שהן התרשלו בכך שלא קיבעו את השולחן הכבד לקרקע.
התובע, עבריין סמים מורשע בשנות ה-20 לחייו שבילה כשנתיים בכלא, היה בתקופה הרלוונטית תלמיד כיתה י' בן 15 באחד מבתי הספר של הרשת בעיר. במהלך הפוגה בין השיעורים התקבצו כמה תלמידים בחצר בית הספר כדי להרים שולחן פינג פונג במשקל 900 ק"ג, שהתהפך בזמן שניסו להזיזו. התובע, שהבחין בכך, נחלץ לעזרתם אלא שבשלב מסוים השולחן נשמט מידי הילדים ונפל בעוצמה על רגלו.
1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות התאונה נותרה לו נכות צמיתה הכוללת, בין השאר, הגבלה ניכרת של התנועות בקרסול וצלקות מכאיבות. בנוסף הוא נזקק לחמישה ניתוחים. בתביעה שהגיש באוקטובר 2015 הוא טען שאי-קיבוע השולחן לרצפה, לצד היעדר השגחה מצד המורים בהפסקה, עולה כדי רשלנות ומצדיקה לחייב את העירייה, את משרד החינוך ואת רשת מוסדות החינוך בפיצויו.
מנגד טענו הנתבעות כי התנהגות התלמידים שאליהם הצטרף התובע הייתה בלתי צפויה, באופן שמנתק את הקשר הסיבתי להתרחשות התאונה. העירייה ורשת החינוך ציינו כי הלכה למעשה לא היה צורך בטיחותי בקיבוע השולחן לקרקע. עוד נטען כי חובת הפיקוח של מורה תורן בחצר מוגבלת להפסקות, ואינה חלה לגבי זמן מעבר בין השיעורים או במהלך השיעורים עצמם – כפי שקרה כאן.
השופט תדמור-ברנשטיין חלק על טענת ההגנה שלפיה לא ניתן היה לצפות את התאונה. הוא כתב שהתנהגות מסוכנת מצד תלמידי בית ספר, במיוחד כשנעשית בקבוצה, הינה בגדר הצפוי, וגם פסיקת בתי המשפט מדברת על הסיכון הידוע מראש לגבי התנהלות ילדים.
הוא הדגיש כי סיכון שמשלב את אופי הפעילות הלא צפוי של התובע וחבריו, משקלו החריג של שולחן הפינג פונג והעדר הפיקוח בשעות הלימודים, הינו סיכון בלתי סביר המקים לעירייה ולרשת החינוך חובת זהירות קונקרטית, אשר הופרה בנסיבות העניין באי-קיבוע השולחן לקרקע.
בפסק הדין צוין שניסיון הרמת השולחן וכפועל יוצא מכך גם התאונה היו בסבירות גבוהה נמנעים אילו השולחן היה מקובע בברגים לרצפה או שמורה תורן היה נוכח במקום עד תום הפסקת המעבר.
לצד זאת נקבע שחוסר הזהירות של התובע בהצטרפו לניסיון הרמת השולחן, מה שהוביל בסופו של דבר לפציעתו, מצדיק להשית עליו אשם תורם משמעותי בשיעור 40%.
השופט סיכם כי הוכחה רשלנות מצד העירייה ורשת החינוך, וכי בנסיבות העניין אין לייחס גם למשרד החינוך רשלנות כלשהי. לאחר ניכוי אשם תורם וקצבאות ביטוח לאומי שהתקבלו עקב התאונה, העמיד השופט את הפיצוי על 615 אלף שקל, בחלוקה של 65% לרשת החינוך ו-35% לעירייה. בנוסף נפסקו לטובת התובע שכר טרחת עו"ד בסך 143,910 שקל, והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד א. אלויה • ב"כ העירייה: עו"ד י. ראובינוף • ב"כ משרד החינוך: עו"ד ד. וייסגלס • ב"כ רשת החינוך: עו"ד שיראל סלע • עו"ד ישראל זר אביב עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין