1 צפייה בגלריה
גירושים
גירושים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד הכריע לאחרונה בתביעה לאיזון משאבים בין בני זוג לשעבר, שהיו חלוקים על שווי גן ילדים שהפעילו ונותר בבעלות האישה. הבעל טען שמדובר ב-427 אלף שקל מאחר שאין לו הוצאות שכירות, אולם לאחר שהנתונים במשפט נחשפו העמידה השופטת ענת אלפסי את הסכום על 342,365 שקל בלבד.
במהלך החיים המשותפים הקימו בני הזוג גן ילדים, כשהאישה מטפלת בילדים והאיש עוסק בהיבטים הארגוניים, כולל התנהלות מול רואה החשבון, אחזקת הגן וכיוצא באלה, לצד עבודתו כנהג מונית. לפני כמה שנים נקלעו יחסיהם למשבר, ובעקבות הפרידה נסגר הגן המקורי ונפתח גן ילדים בשם חדש ובאמצעות אותו צוות. האישה המשיכה לטפל בילדי הגן, הפעם כגננת שכירה, בעוד שהבעלות במקום נרשמה על גיסתה.
ביולי 2018 הגיש הגבר תביעה לאיזון משאבים, ובית המשפט מינה אקטואר להערכת שווי נכסי הצדדים. שווי הגן הוערך על ידו ב-342,365 שקל אם מתחשבים בהוצאות השכירות, וב-427 אלף שקל ללא דמי שכירות.
טענתו המרכזית של הגרוש הייתה שיש לאמץ את תחשיב המומחה ללא דמי שכירות, משום שהגן פועל מבית הוריה. לשיטתו, יש להורות על איזון משאבים לא שוויוני משום שהיא נותרה עם כושר ההשתכרות הגבוה.
עו"ד חגית הלויעו"ד חגית הלוי

מנגד טענה האישה כי לעסק עצמו אין שווי למעט היותו מקור פרנסה. בנוגע לדמי השכירות היא טענה כי עד 2016 הגן התנהל מבית הוריה ללא גביית שכר דירה, אך מ-2017 אימה דורשת 10,000 שקל לחודש - גם עבור שלוש השנים הקודמות.
ואכן, השופטת ענת אלפסי לא מצאה בסיס לחלוקה בלתי שוויונית של הרכוש. היא ציינה שבחינת העדויות מעלה כי הבעל הוא שניהל את ענייני הכספים בגן, והוא הודה בחקירתו הנגדית שחתם על המסמכים שהגיש רואה החשבון לגבי הוצאה בגין דמי שכירות.
בפסק הדין הובהר שיש להעריך את שוויו של כל נכס באופן התואם את הדיווחים לרשויות המס. "משעה שהאיש הודיע לרשויות המס כי קיים רכיב של דמי שכירות יש לראות בו כמי שמודה בקיום רכיב זה והדבר הוא בבחינת השתק שיפוטי", כתבה.
בנסיבות אלה קבעה השופטת שיש להביא בחשבון את דמי השכירות כהוצאה, כך שווי העסק עומד על 342,365 שקל. עוד נקבע שקיימת זהות בין הגן הקודם לגן החדש, שנותר למעשה בבעלות האישה. בחישוב הכולל נקבע שההפרש בין נכסי האישה לנכסי הגרוש עומד על 26,480 שקל בלבד לטובת האישה. השופטת הורתה על איזון ההפרש באמצעות חלוקת הכספים שנותרו בחשבון הבנק המשותף.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד חגית הלוי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין