האינפלציה בגוש האירו הגיעה לשיא נוסף של 8.9% בחודש יולי, אחרי שבחודש שעבר עמדה על 8.6%. זאת, בעיקר עקב עליית מחירי האנרגיה שנובעת בחלקה מהמלחמה באוקראינה. עם זאת, הכלכלה צמחה מעבר לצפוי, בשיעור של 0.7% - שיעור נמוך יחסית, אך טוב מהתחזיות שציפו לצמיחה של 0.2% בלבד. כך עולה מהנתונים הכלכליים של גוש האירו שהתפרסמו היום (שישי) על ידי סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי
האיחוד האירופי
האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
האינפלציה בגוש האירו מצויה ברמות הגבוהות ביותר שלה מאז 1997, מה שהוביל את הבנק המרכזי האירופי להעלות את הריבית בשבוע שעבר בפעם הראשונה מזה 11 שנה, ולאותת על עלייה נוספת שמסתמנת בספטמבר. מחירי האנרגיה זינקו בחודש יולי ב-40%, מעט פחות מבחודש הקודם. מחירי המזון, האלכוהול והטבק עלו בקרוב ל-10%.
במקביל, פורסם כאמור שכלכלת גוש האירו צמחה ברבעון השני של השנה, בין אפריל ליולי, ב-0.7% - וזאת למרות הקיפאון שנרשם בכלכלה הגרמנית, שהיא הגדולה ביותר בגוש, בה שיעור הצמיחה היה אפסי ברבעון השני. הכלכלה של צרפת הפתיעה לטובה עם צמיחה מתונה של 0.5%, ואיטליה וספרד עלו על הציפיות עם התרחבות של 1% ו-1.1%, בהתאמה.
כלכלנים רבים צופים כי למרות התוצאות הטובות יחסית של הצמיחה, גוש האירו ידרדר למיתון בשנה הבאה, ברקע העלאות הריבית, האינפלציה הגבוהה וצמצום אספקת הגז הרוסי.
הצמיחה מפתיעה לטובה במיוחד אחרי הנתונים שפורסמו אתמול בארה"ב, שם הכלכלה התכווצה ב-0.9%, לאחר שגם ברבעון הראשון נרשמה צמיחה שלילית של 1.6%. בדרך כלל, שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית מצביעים על מיתון, אולם בבית הלבן מתעקשים שמשום ששאר הנתונים הכלכליים טובים - לא מדובר במיתון.