עובדים זרים גם לשיפוצים: בשורה משמעותית לענף השיפוצים בישראל. בשל מחסור בידיים עובדות בענף, והסתמכות משמעותית של השיפוצניקים על עובדים מיהודה ושומרון שאינם נכנסים לישראל כבר תקופה ארוכה, הוחלט לאפשר גם לענף זה להעסיק עובדים זרים. החלטה זו התקבלה לאחר מספר דיונים שהוקדשו לנושא בוועדה לעובדים זרים בכנסת בהובלתו של יו"ר הועדה חה"כ אליהו רביבו (ליכוד).
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים מספר כי: "בעקבות הדיונים רשות האוכלוסין וההגירה התירה לקבלני השיפוצים להעסיק עובדים זרים בעקבות המחסור החמור בידיים עובדות וזאת עקב היעדר עובדים פלסטינאים שאינם מורשים להגיע לעבודתם בעת הזו". עוד מספר סיב כי התוכנית היא שחלק מהעובדים הזרים שצפויים להגיע לישראל בהליך מהיר עליו החליטה הממשלה יוקצו לקבלני השיפוצים שיוכלו להעסיק אותם.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: נעה קסלר
אתר בנייה. צילום: נעה קסלר
אתר בנייה
(צילום: נעה קסלר)
לדבריו, "הפעימה הראשונה של העובדים הזרים צפויה לעמוד על כ-4,000 עובדים שיוקצו ישירות לענף השיפוצים ולקבלנים הקטנים. כמו כן, בהתאחדות קבלני השיפוצים הוחלט בהתאמה על פתיחתו של בנק עובדים ישראליים לצורך השמה ועזרה לחברי ההתאחדות כדי לתת את המענה המיידי ככל שניתן לקבלני השיפוצים לעבור את התקופה המאתגרת הנוכחית".
לגבי מועד הגעתם של העובדים הזרים לישראל, עוד לא ניתן מועד ספציפי ונכון להיום הוגדלה המכסה לכלל ענף הבנייה על ידי הממשלה בצורה משמעותית (מ-30 אלף ל-50 אלף). במקביל נקבע כי כעשרת אלפים עובדים זרים יוכלו להגיע בהליך מזורז ממדינות שלא נחתם איתן הסכם בילטראלי (הסכם בין מדינות שקובע כללים שונים בנושא) וזאת במטרה לזרז את התהליך ולספק ידיים עובדות בטווח הקצר.

"צינור חמצן לקבלני השיפוצים"

נציין כי עיקר השינוי שנעשה הוא לשנות את ההגדרה הקיימת שעובדים זרים יוכלו לעבוד רק באתרי בנייה מה שפתח למעשה את האפשרות להעסיק אותם גם בעבודות שיפוצים. עם זאת חשוב לציין כי העובדים הזרים לא יוכלו לעבוד בכל עבודת שיפוצים והשינוי מתייחס רק לגבי עבודות גדולות יחסית שכוללות בין היתר ריצוף, טיח, אינסטלציה ועוד, בשיפוצים בעלי נפח שמצדיקים ומצריכים בעלי מקצוע מיומנים. עוד נקודה חשובה היא שרק קבלנים רשומים (רישום ברשם הקבלנים בסיווג 131 – שיפוצים) יוכלו להעסיק את העובדים הזרים. מדובר בנקודה משמעותית שממשיכה את הקו שהובילו בהתאחדות השיפוצים בשנים האחרונות ומתייחס למיסוד הענף ולעובדה שקבלן שיפוצים צריך הסמכה, הכשרה ורישום.
יו"ר הועדה המיוחדת לעובדים זרים, חה"כ אליהו רביבו: "קבלני השיפוצים העסיקו פלסטינאים טרם המלחמה, וכיום בעקבות המצב הביטחוני ובעקבות חששות האזרחים בטווח הארוך, החלטתי שיש להחליף את העובדים הפלסטינאים בעובדים זרים ולאפשר צינור חמצן לקבלני השיפוצים המהווים נדבך חשוב בשוק הבנייה בישראל. מה שהיה הוא לא מה שיהיה".
ערן סיבערן סיבצילום: יגאל עמר
סיב הוסיף ואמר בעקבות ההחלטה כי: "אני מודה לח"כ רביבו ולעינבל משש ואייל סיסו מרשות האוכלוסין שהבינו את מצוקת הענף ופעלו ביתר שאת לקידום נושא העובדים הזרים לענף לראשונה. ענף השיפוצים חייב את עזרת מדינת ישראל בתקופה מאתגרת זו בכדי לעבור אותה ולהשאיר את הענף החשוב שלנו עם הראש מעל המים. ללא עזרתה של המדינה עכשיו ובהמשך הדרך, לא נוכל לתת את המענה הראוי לשיפוץ את האזורים הנפגעים בעוטף, בדרום וגם במרכז ביום שלאחר המלחמה".