בית משפט השלום ברחובות קיבל לאחרונה תביעה שהגיש מתווך נגד בני זוג שהתכוונו לרכוש בית בנס ציונה, וחייב אותם לשלם לו עמלה אף שהעסקה לא יצאה לפועל. השופט ישראל פת קבע שהם ישלמו לו כ-90 אלף שקל.
בספטמבר 2019 חתמו בני הזוג ובעלי הבית צמוד הקרקע בן חמשת החדרים על הסכם מכר לרכישתו תמורת 3.1 מיליון שקל. את העסקה ליווה המתווך, שבשלב מסוים קיבל מהרוכשים הפוטנציאלים הודעה שלפיה התגלו בנכס הפרות בנייה והדבר עולה כדי הפרת הסכם. הסכסוך הגיע למחוזות משפטיים והעסקה התפוצצה.
1 צפייה בגלריה
מתווך
מתווך
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בין הפטיש לסדן נמצא המתווך, שנותר ללא העמלה בשיעור 2% מסכום התמורה. בתביעה שהגיש לבית המשפט בדצמבר 2019 הוא טען שהיה הגורם היעיל בעסקת המכר, ומשכך על "הרוכשים" לשלם לו את דמי התיווך המגיעים לו בתוספת מע"מ, בסך 72,540 שקל, אף שהעסקה לא יצאה אל הפועל.
מנגד טענו הנתבעים שהמתווך שיקר כשהצהיר בפניהם שאין בבית חריגות בנייה כלשהן, מה שהוכח כלא נכון. הם כפרו בכך שהוא היה הגורם היעיל בעסקה. ההיפך, לשיטתם הוא גרם להם נזקים וכעת מנסה לסחוט מהם כספים באופן פסול. לדבריהם, לנוכח הפרות המוכרים ההסכם מעולם לא השתכלל לכדי חוזה מחייב, כך שממילא המתווך לא זכאי לדמי תיווך בגין העסקה.
לדברי השופט פת, אין הצדקה להחיל על מתווך חובת תום לב מוגברת ככזו הנדרשת ממוכר בעסקת מקרקעין, בבחינת "ייזהר המתווך" כמו "ייזהר המוכר". הוא הדגיש שבניגוד לבעל הנכס המעורה במצבו הפיזי והתכנוני באופן מלא, המתווך ניזון מפיו בלבד ותפקידו מסתכם לתיווך בין הצדדים לעסקה.
עו"ד חבצלת ינאיעו"ד חבצלת ינאיצילום: רינה בן נעים
מכל מקום, במהלך המשפט חזרו בהם הנתבעים מטענתם הראשונית והודו שהמתווך גילה להם על החריגות. כך, בניגוד לטענתה בתצהיר, האישה הודתה בחקירתה הנגדית בבית המשפט כי המתווך הציג לה ולבעלה את הפרות הבנייה. בהמשך חקירתה היא שינתה אמנם את גרסתה והעידה שהמוכרים גילו להם על החריגות אלא שכך או כך, הוכח שהרוכשים היו מודעים למצב התכנוני של הנכס.
לזאת הוסיף השופט שהרוכש עוסק בקבלנות בניין, והוא אף ביקש מיוזמתו לשלב עניין זה בהסכם המכר. "משכך, לא ברורה לי טענתם של הנתבעים כי התובע הסתיר מהם את חריגות הבניה", כתב.
בפסק הדין יוחס לרוכשים חוסר תום לב, משהוכח כי מלכתחילה לא התכוונו לשלם את דמי התיווך, אף לפני התפוצצות העסקה. כך, כשנשאלה בחקירתה הנגדית אם בסמוך לחתימה על ההסכם היה בכוונתה ובכוונת בעלה לשלם למתווך, השיבה הרוכשת בצורה ברורה וחד-משמעית: "לא".
בנסיבות אלה קבע השופט שעל הרוכשים לשלם למתווך את דמי התיווך, בסך 72,540 שקל, בתוספת 4,000 שקל על עוגמת הנפש ו-12,500 שקל עבור הוצאות ושכר טרחת עו"ד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד מיכה אהרוני • ב"כ הנתבעים: עו"ד גלעד משאט • עו"ד חבצלת ינאי עוסקת במקרקעין ונדל"ן • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין