אירוע המבצעים אונליין שופינג איי אל (Shopping IL) כבר כאן ולכם כדאי לקנות בחוכמה: בידקו טוב את מחירי המבצע לפני שאתם מתפתים לקנות במחיר שלכאורה לא יחזור ולמעשה לעיתים הוא לא מאוד נדיר כמחיר הנחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמחצית מהעסקים המשתתפים בחג הקניות הישראלי שיזמה גוגל ישראל, הצהירו שהעלו מחירים בשנה האחרונה ב-10% עד 30%. חלקם העלו מחירים באחוזים גבוהים מכך. שלושה רבעים מהעסקים שהעלו מחירים אמרו לגוגל שלמרות זאת ההנחות שייתנו יהיו זהות או טובות יותר משנים קודמות.
3 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
שופינג איי אל זה חג קניות שמיועד לעסקים קטנים, אבל כבר כמה שנים שמותגים גדולים כמו קסטרו, גולף, רב בריח וסודה סטרים משתתפים בו, כך שרשתות ענק עלולות לגנוב את הפוקוס לקטנים.

פריטים מהעונה הקודמת במחירים לא מדהימים

לא תמיד המבצעים בחג הזה משתלמים: קסטרו למשל מוכרת רק חלק מצומצמם מהפריטים באתר שלה בהנחות שופינג איי אל ונותנת הנחה שם גם על פריטים מהעונה שעברה - רק שלא מדובר במחירי רצפה. למשל: חולצה ארוכה עם הדפס חתולים לילדות מוצעת ב-29.90 שקל במקום ב-39.90 שקל - הנחה סטנדרטית של 25% שניתנת בשוטף גם על קולקציות חדשות.
אם גוגל רוצים לייצר פה חג קניות ישראלי היינו מצפים כצרכנים למחירים נמוכים באופן מיוחד שלא יחזרו, בטח על קולקציה מהשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
שופינג איי אל קסטרו בהנחות על פריטים מהשנה שעברה
שופינג איי אל קסטרו בהנחות על פריטים מהשנה שעברה
שופינג איי אל. קסטרו בהנחות על פריטים מהשנה שעברה
(צילום מסך)

בחו"ל זול בהרבה

עוד דוגמא: H&M מוכרת סווטשירט לילדים עם הדפס טי רקס ב-79.90 שקל. במסגרת חגיגות שופינג איי אל היא מציעה הנחה של 17% על כל האתר - בהחלט מאורע. עקב כך מחיר הסווטשירט יורד ל-66.3 שקל. רק שבבריטניה ללא מבצע הפריט נמכר ב-35 שקל (15% הנחה אם מצטרפים למועדון) ובאירו: 45.5 שקל. זאת לא הנחה מטורפת ולא הנחה בכלל לעומת חו"ל.
3 צפייה בגלריה
שופינג איי אל H&M
שופינג איי אל H&M
סווטשירט לילדים של H&M. בבריטניה הפריט זול בהרבה
(צילום מסך)

המבצע בקרטרס לעיתים טוב יותר בחנויות

בקרטרס יש מבצע ייחודי: קנה 2 פריטים קבל 4 מתנה. כך למשל אם תקנו שישה אוברולים לתינוק זה יעלה לכם 309 שקל במקום 900-800 שקל. קחו בחשבון שבימים אלה יש בחנויות מבצע 2 ב-70% על חלק מהקולקציה, כך שאם קונים שני אוברולים ב-139.9 שקל לאחד, המחיר אחרי הנחה רגילה בחנויות הרשת יהיה 41.97 שקל לאוברול אחד במקום 51 שקל במסגרת הנחת שופינג איי אל.
בגולף יש הנחות מעולות באזור האאוטלט באתרי הילדים, המבוגרים וגולף אנד קו, אבל זה סטנדרט די קבוע באתר. בגולף אנד קו גובה ההנחה במסגרת החגיגות, לא כולל פריטי אאוטלט, מגיע ל-55%. זה נחמד אבל אלה לא מחירי הזדמנות של פעם בשנה. בטרמינל x יש שפע הנחות לכאורה במסגרת שופינג איי אל, אך הן נראות רגילות לכאורה ולא חגיגיות באופן עמוק במיוחד.

שימו לב לעסקים הקטנים

השנה נרשם שיא במספר העסקים בשופינג איי אל - מספר המשתתפים עלה מ-2,700 ל-3,000, עלייה של 11%. ב-2019 לפני מגפת הקורונה השתתפו 1,600 עסקים: עלייה של 180%.
בין העסקים הקטנים המשתתפים: עלי סלאמה המרכז הגדול לבית וגן והיפר רוזנפלד באלקטרוניקה; פטיט פאן ומורלה בייביז בילדים; IQID וגלשני וייב פאואר בספורט; שני קלעי וטיגיסט בתכשיטים; תמר בכפר וצירים טנס בקוסמטיקה; מירית הר לב וסבא משה נגרות באמנות; בננה שופס, העץ הנדיב ו-BUBU ברהיטים והלבשת הבית.
עוד קטגוריות: תחבורה, טיולים ותיירות, מטבח ומזון, למשרד ולעסקים, מחשבים וסלולר, טיולים ותיירות ואקססוריז והנעלה, בין היתר. במתחם כחול לבן יש עסקים כמו קיד איי, קוטון, טלפלא עולם של פיות, נעלי באום, מבשלת בירה נצרת, בוטיק השוקולד יער הקקאו וברוש הכל לאופנוע.
בין העסקים הגדולים המשתתפים: ניופאן אאוטלט, ברימאג, אדידס, סאקוני, מגנוליה, פדני, ד"ר עור, סופר פארם, סנו, ביתילי, עצמלה וכלל ביטוח.
348 מהעסקים המשתתפים בשופינג איי אל מייצרים בישראל, 14% מהעסקים המשתתפים קיימים פחות מ-3 שנים ו-5% בעלי ותק של למעלה מ-50 שנה.

למרות שמספר העסקאות בעלייה, גובה עסקה ממוצעת לא השתנה הרבה

לבתי עסק משתלם להשתתף באירוע משום שהם מגדילים את הכניסות (חשיפה של 700 אלף יוניקים -בתי אב - לפי ההערכות). 80% מהמשתתפים דיווחו על עלייה של למעלה מ-20% במכירות ו-25% טוענים שהכפילו את ההכנסות.
80% מהעסקים שהשתתפו בשנה שעברה משתתפים גם השנה. מדוע נטשו? חלקם נסגרו, אחרים החליטו שהשנה לא ייצאו במבצעים כרגע.
מספר השיא בעסקאות במסגרת שופינג איי אל היה כמובן ב-2020 עת חיי הצרכנים היו עתירי סגרים וקנינו המון באינטרנט. לפי נתוני כאל (שערכה אקסטרפולציה לכלל השוק), במסגרת החג ב-2020 נערכו 196,712 עסקאות בגובה 112.276 מיליון שקל. ב-2021 הייתה ירידה ל-157,130 עסקאות שהניבו 91.006 מיליון שקל. השנה הצפי הוא ל-89.5 מיליון שקל, כך לפי הערכות כאל. לעומת זאת, גובה עסקה ממוצעת לא השתנה בשנים האחרונות: 563 שקל ב-2018 לעומת 579 שקל ב-2021.