הטיסות והנוסעים חזרו בגדול ואל על נדרשת לפירעון מוקדם של סיוע מדינה שניתן לה בתקופת הקורונה בה נסגרו השמיים. היום (א') חתמו משרד האוצר ואל על על הסכם חדש, שבמסגרתו אל על תפרע את החוב שלה למדינה, שעומד על סך של 45 מיליון דולר, עד סוף השנה הנוכחית - שנתיים לפי המועד המקורי.
בנוסף סוכם כי מועד ההנפקה לציבור בהיקף של 62 מיליון דולר ידחה לאפריל 2023 ובמהלך תקופה זו החברה רשאית לחזק את מבנה ההון שלה בדרכים חילופיות להנפקה כגון מימוש עסקת מועדון הנוסע המתמיד. מדובר בהסכם המהווה סימן להתחלת חזרתה של אל על לשגרה עיסקית.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
כזכור את הרבעון האחרון של 2022 סיימה החברה עם מעבר לרווח בסך נקי בסך 100 מיליון דולר לעומת הפסד של 80 מיליון דולר ברבעיון המקביל אשתקד. הכנסות החברה גדלו ב-132% לסך של 516 מיליון דולר.
במקביל לדרישה לפרעון מוקדם, המדינה תקדים תשלומים עבור הוצאות הבטחון לחברה בסך 20 מיליון דולר ותעבירם לאל על עד דצמבר 2022, כאשר מועד החזרתם למדינה יהיה באפריל 2023 (כזכור, אחד מאמצעי הסיוע לאל על היה שהמדינה תשלם מראש ל-20 שנה את הוצאות אנשי הבטחון במטוס).
מהאוצר נמסר כי לצד הפרעון המוקדם יעודכנו חלק מהמגבלות שהוטלו על החברה במסגרת הסיוע המדינה, בעיקר ביחס למגבלות על היקף ההוצאות ותנאי כהונה והעסקה של נושאי משרה. יחד עם זאת, המגבלות על איסור משיכת דיבידנד בשנים הקרובות על ידי בעלת השליטה משפחת רוזנברג מארה"ב, או רכישה עצמית של מניות - נשארו בתוקפן, וכן המגבלות לביצוע עסקאות בעלי שליטה ועניין.
כמו כן, המגבלה על העברת זכויות החברה בסלוטים (רשיונות לנתיבי תעופה) ללא אישור מדינה, אסורה עד דצמבר 2030.
מאל על נמסר כי הסרת המגבלות על היקף ההוצאות תאפשר לחברה הגדלת הוצאות ליצירת הכנסות נוספות בעתיד, כדוגמת התאמות כוח אדם, חכירות רטובות של מטוסים, עדכון רשת הנתיבים של החברה והשקעה בהון חוזר של החברה כמו פיתוח ערוצי הכנסה נוספים.
לדוגמא, בתחום הנופש מנכ"לית אלעל דינה בן טל גננסיה אמרה: "על רקע השיפור בתוצאות הכספיות ועל מנת ליצור גמישות ניהולית בין היתר בדרך של השקעות בהון חוזר גם לאור הגברת הביקושים לטיסות, הוסכם עם האוצר על האצת הפירעון של האג"ח שעומד לאל על. אני בטוחה שזה יוביל לשיפור היעילות של אל על לצמוח ולהתמודד בשוק תחרותי עם מציאות משתנה".