אחרי 10 שנים של דיונים, מחלוקות, האשמות והצעות מגוונות כיצד לבצע את המהלך - ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה בסוף השבוע את החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים, כחלק מחוק ההסדרים הגדול בתולדות המדינה. ממון ו-ynet עושים סדר לגבי משמעות ההחלטה ההיסטורית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהו חוק העלאת גיל הפרישה לנשים? החוק יביא להעלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62, הנחשב מהנמוכים כיום בעולם, ל-65 ויתפרס על פני תקופה של 11 שנים.
למה הוא נחוץ? תוחלת החיים בעולם הולכת ועולה, וישראל מצויה בצמרת העולמית בתחום מבורך זה: נשים חיות עד קרוב ל-85 שנים בממוצע, וגברים עד גיל 81. המדינה וקרנות הפנסיה לא יכולים לתמוך בציבור הגדל והולך של הקשישים למשך שנים כה רבות נוספות, כי רוב הנשים לא עובדות למעשה ב-23 שנות חייהן האחרונות.
מתי ייכנס החוק לתוקף ואיך הוא יופעל? במידה ויאושר כצפוי בכנסת בקריאה שנייה ושלישית יחד עם התקציב, כבר בעוד 10 שבועות. נשים שימלאו להן 62 בשנה הקרובה - יעבדו ארבעה חודשים יותר. בכל שנה, ב-3 השנים הקרובות, יעלה גיל הפרישה בארבעה חודשים, וב-2024 הן יעבדו 63 שנים. החל מ-2025 יעלה גיל הפרישה בשלושה חודשים מדי שנה – עד שב-2032 יעבדו לראשונה נשים בישראל עד גיל 65.
גיל הפרישה לגברים יועלה גם הוא? גברים ימשיכו לפרוש בגיל 67, אולם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, המליץ להעלות את הגיל ל-70, אך בינתיים לא יבוצע שינוי.
מה לגבי נשים ששכרן נמוך מאוד, וההוצאות בגיל הזקנה הולכות וגדלות, למשל על תרופות? יינתן סיוע כפול, באמצעות מענק עבודה (מס הכנסה שלילי). מדובר בתוספת הכנסה שמשולמת על ידי רשות המסים לשכירים ולעצמאיים שהכנסתם נמוכה. המטרה היא לתמרץ השתתפות בשוק העבודה, לתמוך בעובדים בעלי הכנסה נמוכה ולצמצם את הפערים הכלכליים-חברתיים.
ומה יהיה על דמי אבטלה לנשים בנות 60 ומעלה שיפרשו מהעבודה? תוארך תקופת הזכאות המרבית לקבלת דמי אבטלה לנשים מעל גיל 60 ב-125 ימים, מ-175 ל-300, כדי לאפשר להן להקדים את תקופת הפרישה מבלי להיפגע כלכלית. אישה מגיל 57 ומעלה שתיפלט משוק העבודה תקבל, לצד 7 חודשי דמי אבטלה, 5 חודשים נוספים בתקרה של עד 4,000 שקל בחודש.
מה לגבי אלה שגיל הפרישה יעלה עבורן כבר בשנה הקרובה? הוחלט לשלם עד 4,000 שקל לנשים שאינן עובדות ואינן בחל"ת מיוזמתן, בין הגילים 62 עד 62 ו-4 חודשים. המוסד לביטוח לאומי ייזום פנייה לזכאיות במטרה שימצו את זכאותן.
האם יהיה שינוי בתשלום הסכום שבו תוכל אישה להשתכר מעל לגיל הפרישה, מבלי שהקצבה תיפגע? כן. נשים מעל גיל פרישה יוכלו להשתכר 7,750 שקל במקום 6,000 שקל בלבד כיום.
עם כניסת החוק לתוקף יוגדל גם הסכום למקבלות הבטחת הכנסה? כן. מדובר בהעלאה של 700 שקל לחודש לתקופה של עד 18 חודשים עבור נשים שיגיעו לגיל 62 בשנים הקרובות.
ומה לגבי נשים בגיל 62 ומעלה שבשל המשך עבודתן תידחה להן הזכאות לקבלת קצבת הזקנה? הן יהיו זכאיות ב-4 השנים הקרובות לחלק מההטבות הנלוות לקצבה - הנחה בחשמל, במים, בתרופות, בארנונה ובתחבורה.
ומה תהיה עלות החוק לתקציב המדינה? 930 מיליון שקל לשנה.