באיזו עיר צפוי בשנים הקרובות היצע גדול יותר של דירות בנות 3 חדרים, ומי השיאנית בבניית דירות של 5 חדרים? בדיקה שנערכה עבור ynet ו"ממון" על ידי קבוצת אמבסדור, המתמחה בייעוץ לחברות נדל"ן ובשיווקן, מדרגת את הערים המובילות בהתחלות בנייה של דירות חדשות לפי מספר חדרים. זאת על בסיס נתוני התחלות הבנייה שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לגבי הרבעון השלישי של שנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי נתוני הלמ"ס, ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2021 לספטמבר 2022, הערים המובילות בהתחלות בנייה של דירות חדשות (כל סוגי החדרים) הן תל אביב-יפו (5,484 יחידות דיור), ירושלים (4,000), בית שמש (3,287), בת ים (2,870), נתניה (2,755), ראשון לציון (2,479) אשקלון (2,398) פתח תקווה (2,272) ורמת גן (2,014).
5 צפייה בגלריה
רמת בית שמש ד', בית שמש
רמת בית שמש ד', בית שמש
בית שמש
(צילום: יואב דודקביץ')
מניתוח הנתונים עולה כי באופן מפתיע, העיר בית שמש מובילה בהתחלות בנייה של דירות קטנות בנות 3 חדרים - עם 791 יחידות דיור כאלה - על חשבון תל אביב. העיר ללא הפסקה אכן מובילה, כאמור, בהתחלות הבנייה, אבל במיקוד של דירות קטנות - היא נמצאת במקום השני ברשימת הערים המובילות בהתחלות בנייה של דירות בנות 3 חדרים, עם 724 יחידות דיור כאלה.
במקום השלישי ברשימת הערים המובילות בהתחלות בנייה של דירות 3 חדרים ניצבת ירושלים, העיר הגדולה בארץ, עם 553 יחידות דיור כאלה; אחריה העיר פתח-תקווה עם התחלות בנייה של 509 דירות חדשות בנות 3 חדרים; והעיר בני-ברק עם התחלות בנייה של 403 דירות חדשות בנות 3 חדרים.

משבר הדיור משפיע

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, הנתון בבית שמש מפתיע משום שהציפייה היא שבעיר המאופיינת בעיקר באוכלוסייה מהמגזר החרדי, יבנו הקבלנים דירות גדולות יותר עבור משפחות מרובות ילדים. לפיכך היא מסבירה כי "בית שמש מובילה בהתחלות הבנייה של דירות קטנות בשל הליכי תכנון ובנייה ענפים שהעיר עוברת. משבר הדיור בקרב הציבור החרדי משמעותי יותר, שכן פערי ההיצע והביקוש בערים הללו הרבה יותר גבוהים".
בוגין מוסיפה כי "הסיבה לגידול בבנייה של דירות בנות 3 חדרים בבית שמש נובעת בעיקר מקפיצת מחירי הדירות בעיר, והרצון שזוגות צעירים יתחילו את דרכם עם דירה - גם אם מדובר בנכס לטווח קצר של שנה-שנתיים. בנוסף, אנחנו יודעים שיש שם הרבה פרויקטים של תוכנית מחיר למשתכן, ותמהיל הדירות בפרויקטים כאלה לרוב שונה מפרויקטים למגורים בשוק החופשי".
שמחה גריידינגר, מנכ"ל ובעלי קבוצת נתיב פיתוח, הבונה בבית שמש שכונה חדשה יחד עם חברת שפיר הנדסה בעלות המוערכת במעל 1.5 מיליארד שקל, מציין כי "מדובר בנתונים שאינם מפתיעים משום שלבית שמש יש שני יתרונות בולטים המסייעים לה להוביל בשנים האחרונות פיתוח בנייה מואץ וצמיחה משמעותית של היישוב".
גריידינגר מוסיף כי "יש בשטחה המוניציפלי צבר רב במיוחד של קרקעות מדינה זמינות לבנייה, ויש לה קרבה אסטרטגית למטרופולין המרכזי במדינה ירושלים, לצד קרבה לשדה התעופה וגם למרכז הארץ. המיקום יוצא הדופן שלה מעודד בשנים האחרונות ביקושים גבוהים במיוחד. היישוב, כולל ההתרחבות שלו לעבר רמת בית שמש, צפוי להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות".
בראש רשימת הערים המובילות בהתחלות בנייה של דירות בנות 4 חדרים עומדת ירושלים עם 1,621 יחידות דיור כאלה; אחריה בית שמש עם התחלות בנייה של 1,560 דירות חדשות בנות 4 חדרים; וגם תל אביב (1,446), אשקלון (1,302) ובת ים (1,145). בת ים מובילה את רשימת הערים עם מספר התחלות הבנייה הגבוה ביותר של דירות 5 חדרים עם 1,041 דירות כאלה. אחריה נתניה (748), רמת גן (554), גבעת שמואל (510) וירושלים (324).
5 צפייה בגלריה
בת ים מובילה את רשימת הערים עם מספר התחלות הבנייה הגבוה ביותר של דירות 5 חדרים עם 1,041 דירות
בת ים מובילה את רשימת הערים עם מספר התחלות הבנייה הגבוה ביותר של דירות 5 חדרים עם 1,041 דירות
בת ים מובילה את רשימת הערים עם מספר התחלות הבנייה הגבוה ביותר של דירות 5 חדרים עם 1,041 דירות
(צילום: אבי מועלם)
"הנתונים הגבוהים של התחלות הבנייה של דירות גדולות בבת ים נעוצים בפוטנציאל הטמון בה בשל הבנייה החדשה שמקודמת בה", מסביר עו"ד עידו בלושטיין, סמנכ"ל החטיבה היזמית בקבוצת שפונדר פדלון, שבונה בעיר. לדבריו, "מדובר באחת הערים היחידות בטבעת הקרובה לתל אביב שבה מקימים כיום שכונה חדשה לגמרי, כמו שכונת פארק הים, שממוקמת על רצועת הקרקע הנרחבת האחרונה באזור המרכז על קו הים, ועתידה לכלול כ-5,000 דירות ושטחי מסחר וציבור".
בלושטיין מוסיף כי בת ים עוברת כיום "מהפך עצום, אנחנו רואים ביקושים גבוהים מצד רוכשים לדירות 5 חדרים, וגם היזמים מבינים את זה". לדבריו, הביקושים למגורים בעיר טיפסו בשנה האחרונה בין היתר בזכות ההתחדשות העירונית שמקודמת על ידי העירייה, הקרבה המיידית לתל-אביב-יפו, הקרבה לים ותחנת הרכבת הקלה שעתידה לפעול.