האם דירוג האשראי של ישראל עדיין בסכנה? משלחת כלכלנים של חברת מודי'ס צפויה להגיע לישראל עוד לפני ראש השנה, וחבריה ייפגשו עם כל בכירי המשק וגם עם פוליטיקאים. החברה צפויה לפרסם דוח על כלכלת ישראל כבר בחודש אוקטובר ובכירים במשק מביעים דאגה לקראתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
גורמים בכירים במשרד האוצר התבטאו בימים האחרונים בדיונים פנימיים שהתקיימו במשרד האוצר, וטענו כי חוסר הוודאות הנמשך במישור הפוליטי, נוכח המשך צפוי של חקיקת הרפורמה המשפטית, לצד ההתדרדרות בתחום הביטחוני, היחלשות השקל וחשש מהרעה בנתוני המשק לקראת שנת 2024 עלולים להוביל "לדוח לא נעים ולהחלטה קשה למשק".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
חברת הדירוג השנייה בגודלה בעולם עלולה להודיע על כוונה להורדת דירוג האשראי או על הפחתה מיידית נוספת של תחזית הדירוג, שכמוה כהורדת הדירוג למעשה, כבר בראשית הסתיו השנה, לאחר שמודי'ס הייתה חברת הדירוג הבינלאומית היחידה שכבר הורידה פעם אחת את תחזית הדירוג בחודש אפריל השנה מחיובית ליציבה.
החשש מגיע במקביל לדבריו של סדריק ברי, האנליסט האחראי על ישראל בחברת הדירוג הבינלאומית פיץ', שטען בריאיון לבלומברג כי "גם אם הממשלה תחזיק ארבע שנים, לא סביר שלאחר מכן תקום קואליציה דומה, כך שידרשו רפורמות מאוד משמעותיות (כעת) כדי לגרום נזק משמעותי ואנחנו לא חושבים שהממשלה הנוכחית הולכת לשם. זה לא 'יום הדין'".
חברת פיץ' פרסמה בשבוע שעבר דוח על המשק הישראלי, שהצביע על הקשיים והזהירה מהשלכות המשך החקיקה המשפטית באופן חד-צדדי וללא הסכמה רחבה. עם זאת, החברה לא פגעה בדירוג האשראי של ישראל.

"התחזית היא שנתוני המשק הישראלי יורעו ב-2024"

"החשש הפעם הוא אמיתי משום שהמשך אי-הוודאות הפוליטית מכרסם בנתוני המשק וכבר גורם להאטה, פוגע בהכנסות המדינה ממיסים, מגדיל את הגירעון ומהווה בסיס להחלטה של משקיעים פוטנציאליים אם להשקיע כעת בישראל. מה שצריך כעת בדחיפות זאת פשרה פוליטית והרגעת הרוחות וטוב יהיה אם הפוליטיקאים מכל הצדדים יפנימו זאת", התבטא גורם בכיר באוצר בדיונים הפנימיים.
גורמים נוספים הבהירו, כי קיים חשש שגם הנתון המצוין בתחום האבטלה, שהיא כיום מהנמוכות בעולם, רק פחות מ-3.5%, עלול להיפגע כבר בראשית 2024, "כי בתחום האבטלה התגובה תמיד מאוחרת יותר למצב כלכלי שמורע. מעסיקים לא ממהרים לפטר, אבל מהלך כזה כבר בדרך בחברות רבות".
גם בכירים במשק הביעו דאגה מהתדרדרות בנתוניה הכלכליים של ישראל, שעדיין טובים, עם גירעון שעולה אך לא חורג מגירעון סביר, אינפלציה שמצויה במגמת ירידה מסוימת וירידה שעדיין לא חמורה בייצוא. "התחזית שלנו היא שנתוני המשק הישראלי יורעו בשנת 2024", אמר גורם באוצר.
"צריך להרגיע את המערכת הפוליטית ולחזור לשפיות במהירות האפשרית", אמר ל-ynet גורם בכיר במשק. "כל העולם צופה בנו ומבין שמה שמתחולל במשק הישראלי כעת רע לכלכלה הישראלית מאוד".
כלכלני מוד'יס שיגיעו לארץ בראשית חודש ספטמבר צפויים להיפגש, בין השאר, עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, מנכ"לי הבנקים הגדולים, נשיא התאחדות התעשיינים, יו"ר ההסתדרות וחברי כנסת, כולל חברי כנסת מהאופוזיציה ומהפלגות הערביות. ייתכן שיפגשו גם עם גורם בכיר ברשות הפלשתינית.
במקביל, חברת הדירוג השלישית והגדולה בעולם, סטנדרד אנד פור (S&P), צפויה לפרסם את הדוח החצי שנתי שלה בחודש נובמבר ועדיין לא ברור אם כלכלניה יגיעו קודם לכן לסדרת פגישות בארץ.