1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישה אזרחית אריתריאה שפוטרה באפריל 2019 מעבודתה בחנות של רשת ציוד האמנות "ארטא" אף שמעסיקיה ידעו שהיא בהיריון. השופטת אופירה דגן-טוכמכר קבעה שהן יפצו אותה ב-50 אלף שקל על אובדן השכר בתקופה המוגנת ועל זכויות סוציאליות שלא שולמו לה.
התובעת הועסקה בארטא באמצעות חברת כוח האדם "מילר ניהול פרויקטים", מספטמבר 2018 ועד לאפריל 2019. לטענתה, היא פוטרה שלא כדין בהיותה בהריון. החא סיפרה שבסמוך לסיום העסקתה התבקשה על ידי מנכ"ל החברה להרים משקל כבד. לאחר שבן זוגה שעבד יחד עמה ציין שהיא לא יכולה להרים משא כבד מפני שהיא בהריון, אמר לה המנכ"ל שלא תתייצב יותר לעבודה. היא ציינה שפנתה לעמותת קו לעובד ששלחה לנתבעות מכתב דרישה להשבתה לעבודה אך לא התקבל מהן כל מענה.
ארטא טענה בתגובה כי בינה לבין התובעת לא התקיימו יחסי עבודה. היא הוסיפה שהצבתה לעבודה בארטא הסתיימה בעקבות סיום ההתקשרות מול חברת כוח האדם, והדבר לא קשור להריון. נטען שהיא גילתה לראשונה על הפיטורים לאחר קריאת כתב התביעה.
עו"ד רלי ארביבעו"ד רלי ארביבצילום: מיה כרמי דרור
חברת כוח האדם טענה כי חוק עבודת נשים לא חל על עובדים זרים. לדבריה, היא כלל לא ידעה שארטא פיטרה את התובעת ואף לא ידעה שהייתה בהריון. עוד נטען כי לאחר שהתברר שהתובעת בהריון היא הציעה לה מקום עבודה אחר אך זו סירבה.
השופטת אופירה דגן-טוכמכר הבהירה שחוק עבודת נשים מטיל אחריות משותפת על קבלן כוח אדם ועל המעסיק בפועל, בכל הקשור לפיטורי עובדת בניגוד להוראות החוק. היא קבעה שמחומר הראיות עלה שהנתבעות ידעו על הריונה של התובעת בסמוך למועד פיטוריה, אך לא פנו לקבלת היתר. היא דחתה מחוסר הוכחה את גרסת חברת כוח האדם שלפיה הוצעה לתובעת עבודה חלופית.
ארטא חויבה לפצות את התובעת על אובדן השכר בתקופה המוגנת ב-20 אלף שקל, בתוספת פיצוי של 5,000 שקל על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, 2,638 שקל על הפסד ימי הבראה ו-6,181 שקל על הפסד הפקדות לפיקדון עובדים זרים.
באשר לחברת כוח האדם קבעה השופטת כי פיטורי התובעת לא היו קשורים להריונה ונבעו מסיום היחסים מול ארטא. בגין הפרת חוק עבודת נשים (באי קבלת היתר לפיטורים) פסקה השופטת פיצוי של 5,000 שקל על עוגמת נפש. עוד חויבה החברה בפיצוי של 3,585 שקל עבור חלף הודעה מוקדמת ו-4,000 שקל בגין היעדר שימוע. הנתבעות חויבו בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד ל. סגל • ב"כ ארטא: עו"ד ק. שמעון • ב"כ מילר: עו"ד ש. מסיקה • עו"ד רלי ארביב עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין