עולם התעופה היה אחד הענפים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ממגפת הקורונה בארץ ובעולם. עשרות חברות תעופה קרקעו ציים שלמים והיו כאלה שלא הצליחו לשרוד את המשבר. עם היציאה מהקורונה, אחד הדברים שהכי אפיינו את הענף הוא הביקוש האדיר לטיסות, הרבה מעל לציפיות המומחים, דבר שהוביל לבעיות רבות בביצוע הטיסות: עומסים כבדים בשדות תעופה ברחבי העולם, מחסור חמור בטייסים, דיילים, אנשי תחזוקה ושאר אנשי צוות ואפילו מחסור בכח אדם לתחום הפיקוח האווירי.
לפי הערכות של ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א, יש מחסור של כ-450 אלף טייסים ברחבי העולם בעשור הקרוב. במהלך הקורונה המחסור ירד אך גם הביקוש, ויחד איתו גם הוקפאו מסלולי לימודי טייס רבים ברחבי העולם. כעת, עם החזרה לשגרה והתאוששות הענף, הביקוש חזר בהתאם. בישראל אגב, אין תוכניות לימודי טייס מסחרי כפי שנהוג בחברות תעופה רבות בעולם.
2 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
ביקוש אדיר לטיסות. עומס בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
מבחינת חברות התעופה, הן ספגו הפסדים גדולים מאוד בשנות הקורונה, טייסים וצוותים רבים הוצאו לחל"ת, מטוסים קורקעו לחלוטין אך נראה שכעת, עם פרסום הדוחות הכספיים של חברות התעופה השונות לרבעון השלישי בשנת 2022, התחום מתאושש במהירות.
בדוח שפרסמה אתמול (ד') חברת התעופה אל על היא דיווחה על רווחים נקיים של 66.8 מיליון דולר, שמהווים עלייה של 147% בהכנסות החברה. זאת לעומת הפסד של 136 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021; ההכנסות צמחו ל-625 מיליון דולר. הדבר מתבטא היטב גם במספר הנוסעים שחברות התעופה הטיסו. אל על הטיסה באוקטובר השנה כ-420 אלף נוסעים מישראל ובסך הכל 3.4 מיליון מתחילת השנה עד סוף אוקטובר. להשוואה, בשנת הקורונה 2020 הטיסה החברה בכל השנה כ-900 אלף נוסעים בלבד, אך עדיין נמוך יותר ממה שהיה לפני הקורונה כאשר בכל שנת 2019 אל על הטיסה כ-5.8 מיליון נוסעים. לא סביר שהחברה תגיע למספר זה עד סוף השנה הנוכחית, אך נראה שהיא בהחלט מתקרבת לשם בצעדי ענק.
2 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
מגמה זהה נרשמה גם בחברות התעופה הקטנות יותר בישראל, ישראייר וארקיע. עד אוקטובר 2022 הטיסו בישראייר 720 אלף נוסעים ובכל שנת 2019 החברה הטיסה 767 אלף, עלייה של כ-180% בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. בישראייר ככל הנראה יגיעו למספרים של לפני הקורונה ואף יעברו אותם. זאת הודות בעיקר לגידול המשמעותי בהיקף הטיסות של החברה והוספת יעדים רבים במהלך השנה. בארקיע הטיסו ב-2019 כ-760 אלף נוסעים, ועד אוקטובר השנה הטיסו 620 אלף, בהשוואה לכ-179 אלף בתקופה המקבילה ב-2021.
ריינאייר, חברת הלואוקוסט שצברה פופולריות רבה מאוד בישראל, גם מדווחת על רווחים של 1.37 מליארד אירו לששת החודשים האחרונים, שיא הרווחים הקודם שלה היה 1.15 מיליארד אירו בשנת 2019, ממש לפני משבר הקורונה. ריינאיר התאוששו מהקורונה ואף שברו שיאים ביחס למה שהיה לפני, זאת בעיקר באמצעות מחירים מאוד תחרותיים שמציעים לנוסעים. בחברה מבינים שיותר ויותר נוסעים מעדיפים לוותר על טיסות עם חברות התעופה הקלאסיות, לטוס עם מינימום ציוד ושירות אבל להגיע ליעדים בזול, וכשמדובר בטיסות קצרות יחסית, כמו כל הטיסות של ריינאיר, אז יש לחברה יתרון בולט.
העלייה ברווחים מגיעה חרף האמירה של מנכ"ל החברה שהוא לא רואה איך מחירי הכרטיסים יחזרו להיות מאוד זולים כפי שהיה בעבר נוכח העלייה במחירי הדלק והמלחמה המתמשכת באוקראינה, אבל עדיין בחברה שואפים למשוך קהל עם מחירים נמוכים ביחס למה שיש בשוק. בסך הכל בחצי השנה הראשונה ריינאיר הטיסו ברחבי העולם קצת יותר מ-95 מיליון נוסעים ומעריכים שממרץ 2023 ושנה קדימה הם יטיסו 168 מיליון נוסעים. בשנת 2020 ריינאייר הטיסה מישראל בסך הכל 244 אלף נוסעים בכל השנה, לעומת יותר ממיליון נוסעים רק בעשרת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית.

הביקוש למטוסים חדשים צפוי לזנק

מגמה נוספת מעניינת שיכולה להעיד על מהירות התאוששות הענף היא הביקוש למטוסים חדשים. יצרנית המטוסים האירופית איירבס, מעריכה שהביקוש ברמה העולמית לטיסות יחזור לגרף הביקוש שהיה בשנת 2019 אילולא נקטע בגלל משבר הקורונה בין השנים 2023 ל-2025 כאשר ההערכה היא שזה יקרה הרבה יותר לכיוון 2023. להערכתם, העלייה השנתית בנוסעים תהיה בקצב של 3.6% בשנה. כל זה מתבטא בביקוש למטוסים, בחברה מפרסמים הערכות לפיהן בין השנים 2022 ל-2041 יהיה ביקוש ל-39,500 מטוסים חדשים, בכלל זאת מטוסי נוסעים ומטוסים מטען.
במתחרה האמריקנית שלהם בואינג מציגים מספרים דומים, אך מעט אופטימים יותר. לפני הנתונים שבואינג מפרסמים, העלייה בכמות הנוסעים תהיה בקצב של 3.8% וכי עד שנת 2041 יימסרו קרוב ל-42 אלף מטוסים חדשים. שתי החברות מסכימות על כך שיש התאוששות בקצב מסחרר בעולם התעופה, באופן שצפוי אפילו להקשות עליהן לעמוד בלוחות הזמנים של הביקוש מצד חברות התעופה השונות, ונזכיר שהביקוש הוא לא רק למטוסי נוסעים שמהווים כ-80% מסך מסירות המטוסים החדשים של החברות האלה אלא גם מטוסי מטען ובכלל זאת הסבות של מטוסי נוסעים למטוסי מטען.
קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, התייחס להתאוששות הענף והדוחות הרווחיים של חברות התעופה השונות: "הטייסים בארץ ובעולם מברכים על ההצלחה העסקית של החברות שמתבטאת בפרסומים האחרונים. זה מעיד על האיתנות שיש בנף התעופה ועל נחישות ורצון והתאוששות מרשימה אחרי משבר עמוק וקשה. עם זאת חשוב מאוד לציין שרק שיתוף פעולה כמו שהוכח במהלך הקורונה וביציאה ממנה, של כלל העובדים ובראשותם הטייסים זה מה שמחזיר את האמון לנוסע במערכת הזאת. הקורונה זה אירוע חולף אבל זה אירוע עקרוני שיכול לחזור בצורות שונות, וכדאי מאוד שלצד ההצלחה והדוחות הכספיים והחזרה של הנוסעים, שנהיה ערוכים בתחקיר מסודר גם עבור האירועים הבאים שיבואו. אנחנו חייבים לחזק את התעופה הישראלית ולעודד אנשים להצטרף לעולם הזה, עלינו לעשות כל מאמץ כדי להעצים את התעופה הישראלית ומברכים את שרת או שר התחבורה הבאים ובטוחים שהם יראו עין בעין איתנו את המציאות התעופתית ופועלים להעצמתה בעתיד".