הכנסת אישרה היום (ב') שורה של חוקים בנושאים מגוונים, כשבין היתר אושר בקריאה ראשונה חוק העוסק במתן הטבות למשקיעים בחברות הייטק ישראליות. מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע בהוראת שעה, כש-18 חברי כנסת תמכו בהצעה ושלושה התנגדו, והיא תעבור לוועדת הכנסת. החוק עורר ויכוח האם זה הזמן לעסוק בסיוע למשקיעים דווקא ולא לאזרחים שסובלים מגל התייקרויות.
בחוק מוצע לקבוע הטבות למשקיעים בחברות הייטק ישראליות וכן הטבות לחברות על רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות, שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל.
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי הייטק. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

ענף ההייטק הישראלי שמר בשנים האחרונות, ועד לפני כמה חודשים, על נתוני פעילות טובים יחסית, הן ברמת ההשקעות והן ברמת השכר, למרות המשבר הכלכלי שפקד את המדינה בשל התפשטות נגיף הקורונה. על אף הנתונים המעודדים כאמור, התחרות בין מדינות על מיקום פעילותן של פירמות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, ועל מיקום רישום הכנסותיהן, מצריכה הקצאת משאבים לשימור ישראל כיעד אטרקטיבי להשקעות.
מטרת שני ההסדרים הראשונים המוצעים בהצעת חוק זו הן עידוד השקעות של גורמים בעלי הון עצמי, לרבות איגוד של מחזיקים כאמור, בחברות טכנולוגיות בשלבים התחלתיים של פעילותן.
ההסדר הראשון, מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של סכום ההשקעה המוכפל בשיעור מס רווח ההון שחל על המשקיע, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה. ההסדר השני מאפשר את דחיית תשלום המס על רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה בחברת הזנק. ההסדר השלישי מאפשר התרת השקעה במניות כהוצאה לצורכי מס, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת - זרה או מקומית.
שרת המדע, אורית פרקש הכהן שיזמה את החוק, אמרה עם אישורו: "אני גאה בחוק שקידמתי עם שר האוצר לחיזוק ההייטק שעבר כעת בקריאה ראשונה. דווקא בתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית, עם קושי בגיוסים, יש לחוק זה חשיבות מיוחדת. החוק יעודד השקעות בסטרטאפים שהם הלב הפועם של התעשייה, יתמרץ חברות הייטק ישראליות להשאיר את בסיסים בישראל ויחזק את תעשיית ההייטק בישראל".
מנגד אמר חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד), כי "החשמל עולה, הארנונה עולה, התחבורה הציבורית בפריפריה מתייקרת, מחירי הדיור מזנקים, הזוגות הצעירים נאנקים, מיסים וגזרות כלכליות על החלשים, אבל לממשלת 'הרוח, הצלצולים והממלכתיים' יש כסף בלתי מוגבל לכמה מאות טייקונים ללא הצדקה כלכלית של ממש".