בית משפט השלום הורה לאחרונה למשרד הביטחון להכיר כחלל צה"ל בחייל לשעבר שפיתח סכיזופרניה במהלך שירותו, מה שגרם לו להזניח את בריאותו ולימים למותו.
ב-1983 הוכר המנוח כנכה צה"ל בגין הפרעה סכיזואפקטיבית שנגרמה לו תוך כדי ועקב שירותו בצבא, ונקבעה לו נכות בשיעור של 50% בשל הפרעה נפשית עם מגבלה תפקודית קשה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הוא הלך לעולמו ב-2019, חודשיים בלבד לאחר שאובחן עם סרטן המעי הגס בשלב גרורתי מתקדם, ועבר ניתוח ממנו לא הצליח להתאושש. חודשים ספורים לאחר מותו, פנתה אלמנתו לקצין התגמולים במשרד הביטחון בבקשה להכיר בו כחלל צה"ל, בטענה שמותו נגרם בעצם בגלל המחלה הנפשית שהוכרה כמחלה שנגרמה תוך ועקב שירותו הצבאי.
לדבריה, בשל הסכיזופרניה המנוח החל להתבודד ולעשן ללא הפסקה סיגריה אחרי סיגריה, ועם ההחמרה במצבו הנפשי הגיע לצריכה של חמש חפיסות סיגריות ביום. בנוסף נטען כי בשל מחלתו הנפשית, הוא הזניח את בריאותו ונמנע במשך שנים ארוכות מלבצע בדיקות קולונוסקופיה ובדיקות לאיתור דם בצואה, על אף המלצות רופאיו ולכן הסרטן אובחן אצלו מאוחר מדי. לבקשה צורפו חוות דעת רפואיות של גסטרואנטרולוג ופסיכיאטר שתמכו בטענות.
מנגד התעקש משרד הביטחון שלא נמצא קשר בין מות המנוח לבין מחלתו הנפשית. ההחלטה נשענה על חוות דעת הפוכות שקבעו כי לא סביר שעישון גרם לסרטן המעי ושהמחלה הנפשית היא הגורם לאיחור באבחון.
האלמנה סירבה לוותר. בערעור שהוגש לבית המשפט באמצעות עו"ד אורי צפורי היא תקפה את החלטת קצין התגמולים, בין היתר באמצעות חוות דעת משלימות שמפריכות את אלו שהגיש משרד הביטחון.
על רקע זה מינה בית המשפט מומחים ניטרליים מטעמו, בתחום האונקולוגיה והפסיכיאטריה. ואכן, האונקולוג סבר שהעישון גרם בסבירות גבוהה מאוד לסרטן המעי, ושהסכיזופרניה תרמה לאיחור באבחון.
לעומתו, הפסיכיאטר היה פחות נחרץ. הוא ציין כי הקשר בין סכיזופרניה לבין עישון הוא מורכב ולא ניתן לקבוע קשר סיבתי בין השניים אולם כן ניתן לומר שלאנשים עם סכיזופרניה קשה יותר להפסיק לעשן. עם זאת, בסוגיית האיחור באבחון הסרטן, סבר גם הפסיכיאטר מטעם בית המשפט שהסכיזופרניה הייתה עלולה לתרום להזנחה בביצוע הבדיקות הרפואיות ולאיחור באבחון המחלה.
בעקבות חוות הדעת שנטו באופן מובהק לטובת האלמנה, משרד הביטחון הודיע לאחרונה לבית המשפט כי החליט להכיר במנוח כחלל צה"ל. השופט שי מזרחי נתן להודעה זו תוקף של פסק דין.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האלמנה: עו"ד אורי צפורי • ב"כ קצין התגמולים: עו"ד איריס הדר אגסי מימון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין