ההודעה שלשום (שני) של שרת האנרגיה קרין אלהרר כי היא משנה את החלטתה, והנחתה את אנשי משרדה להיערך ליציאה להליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל בים התיכון, הפתיעה לא מעט אנשים בתחום. כזכור, רק לפני חצי שנה הודיעה אלהרר כי לא יערכו חיפושים נוספים מכיוון שמחקרים הראו שהגז הטבעי גורם יותר להתחממות הגלובלית מאשר דקלים מאובנים אחרים.
אלהרר הסבירה את שינוי המדיניות הנוכחי בכך ש"מלחמת רוסיה-אוקראינה המחישה בחודשים האחרונים את הסיכונים והסיכויים של זמינות ומחירי האנרגיה, בתקופת המעבר משימוש בדלקים פוסיליים לאנרגיה ירוקה: מצד אחד את התלות הבעייתית של אירופה באספקת נפט וגז מרוסיה, ומנגד, חוסר יכולת לספק את צרכי משקי האנרגיה בהישענות בלעדית על אנרגיות מתחדשות בהסתמך על הטכנולוגיה הקיימת. לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה, משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות עצומה למדינת ישראל לייצוא גז טבעי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שרת האנרגיה קארין אלהרר, קידוח לוויתן בים התיכון
שרת האנרגיה קארין אלהרר, קידוח לוויתן בים התיכון
שרת האנרגיה קארין אלהרר, קידוח לוויתן בים התיכון
(צילומים: AP, דולב ארן)
השאלה היא האם אלהרר תישאר בקו הנוכחי שלה, או ששוב תשנה את מדיניותה בחודשים הבאים. "הממשלה הזו מזגזגת, אז אני לא משוכנע שיש עכשיו קו ברור", אמר לאולפן ynet ד"ר עודד ערן, לשעבר שגריר ישראל באיחוד האירופי ובירדן. "יש שעון אחד שסופר את השנים עד שישראל תשתחרר משימוש בדלקים פוסיליים, 2050 היה היעד והיא לא תגיע אליו ככל הנראה. מצד שני, יש שעון שבודק בכמה זמן ישראל תמקסם את כמויות הגז שיש לה, או לצריכה שלה או לייצור. שני השעונים לא מסונכרנים ולכן התוצאה היא די בלגן, כפי שהוא משתקף בהודעה של שרת האנרגיה. שתי ועדות ממשלתיות החליטו שישראל צריכה לשמור לעצמה 500 bcm".
אתה חושב שזה עלול לגרום להפסדים כבדים מאוד? "נכון, שלא לדבר גם על זה שאי אפשר למצות את שיפור היחסים עם המדינות השכנות ואירופה, ולכן צריך למצות את כל הפוטנציאל שיש בים התיכון תוך כדי כך ששומרים גם על השעון של איך משתחררים ב-2050 מהתלות בדלקים פוסיליים. אני חושב שהוועדות שישבו ודנו הגיעו להחלטה נכונה. יש כמויות לייצוא, אפשר לייצא אחרי שמנכים את ההתחייבויות גם לירדן וגם למצרים. אירופה זקוקה עכשיו לגז, הם הולכים להתנתק מהרוסים. יש לנו כמויות שאפשר לייצא אותן ואפשר לשפר את היחסים".
הגאולוג יוסי לנגוצקי הוא מהדמויות היותר מוכרות בתחום קידוחי הגז. בין השאר היה מיוזמי הקידוחים של שדות "תמר" ו"דלית" בים התיכון. "במים הכלכליים של מדינת ישראל בים התיכון כמויות מוכחות של אלף bcm גז. האלף האלה יכולים לשמש למדינת ישראל למלא את התצרוכת ל-50 שנה, זו נקודת המוצא", אומר לנגוצקי. "עכשיו נשאלת השאלה מה עושים עם הגז הזה? אני מאוד בעד פתרונות ירוקים, ואני מבין את החרדות של כולם. אני בהחלט מבין שאם מייצאים גז למדינות שכנות זה משפר את מצבנו, אבל נקודת המוצא היא שצריכה להיות רשת ביטחון אנרגטית למדינת ישראל. נשיא חברת Shell היה בארץ ונפגש עם ביבי בזמנו. הוא אמר שאסור לנו לייצא גז, אלא רק לאחר שהבטחנו שיש מחסן חרום ימ"ח ל-50-40 שנה".
2 צפייה בגלריה
יוסי לנגוצקי
יוסי לנגוצקי
יוסי לנגוצקי
(צילום: גיל יוחנן)
הייצוא, כמו שהוצג לנו ע"י שרת האנרגיה, אמור לפגוע בביטחון האנרגטי? "אף אחד לא יכול לחזות מה יהיה עוד 40 שנה. ואם לדוגמה כמו שקרה באוקראינה, מישהו החליט להפסיק להזרים גז לאירופה, אז אירופה בבעיה. נשיא חברת Shell אומר שאם יעשו עלינו חרם נפט, מאגר הגז הוא זה שיציל אותנו".
אתה לא נשמע אופטימי. "מבחינתי יש אסון מסתמן למדינת ישראל. הפוליטיקאים בעוד 20 שנה, כשייגמר הגז, לא יהיו ולא יהיה את מי להאשים. בים התיכון הישראלי אין עוד מאגרי גז גדולים, יש עוד מספר מאגרים נוספים. כלומר, מדינת ישראל, שתי הוועדות האלה של חכמי חלם, התכופפו לפי כל מיני אינטרסים של חברות מסחריות ושיחקו בעתיד האנרגטי של מדינת ישראל. ואני מזהיר את כולם, מדינת ישראל שלחה שלוש פעמים משלחות לעולם להביא חברות שיחפשו פה בהנחה שימצאו עוד, אמרתי שאף אחד לא יבוא כי אין למה לבוא. מצרים לא צריכה גז מאיתנו, מצרים יכולה למכור לנו גז. לנסות לייצא ולמכור לאירופה זה שיגעון גדלות".

השרה אלהרר: "אני לא מתחרטת על שום דבר"

השרה אלהרר התייחסה להחלטה הבוקר בראיון לאולפן ynet ואמרה: "אני לא מתחרטת על שום דבר. בנובמבר הייתי יחד עם ראש הממשלה בוועידת גלאזגו. הייתה התחייבות של ראש הממשלה לאיפוס פליטות פחמן ב-2050 ולכן התקבלה ההחלטה הזו. אני שרת אנרגיה, תפקידי לשמור על משק האנרגיה ותפקידי לראות מה קורה בעולם. שראיתי מה קורה בעולם, הבנתי שהתחייבויות העולם כנראה לא יתקיימו כסדרם. הבנתי שאנחנו צריכים לראות לנגד עינינו שימוש בגז לתקופה ארוכה יותר, ולכן מכיוון שאני רוצה בטובת מדינת ישראל ואני מבינה את המשבר העולמי, חשבתי שנכון יותר לאפשר את חיפושי הגז. אין פה סיבוב פרסה, אין פה חרטה, יש פה את קריאת המציאות".

אלהרר הוסיפה: "יש לנו מספיק עתודות גז עד 2050. מעולם השוק האירופאי לא הינה פתוח לנו. ולכן אין בעיה להסתדר עם הכמויות הקיימות היום לעוד הרבה מאוד זמן. משנפתח בפנינו השוק האירופאי ויש לנו הזדמנות לייצא לאירופה, אז יש לנו צורך בעוד כמויות ולכן אני פתחתי את האפשרות של החיפושים. תמיד יהיו לי מבקרים מכל הצדדים, זה התפקיד שלהם ותפקידי הוא לראות את המציאות ולקבל החלטות מתאימות ומותאמות"