בשנת 1994 פורסם פסק הדין המכונן של בג"ץ שעסק לראשונה באפליה על רקע נטייה מינית, וקבע כי מעסיקים אינם רשאים להפלות, במתן הטבות לעובדיהם, בין בני זוג ממינים שונים לבני זוג מאותו המין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
העותר היה יונתן דנילוביץ' ז"ל, יו"ר האגודה למען הלהט"ב לשעבר ומחלוצי המאבק לשוויון זכויות עבור חברי הקהילה הגאה, שנפטר בשנה האחרונה, ועתירתו היוותה פתח ותקדים משמעותי לתיקון היסטורי שקיבע את איסור האפליה על רקע נטייה מינית. שינוי שהוביל לעיגון זכויות הקהילה הגאה בפסיקות של מערכת המשפט או כפי שכתב סגן הנשיאה, השופט דורי ספיבק מביה"ד האזורי לעבודה בתל אביב בספר "75 שנות עצמאות במשפט" על פרשת דנילוביץ': "זהו פסק דין שאפשר לומר עליו שהוציא את הקהילה הגאה מהארון המשפטי... ופתח פרק חדש, שבו בני המיעוט הלהט"בי - שעמו אני נמנה בגאווה - מוכרים בתור זכאים לכבוד, לשוויון ולהגנה מפני הפליה".
1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה של תל אביב 2019
מצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

לרגל חודש הגאווה שיצוין בתחילת יוני פנינו לעורכות הדין תמר גולן ועירית אולמן ממשרד פירון, על מנת שתשבנה על שאלות נפוצות הקשורות לזכויות ולהגנות של הקהילה הגאה במקום העבודה בישראל.
האם מותר למעסיק לשאול מועמד/ת לעבודה על נטייתם המינית? במהלך ראיון עבודה מברר המעסיק הפוטנציאלי עם המועמד דורש העבודה, עניינים שונים הקשורים למידת התאמתו למשרה, אולם אסור לו לדרוש מהמועמד מידע פרטי ואישי שאינו רלוונטי לשאלת התאמתו למשרה. לכן, היות ולצורך התאמה לרוב המוחלט של המשרות במשק אין כל רלוונטיות לנטייתו המינית של המועמד, שאלה בנוגע אליה היא בלתי חוקית ונגועה באפליה אסורה.
האם מותר למעסיק לספר בדיחות הומופוביות במקום העבודה? החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס לנטייתו המינית, היא הטרדה מינית אסורה. "בהתאם", מציינת עו"ד גולן, "פסקו בתי הדין לא אחת כי סביבת עבודה שבמסגרתה מאפשר המעסיק התבטאויות הנוגעות לנטייה מינית, אפילו אם מדובר בבדיחות גרועות ואפילו אם הדברים מתקבלים בהומור על ידי חלק מציבור העובדים – די בכך שיש בדברים משום פגיעה בכבודו של האדם על רקע נטייתו המינית כדי לקבוע שמדובר בהתנהגות פסולה ואסורה שעלולה לעלות כדי הטרדה מינית".
האם טיפולים לצורך תהליך התאמה מגדרית מזכים את העובד בימי מחלה? כן, בוודאי. קודם כל, יש להדגיש כי אם רופא קובע אי כשירות רפואית לעובד, המעסיק מחויב לתת ימי מחלה בהתאם לדין, והאבחנה הרפואית היא עניינו של העובד ושלו בלבד ולמעסיק אסור לדרוש מהעובד לפרט את סיבת המחלה. "מעבר לכך", מציינת עו"ד אולמן, "בית הדין לעבודה פסק כי התייחסות של מעסיק לניתוח ההתאמה המגדרית כניתוח קוסמטי, להבדיל מעניין של צורך רפואי, מהווה פגיעה אסורה ומיותרת בכבודו של העובד. בהקשר זה יצוין, כי בית הדין הארצי ציין באחת הפרשות כי החוק הקיים אוסר על אפליה גם מחמת העובדה שאדם עבר תהליך להתאמה מגדרית, למרות שהחוק לא אומר זאת מפורש".
האם מעסיק מחויב לאפשר לעובדיו להשתתף במחאה למען זכויות קהילת הלהט"ב? עובד המעוניין לקחת חלק במחאה על חשבון זמן העבודה, רשאי לעשות כן במידה ופעולות השלטון כנגדה הוא מוחה עלולות להשפיע באופן ישיר על זכויות קיימות שיש לו כגון: הזכות לחופש העיסוק, הזכות לכבוד וכדומה.
מה עליי לעשות אם אני נתקל באפליה במקום העבודה בשל הנטייה המינית שלי? אם אתם חווים אפליה בעבודה עקב נטייתכם המינית, חשוב לנקוט בפעולה מתאימה. ראשית, יתכן שבמקום העבודה שלך יש מדיניות בנושא אפליה ונהלי דיווח, אם קיימים – פעל לפיהם. ככל ולא נעניתם, ניתן לשקול לפנות לייעוץ משפטי.
כיצד מעסיק יכול לקדם את השוויון ולתמוך בקהילה הגאה במקום העבודה? מעסיקים יכולים למלא תפקיד מכריע ביצירת סביבה מכילה ותומכת עבור הקהילה הגאה. הם יכולים ליישם מדיניות האוסרת במפורש אפליה על בסיס נטייה מינית ולספק הדרכה לעובדים בנושא גיוון והכלה. בנוסף, מעסיקים יכולים לבדוק ולשנות את תוכניות ההטבות שלהם כדי להבטיח שהם כוללים שותפים ובני זוג חד מיניים. מעבר לכך כמובן שגם השתתפות בפעילויות גאווה וקידום גיוון באמצעות מאמצי גיוס ושיווק הם גם דרכים שבהן מעסיקים יכולים להפגין את מחויבותם לשוויון זכויות.
האם לבן הזוג מאותו המין קיימות זכויות פנסיה כמו לבני זוג הטרוסקסואליים? החיסכון הפנסיוני נועד להבטיח קיום בכבוד בעת הפרישה, לחוסך ולבני משפחתו, ובין היתר, מקנה הגנה כלכלית למשפחתו של המבוטח במקרה של מוות. בשנת 1996 נפסק לראשונה כי גם בן זוג מאותו המין זכאי הוא בבחינת "שאיר" או ידוע בציבור של בן זוג מאותו המין, כך שלאחר פטירת בן הזוג קמה הזכות של בן הזוג לקבלת זכויות פנסיה של בן הזוג הנפטר.
עו"ד תמר גולןעו"ד תמר גולןצילום: סטודיו תומאס

עו"ד גולן מבהירה כי "פסיקה זו פתחה את הדלת לשורה של פסיקות נוספות, כך שכיום קיימת לכל בן זוג מאותו המין זכאות לכלל ההטבות הפנסיוניות להם זכאים בני זוג הטרוסקסואליים. בנוסף, גם בני משפחה אחרים של התא המשפחתי הלהט"בי הוכרו כזכאים לזכויות פנסיה לרבות ילדים לא ביולוגיים של אחד מבני הזוג".
עו"ד עירית אולמןעו"ד עירית אולמןצילום: סטודיו תומאס

מעבר לזכויות פנסיוניות, גם זכויות סוציאליות נוספות המוענקות על ידי גופי המדינה לרבות הביטוח הלאומי הוכרו כחלות על בני זוג מאותו המין. לאחרונה, פסק בית הדין לעבודה כי גם ההטבות הנלוות להכרה באחד מבני הזוג כעקר בית חלה על בני זוג מאותו המין.
באותו מקרה, בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל את בקשתו של גבר להחיל עליו את הוראות חוק הביטוח הלאומי המתייחסות ל"עקרת בית" ולפטור אותו מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בתקופה הרלוונטית לתביעה. זאת, מאחר ולא היה עובד ולא היה עובד עצמאי, והוא מתגורר בביתם המשותף שלו ושל בן זוגו, שמבוטח במוסד לביטוח לאומי. לפיכך, ביה"ד לעבודה חייב את המוסד לביטוח לאומי להשיב לתובע 7,000 שקל בגין דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות שנגבו ממנו עבור השנים 2018-2021. מנגד, התביעה לפיצוי בגין אפליה נדחתה מחוסר סמכות.
הביטוח הלאומי הגיב לפסק הדין וציין בתגובה כי "הביטוח הלאומי סבור שהמונח 'עקרת בית' והייחוס שלו לאישה בלבד הוא ארכאי ומצריך שינוי חקיקה. למרות ניסיונותינו במהלך השנים לקדם את הנושא, עד רגע כתיבת שורות אלה – החוק לא שונה. כאמור, הביטוח הלאומי סבור שיש לשנות את החקיקה ולהתאימה לעת העכשווית ובשוויוניות לכלל האזרחים ולכלל המשפחות".